Peste 700 de milioane de dolari (aproximativ 500 de milioane de euro). Atât vor să scoată chinezii din buzunar ca să consutriască o autostradă aflată la mai puțin de 100 de km de granița cu România.
Mai precis, este vorba despre centura în regim de autostradă a Belgradului, capitala Serbiei pe care compania China Machinery Engineering Corp o va construi în cadrul unui parteneriat public privat ce vizează dezvoltarea infrastructurii.
Bucata de autostradă la care vor lucra chinezii face parte din așa numitul Coridor XI, despre care se spune că va pleca din Timișoara și va face legătura cu orașul Bari din Italia.
Conform proiectului, autostrada ar pleca din Timişoara, prin Vârşeţ, Belgrad, Cacak, apoi prin Podgorica şi Bar, ajungând deci în Muntenegru, de unde se poate asigura o legătură către Bari, în Italia. La finalizare, noua autostradă va avea în jur de 600 de kilometri.
Acest Coridor XI va fi conectat la Coridorul X, care leagă Muntenegru de Bosnia-Herzegovina.
Lucrurile nu se opresc aici. Tot chinezii au fost desemnați la finalul anului trecut să construiască două tronsoane de autostradă: Obrenovac-Ub (27 km) și Lajkovac-Ljig (25 km). Este vorba despre compania Shandong Hi-speed Group, iar valoarea investiției este de 333 de milioane de dolari.
Mai mult, chinezii de la SRBC (China Road and Bridge Corporation) au semnat un pre-contract, tot la finele anului trecut pentru autostrada Morava (Pojate-Preljina) și pentru tronsonul Novi Sad–Ruma. În total, peste 140 de km, cu o valoare de 642 de milioane de dolari. Compania construiește deja un pod în Belgrad.  Banii sunt luați cu împrumut de la Exim Bank of China. Creditul este făcut pe 20 de ani, cu o dobândă de 2,5%.
În total, chinezii au venit cu peste un miliard și jumătate de dolari în Serbia să facă autostrăzi. Serbia  este probabil cea mai experimentată țară din regiune pe proiecte de infrastructură realizate în parteneriate public-private.