„Autoritățile chineze nu mai întreabă„ cât cheltuiți în China?”, ci „Ce dați în schimb?”. Acesta este modul în care Doug Guthrie dezvăluie echilibrul de putere dintre China și companiile străine, inclusiv gigantul Apple.

Apple pătrunde în China

Doug Guthrie și-a petrecut începutul anilor 90 mergând pe bicicletă între fabricile din Shanghai, pentru o disertație despre industria chineză. A fost unul dintre cei mai importanți experți ai Americii în ceea ce privește întoarcerea Chinei către capitalism și a ajutat companiile să se aventureze în Asia.

Două decenii mai târziu, în 2014, Apple l-a angajat să o ajute în pătrunderea sa pe cea mai importantă piață:China.

Noul lider al Chinei, Xi Jinping, se sprijinea pe companiile occidentale pentru a-și consolida controlul asupra țării. Guthrie a realizat că puține companii puteau fi ținte mai vulnerabile decât Apple. A adunat aproape fiecare dispozitiv Apple din China și a făcut din regiune piața de vânzări nr. 2.

Dar a realizat rapid că lucrurile nu erau așa cum se arătau la suprafață. „Mergeam la oamenii de afaceri și le spuneam: „Înțelegeți cine este Xi Jinping? Voi vedeți ce se întâmplă aici?”, a povestit Guthrie într-un interviu.

Dilema americanilor

Avertismentele sale erau prevăzătoare. China intrase pe o pantă naționalistă și autoritară sub Xi, iar companii americane precum Apple, Nike și Asociația Națională de Baschet se confruntau cu o dilemă. Așa s-a născut întrebarea dacă, în loc să întărească poporul chinez, investițiile SUA în țară consolidau, de fapt, Partidul Comunist Chinez.

„Pentru companiile occidentale a fost întotdeauna dificil să facă afaceri în China, dar în multe privințe provocările s-au schimbat”, a declarat Samm Sacks, specialist în China la New America Foundation. „Partidul Comunist controlează ferm atât companiile occidentale, cât și companiile chineze din sectorul privat”.

Guthrie și mulți oameni de afaceri, politicieni și academicieni au pariat că investițiile occidentale în China vor duce la liberalizarea țării. Acum este clar pentru toți că au calculat greșit. „Ne-am înșelat”, recunoaște Guthrie.

Mai mult decât orice altă companie, Apple a fost vulnerabilă la linia extrem de dură a guvernului chinez. Drept urmare, în ultimii ani, Apple a făcut compromisuri în China, care pun sub semnul întrebării valorile pe care directorii companiei le-au pus în centrul mărcii.

Pentru a calma autoritățile și a-și menține activitatea globală, Apple a pus în pericol datele clienților chinezi și a ajutat ampla operațiune de cenzură a guvernului chinez, a scris The New York Times luna trecută.

Compania a susținut că respectă legea în China și face tot ce poate pentru a asigura datele clienților săi. „Nu am compromis niciodată securitatea utilizatorilor noștri sau a datelor lor din China sau oriunde operăm”, a afirmar un purtător de cuvânt al Apple.

El a adăugat că Guthrie a fost doar un angajat de nivel mediu și nu stabilea politicile Apple.

Obsesia lui Guthrie privind China a început în 1989. Era student în economie, care învăța mandarina la Universitatea din Chicago, când soldații chinezi au ucis sute de protestatari care ocupaseră Piața Tiananmen din Beijing. „Am fost captivat de ideea Chinei”, a povestit el.

În 2014, la scurt timp după ce Guthrie și-a părăsit postul de decan al Universității George Washington, Apple l-a angajat să-i învețe pe managerii săi și să-i consilieze directorii despre China.

„Când am început la Apple, povestește Guthrie, directorii companiei știau că se bazează prea mult pe China și au vrut să se diversifice”. India și Vietnam erau principalii candidați, dar Guthrie a susținut că niciuna nu era un înlocuitor pe care se puteau baza.

În pljus, majoritatea furnizorilor mai mici care fabricau șuruburi, plăci de circuite și alte componente Apple erau deja concentrați în China.

Apple a pătruns apoi India și Vietnam, inclusiv prin construirea unei fabrici de asamblare iPhone mai mici în India. Dar Tim Cook, directorul executiv, a declarat că lanțul său de aprovizionare va rămâne concentrat în China.

În opinia lui Guthrie, această atitudine a lăsat Apple vulnerabilă, mai ales că noul lider al Chinei căuta modalități de a-și folosi influența asupra companiilor americane din țară. În 2014, a intrat în vigoare așa-numita legislație a muncii din China, care a limitat ponderea lucrătorilor temporari în forța de muncă a unei companii la 10%. Din prima zi, Apple și furnizorii săi erau încălcaseră legea.