Daca pentru oamenii obisnuiti luna decembrie, ori macar sfarsitul acesteia, inseamna timp liber petrecut la cumparaturi si in peregrinari pe la rude si prieteni, pentru taximetristi este cea mai ocupata perioada a anului. Fie pentru a evita aventura gasirii unui loc de parcare, fie pentru a feri masina personala de pericolele unui drum pe polei ori ninsoare, fie, cel mai adesea, pentru a nu bea suc sau apa minerala in timp ce toti ceilalti se delecteaza cu fel de fel de licori alcoolice, chiar si soferii inveterati devin, in preajma Craciunului si a Revelionului, clienti impatimiti ai taxiurilor.”Intr-adevar, in aceasta perioada creste foarte mult numarul comenzilor primite. Incasarile, insa, nu cresc chiar proportional, pentru ca este mai aglomerat, se merge mai putin si se asteapta mai mult si asa mai departe”, spune Ilie Anghel, patronul companiilor bucurestene Cristaxi si Confort.Acest decembrie este insa putin mai altfel. Pentru ca, inca din prima zi a noului an, urmeaza sa intre in vigoare, macar partial, noua Lege a taximetriei. Care, se spera, va reduce in mod semnificativ ilegalitatile din domeniu. „Conform unui studiu efectuat de noi, evaziunea fiscala din domeniul taximetriei este de circa 2.400 de miliarde de lei pe an. In plus, credem ca, din cele 60.000 – 70.000 de taxiuri existente in Romania, aproape jumatate functioneaza in afara legii”, spune Ioan Bivolaru, presedintele Camerei Nationale a Taximetristilor (CNTR) si initiator al legii in calitatea sa de deputat PSD. Printre cele mai importante schimbari se numara introducerea obligativitatii aparatelor de taxat fiscale, eliminarea posibilitatii de a utiliza masini in regim de comodat, stabilirea obligatorie a tarifului de pornire pana la maximUM cel practicat pe kilometru si introducerea unui numar maxim de licente, stabilit de autoritatile locale.Daca unii au intampinat fara obiectii noua lege, altii au avut mai mult sau mai putin de comentat. „E foarte buna legea. Sa fim toti egali. Cum platesc eu de cinci ani, sa plateasca si ceilalti”, spune Maria Plesca, taximetrist independent afiliat la un dispecerat din Capitala. De cealalta parte, Marin Florescu, lucrator in bransa din Craiova, crede ca „noi suntem obligati sa facem anumite investitii, sa vopsim masinile, sa luam aparate fiscale si sa practicam niste tarife intre anumite limite, in timp ce aceia care lucreaza la negru vor avea de castigat”.
Patronii isi intorc privirile spre Stat
Diferente de opinie se inregistreaza si la nivelul patronilor. Radu Marian, presedintele Pritax Cluj, considera ca noile cheltuieli cu aparatele de taxat sunt „infernale”, iar concurentul lui, Vasile Inovan, de la Terra Fan, spune ca paguboasa este si impartirea autorizatiilor pe baza formei de organizare, doua treimi firmelor si o treime persoanelor fizice, „in timp ce in Cluj, ca si in alte orase din Ardeal (Oradea, Arad ori Brasov), baza parcului de taximetre o reprezinta tocmai aceste persoane fizice autorizate”. Nova Taxi, cea mai mica dintre firmele clujene, asteapta insa cu nerabdare aplicarea legii, directorul Vasile Chiorean considerand ca 70% din taximetria practicata la Cluj se desfasoara pe baze ilegale.Ba chiar si cele doua mari asociatii profesionale sunt pe pozitii diferite. Daca CNTR sustine legea pana in panzele albe, Robert Meghesi, presedintele Asociatiei Nationale a Patronatului Operatorilor de Transporturi in Regim de Taxi (ANPOTRT) si patron al companiei bucurestene Taxi 2000, crede ca pretul aparatelor reprezinta „un efort fantastic pentru o companie” si considera ca taximetristii ar avea nevoie de ajutorul statului. „In Ungaria, de pilda, aceste aparate au fost cumparate de stat si platite intr-un an de zile de taximetristi”, explica el. Conform unor surse din Parlament, ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, nici nu a vrut sa auda de o astfel de varianta.In plus, de la oras la oras, au aparut nemultumiri specifice. In Brasov s-a discutat in contradictoriu despre culoarea in care urmeaza sa fie vopsite taxiurile: alb sau galben. La Cluj, se deplange renuntarea la cupolele care permit diferentierea extrem de usoara a companiilor si se pune sub semnul indoielii capacitatea noilor aparate de taxat fiscale de a face fata conditiilor de drum din Romania, iar in Timisoara a avut loc, in octombrie, o greva a taximetristilor. Aproape 1.000 de masini au blocat timp de trei ore circulatia in oras, protestatarii aratandu-se revoltati din cauza costurilor adaptarii la noua lege, care depasesc, spuneau ei, 2.000 de euro. „In realitate”, spune presedintele CNTR, „pentru un taximetrist nou costurile sunt cu circa sase milioane de lei mai mari fata de cele vechi, iar pentru unul deja existent, cheltuielile totale vor atinge cam 15 milioane de lei”. Problema cea mai mare este ca exact aplicarea celei mai importante prevederi a legii va fi amanata cu sase luni, pentru ca nu exista inca pe piata nici un aparat fiscal de taxat omologat. „In acest moment, exista la omologat sapte tipuri de astfel de aparate. Preturile vor ajunge, in functie de marca si de complexitate, la 200 de euro”, spune Ioan Bivolaru.Alte amanari vor fi provocate de intarzierile inregistrate la depunerea dosarelor de atestare si licentiere in unele localitati, inclusiv in Capitala. Una peste alta, toate acestea lucruri vor face ca, pana la urma, dupa noaptea de Revelion sa nu poata fi observata, probabil, nici o schimbare notabila la taximetristi si la masinile lor.

· Pretul minim al unui aparat va fi de 130 de euro, iar cel maxim va atinge 200 de euro, inclusiv TVA.
· Atat ANPOTRT, cat si CNTR le promit taximetristilor ca vor avea posibilitatea de a cumpara aparatele fiscale de taxat in leasing sau in rate. Pretul estimat de CNTR este de 5 – 6 euro/luna.
· In Bucuresti vor fi eliberate maximum 10.000 de licente – 8.000 permanente si 2.000 sezoniere, in Brasov – 1.500 pentru 2.000 de taxiuri in prezent, in Timisoara – 2.000 pentru 3.000 de masini, iar in Craiova tot 2.000, la circa 5.000 de taxiuri.

„Noua lege favorizeaza companiile mari, noi ajungem la sapa de lemn”
Daniel Galbea este salariat al companiei Meridian. si e foarte suparat pe noul act normativ. „Am fost independent pana de curand, insa, pentru ca mi-am dat seama ca nu am bani nici pentru gramada de acte pe care ni le cer, nici pentru impozitele pe care le vor incasa si nici pentru intretinerea autoturismului, mi-am vandut masina si m-am angajat”, spune el. In opinia sa, noua lege avantajeaza „companiile mari, care sunt rasplatite pentru ca au sponsorizat PSD la alegeri”.”Pentru noi, cei mici, este groaznic. Am colegi care si-au cumparat masini noi in rate si acum sunt distrusi, pentru ca nu-si mai permit sa le plateasca. Stai in traseu de dimineata si pana seara, pe salariul minim pe economie, pe benzina cumparata de tine, predai 700.000 de lei minimum la firma si ce ramane e al tau”, povesteste Galbea. „Am ajuns sa traim din mila clientului. si, de multe ori, iata ce inseamna asta”, spune el, aratand pe podeaua masinii cateva monede de 500 si 1.000 de lei.

„Cred ca in primul rand vor avea de pierdut marlanii”
„Vor disparea marlanii. De cate ori nu vi s-a intamplat sa va urcati intr-un taxi si soferul sa asculte manele la maxim, sa fumeze sau sa miroasa a transpiratie? Eu consider ca acestia vor pierde in primul rand”, crede Mihai Cantauz, care lucreaza pe masina proprie folosind dispeceratul Club Taxi. In opinia lui, noua lege va duce la un control mai strict asupra pietei si a soferilor, astfel incat aceasta meserie sa nu poata fi facuta chiar de catre oricine. Cu o singura rezerva: verificarile sa fie facute cum trebuie si inainte si, mai ales, dupa, astfel incat sa nu cumva sa se inmulteasca piratii.”Cei care se plang sunt cei care nu inteleg ca trebuie sa aiba o anumita tinuta, un anumit comportament. Taximetristii trebuie sa priceapa ca nu pot refuza o cursa doar pentru ca nu au ei chef sa mearga intr-un anumit cartier. Oriunde merg, incaseaza bani. Ca vom plati impozite? Toata lumea plateste! Sa fim sinceri si sa recunoastem ca, intr-o zi proasta, un taximetrist are un profit de 500.000 – 600.000 de lei”, spune el.rn
rn
rn”Sunt lucruri bune, dar si proaste. Nu stiu daca pentru mine va mai renta”rn
rnNoua lege contine prevederi normale, de bun-simt, dar si unele nu tocmai in regula, crede taximetristul independent Nicolae turlea. „Eu, unul, mai am un serviciu si lucrez dupa-amiaza pe masina personala. Nu am statie, pentru ca e destul de scumpa si nu renteaza, dar de la 1 ianuarie voi fi obligat sa-mi cumpar o statie si sa fiu afiliat la un dispecerat. Sunt de acord cu lucruri cum ar fi bunele maniere si tinuta taximetristului, dar taxele prevazute in lege mi se par cam mari”, spune el.rnNici revizia obligatorie ce urmeaza sa aiba loc la fiecare sase luni la Registrul Auto Roman nu e vazuta cu ochi buni: „E timp pierdut. Taxiurile sunt autoturisme obisnuite, s-ar fi putut ca reviziile sa aiba loc la statiile autorizate RAR, ca in cazul celorlalte masini”. Cat despre ideea introducerii unui tarif unic, care a circulat in aceasta vara si care este vehiculata inca, de catre unii taximetristi, ca fiind prezenta in textul legii, este si ea respinsa. „Sa vedem ce o sa fie. Mie mi-e teama ca nu o sa mai renteze”, conchide turlea.rn
rn
rn”Pentru companii, nu va fi nici o schimbare majora”rn
rnIlie Anghel este patronul a doua importante societati bucurestene din domeniu. „La Cristaxi documentatia pentru obtinerea noilor atestate si licente este realizata in proportie de 90%, urmand sa fie depusa la Primarie. In ceea ce-i priveste pe soferii afiliati la Confort, acestia si-au rezolvat problema in proportie de 70%. Din pacate, in alte companii si mai ales in randul taximetristilor independenti, situatia nu e chiar asa de avansata. Asta pentru ca au fost indusi in eroare si nu au demarat procedurile”, explica el. Ca o solutie la acest fapt, termenul de depunere a dosarelor va fi prelungit, la nivelul Capitalei, pana la 29 februarie 2004.rn”In rest, pentru companii nu exista o schimbare majora. Se introduce aparatul de taxat de tip nou si lampa taxi conectata la el. In rest, pentru ca au loc niste proceduri mai amanuntite de autorizare si ca se face o scoala, au de castigat in primul rand clientii. Poate de pierdut vor avea societatile care, de fapt, nu erau operatori de taxi, ci doar dispeceri autorizati”, crede Anghel.rn
rn
rn• Una dintre cele mai grosiere metode este cea a neutilizarii aparatului de taxat, sub diverse pretexte („nu functioneaza”, „nu e calibrat corect, maine il duc la metrologie”, „hai sa cadem la pace”). Se merge la mica intelegere cu clientul si nici patronul, nici statul nu au cum sa afle ca distanta parcursa a fost de fapt pe bani si nu in gol. In plus, in afara cazurilor in care e vorba de un traseu parcurs anterior, nici clientul nu-si poate da seama daca nu cumva este suprataxat.rn
rn• Ca o variatie, se poate utiliza un aparat de taxat paralel, setat la tariful enuntat sau la unul mai mare. Clientul crede ca totul e in regula, dar de fapt incasarile intra direct in buzunarul taximetristului.rn
rn• Des utilizata este montarea unor anvelope cu diametru mare in momentul prezentarii la metrologul care regleaza si sigileaza aparatul de taxat. Apoi sunt montate niste anvelope mai mici, ceea ce face ca, la acelasi numar de rotatii inregistrat de aparat, distanta parcursa sa fie mai mica decat in mod normal. Rezulta o crestere ilegala a tarifului cu 5 pana la 20%.rn
rn• Aparatele de taxat care utilizeaza impulsuri electromagnetice pot fi „pacalite” prin conectarea la stergatorul de parbriz, radio-casetofon, pedala de acceleratie sau chiar prin montarea unei bobine de inductie care sa mareasca sau sa micsoreze impedanta si, astfel, sa modifice modul de calcul al costului cursei.rn
rn• Sigiliile aplicate de reprezentantii Metrologiei Legale nu sunt inviolabile. Pe piata circula numere de telefon ale unor persoane care le pot desface si pune la loc fara sa lase vreo urma, desigur dupa ce au reglat aparatul astfel incat sa incaseze mai mult decat tariful oficial.rn
rn• Exista, de asemenea, taximetristi care afirma ca au primit, in schimbul unor atentii, sigilii de rezerva, gata stantate, astfel incat sa poata interveni linistiti asupra aparatelor.rn
rn• Se practica de multe ori deteriorarea intentionata a unei parti din afisaj, astfel incat clientul sa nu stie exact ce tarif se aplica. Una sau doua cifre arse, de obicei primele, nu-ti permit sa afli daca se aplica tariful afisat pe caroserie sau unul cu cateva mii de lei mai mare.rn
rn• Nu in ultimul rand, utilizarea unor embleme identice sau aproape identice cu cele ale unor firme cunoscute („Taxi 2002” pentru „Taxi 2000”, de pilda) are darul de a arunca clientul neatent in bratele unui pirat cu tarife piperate.rn
rn
rnCe schimba noua legern
rn• „Noile aparate de taxat indeparteaza orice posibilitate de frauda”, apreciaza purtatorul de cuvant al Biroului Roman de Metrologie Legala, Nicoleta Vascan.rn
rn• Diferentele dintre aparatele de taxat vechi si cele noi constau in „aplicarea unui sigiliu metrologic in trei puncte si a unui sigiliu fiscal intr-un punct, fata de cele doua puncte de sigilare cu care erau prevazute aparatele vechi”.rn
rn• De asemenea, exista un traductor inteligent, „care elimina orice posibilitate de fraudare, fiind compatibil din constructie doar cu aparatul propriu-zis”;rn
rn• Lampa taxi conectata la aparat se aprinde doar in momentul in care acesta este pornit;rn
rn• Nu trebuie uitata memoria fiscala a aparatului, care inregistreaza toate cursele timp de trei ani, toate neregulile descoperite in momentul verificarii fiind imputabile taximetristului.