Conform clasamentului organizat de Kantar Millward Brown și WPP, valoarea totală a mărcilor din clasament a crescut cu 152% față de anul 2006, când a fost realizată prima ediție a clasamentului.

Primele 10 clasate în topul din 2017 valorează aproape cât valorau, însumat, toate mărcile din Top 100 în 2006 şi au crescut cu +249% ca valoare, comparativ cu creşterea de +152% a întregului clasament.

Cea mai mare creștere ca valoare nominală a înregistrat-o Amazon, care a urcat trei locuri în clasament, reușind astfel să intre în primii cinci clasați și să devanseze Facebook, care și-a păstrat poziția în top.

Cele mai valoroase 10 branduri la nivel mondial conform clasamentului BrandZ 2017

Locul ocupat in 2017

Brand

Categorie

Valoarea brand-ului in 2017
(mld. dolari)

Evolutia valorii brand-ului

Locul ocupat in 2016

1

Google

Tehnologie

245,581

+7%

1

2

Apple

Tehnologie

234,671

+3%

2

3

Microsoft

Tehnologie

143,222

+18%

3

4

Amazon

Retail

139,286

+41%

7

5

Facebook

Tehnologie

129,800

+27%

5

6

AT&T

Telecomunicaţii

115,112

+7%

4

7

Visa

Plăţi

110,999

+10%

6

8

Tencent

Tehnologie

108,292

+27%

11

9

IBM

Tehnologie

102,088

+18%

10

10

McDonald’s

Fast food

97,723

+10%

9

Realizatorii studiului motivează creșterea Amazon prin faptul că a continuat să se concentreze asupra ecosistemului său tehnologic construit pentru a răspunde unei varietăţi de nevoi ale consumatorilor, cum ar fi cele de cumpărare online, livrare rapidă şi entertainment, şi a introdus noi servicii bazate pe inteligenţă artificială cum ar fi livrarea alimentelor şi Asistentul Personal Inteligent Alexa. “Clasamentul global BrandZ din acest an continuă să demonstreze faptul că mărcile puternice produc un randament superior pentru acţionari, chiar şi în situaţiile în care climatul extern este unul turbulent. Supranumiţi ‘Cei Cinci Teribili’ de către unii, giganţii tehnologiei care conduc clasamentul sunt mai degrabă ‘Cei Cinci Neînfricaţi’ din punctul de vedere al competitorilor lor, ţinând cont de puterea impresionantă a brandurilor lor şi de poziţia lor aparent inexpugnabilă pe piaţă.”, a declarat David Roth, CEO EMEA şi Asia în cadrul The Store WPP.

 

Printre aspectele interesante din clasamentul acestui an se numară şi intrarea în Top 10 a mărcii chineze Tencent (locul 8, cu o valoare de 108,3 miliarde de dolari), în urma unei creşteri de +27% – a cărei platformă de socializare WeChat devine din ce în ce mai utilizată. Adidas este brandul cu cea mai mare creştere procentuală (+58%, 8,3 miliarde de dolari), urmat de brandul chinez de alcool premium Moutai (+48%, 17 miliarde, de dolari).

Clasamentul din 2017 arată că balanţa puterii a înclinat către brandurile din tehnologie orientate către consumatori, care creează ecosisteme menite să satisfacă mai multe nevoi, simplificând lucrurile în timp ce, în general, gradul de complexitate creşte. Mărcile legate de tehnologie (o definiţie care cuprinde domeniul telecomunicaţiilor şi retailul online), contribuie cu mai mult de jumătate la valoarea cumulată a brandurilor din Top 100, faţă de anul 2006, când aportul lor era de o treime. Aceleaşi mărci au crescut, în medie, cu +16% în ultimul an, comparativ cu o creştere medie de +4% a brandurilor care nu sunt din domeniul tehnologiei.

 

Din punct de vedere regional, mărcile din Statele Unite domină clasamentul, cu 54 branduri în top 100, care însumează 71% din valoarea totală a clasamentului. În ultimul an, aceste mărci au crescut cu +12%. În acelaşi timp,  mărcile originare din restul lumii au înregistrat un declin de -1%, cu excepţia Chinei, unde creşterea medie – excluzând companiile deţinute de stat – a fost de +11%.

Primele 20 de mărci B2B au crescut cu 11%. Microsoft rămâne pe prima poziţie, crescând cu +10% la $143.2 miliarde, în timp ce Shell are cea mai accelerată creştere dintre mărcile B2B (+23% până la valoarea de $18.23 miliarde). Clasamentul mai arată şi faptul că, pe măsură ce internetul facilitează suprapuneri între mediile de business şi cele adresate consumatorilor, graniţa dintre B2B şi B2C dispare, dând naştere unor branduri B2H (Business to Human).

Te-ar putea interesa și: