De la sfârșitul anului 2016, în situația în care lucrările la prima autostradă în concesiune din România vor fi finalizate, șoferii vor fi obligați să achite taxă dacă vor să circule pe tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov.

Despre introducerea taxei pe autostrăzile din România se vorbește încă de la intrarea în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, autoritățile nu pot impune o taxă pe autostradă în situația în care rețeaua de autostrăzi a României este cea mai mică din Europa: mai puțin de 550 de kilometri, nici în prezent țara noastră neavând terminată o autostradă care să traverseze România.

Totuși, autoritățile au decis să construiască autostrăzi în concesiune, adică pe banii constructorului, ceea ce înseamnă că acesta trebuie să-și recupereze investiția, astfel că pe o perioadă de 30 de ani o va avea în întreținere.
Experții de la Jaspers au definitivat încă de anul trecut studiul privind valoarea taxei în România, iar propunerile lor era de aproximativ 5 euro/100 kilometri pentru autoturisme, ne-au declarat surse din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

Potrivit acestora, în urma mai multor discuții s-a acceptat o taxă de aproximativ 3 euro/100 km, pentru primele autostrăzi în concesiune. Este vorba de tronsoanele Comarnic-Brașov, Centura de sud a Capitalei – iar taxa va fi percepută și pe A1 și A2, și Craiova-Pitești.

Recent, noul director al CNADNR, Narcis Neaga, a precizat că tariful aplicat pe parcurgerea autostrăzii Comarnic-Brașov va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenţi pe axă şi osie, ofertele ce vor fi depuse la data de 15 noiembrie de către cei trei potenţiali concesionari rămaşi în competiţie urmând să se situeze într-un interval îngust, aproapiat de acest nivel, scria în urmă cu două zile România liberă.

Potrivit sursei citate, valoarea menţionată de Narcis Neaga nu include cel mai probabil şi TVA. Ca urmare, pentru parcurgerea celor 58 de kilometri de autostradă dintre Comarnic şi Braşov pentru un autoturism se va plăti suma de 7-8 lei. Nivelul este mult mai mic decât cel vehiculat în urmă cu 5 ani, când a avut loc precedenta tentativă de concesionare a autostrăzii.

"Tarifarea traficului de pe o autostradă în funcţie de distanţa parcursă (taxa de autostradă) este un model întâlnit mai degrabă în sudul continentului (Italia, Franţa, Spania etc.). Acestea sunt şi ţările în care există un număr mare de autostrăzi în concesiune. În zona centrală a continentului (Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia) se folosesc viniete, similare cu cele folosite în România pentru accesul pe drumurile naţionale. Alte ţări, precum Germania şi o parte a ţărilor nordice, nu tarifează automobiliştii şi nici nu consideră concesiunile o formă recomandată de realizare a unei reţele de autostrăzi. Potrivit unor iniţiative ale Comisiei Europene, din 2019 tariful bazat pe durată (vinieta) ar urma să fie înlocuit de cel fundamentat pe distanţă (taxă). CE îl socoteşte pe ultimul mai echitabil, cel puţin în privinţa camioanelor, şi conform cu principiul ”poluatorul plăteşte", mai scrie România Liberă.

Vom putea circula pe porțiuni din Comarnic-Brașov fără taxă

Inițial, cei trei ofertanți rămași în cursă – Vinci (Franța) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia), Impregilo – Salini (ambele din Italia) și UMB – Tehnostrade (România)- aveau termen de depunere a ofertelor finale data de 15 octombrie, însă au cerut prelungirea termenului cu două luni. Capital.ro a scris, în exclusivitate, că CNADNR a fost de acord să prelungească termenul, dar numai cu 30 de zile, până pe 15 noiembrie, conform directorului general al companiei Narcis Neaga.

Acesta crede că indiferent cineva va câștiga contractul, până la finele anului 2016, autostrada va fi gata, dacă nu vor exista probleme de finanțare din partea constructorului. Mai mult, șoferii vor putea circula pe bucăți din autostradă chiar și înainte de 2016 și fără să achite taxă. “Le-am transmis ofertanților că am vrem să se apuce în acele locuri mai accesibile, adică nu tuneluri sau acele porțiuni care necesită lucrări mai dificile. Și cum vor termina o porțiune să facă legătura cu DN1, așa încât să se poate intra și ieși de pe autostradă. Taxa va fi pusă abia când autostrada va fi gata în întregime”, ne-a declarat Narcis Neaga.

Vezi aici de ce s-a prelungit termenul:

Taxă pe autostrăzi(calcule Capital)

Comarnic-Brașov– 8 lei
Pitești-București – 15 lei
A0 – 7 lei
București-Constanța     27 lei
Craiova-Pitești 16,5 lei