Fashion este categoria vedetă în shoppingul online. Marile branduri de îmbracăminte au început să ofere clienţilor posibilitatea de a cumpăra haine şi încălţăminte online, iar cele mai cunoscute magazine online de la noi au introdus categoria fashion pe site sau intenţionează să facă acest lucru în viitorul apropiat.

La prezentarea rezultatelor financiare eMAG, în urmă cu trei ani, Iulian Stanciu, CEO şi acţionar, spunea despre segmentul Fashion că va ajuta compania să atingă cifra de afaceri de un miliard de euro stabilită pentru 2018. „Vorbim de o piaţă de patru miliarde de euro“, declara Stanciu. Între timp eMAG a preluat retailerul Fashion Days, unul dintre jucătorii cheie ai industriei de modă din Regiune. Numărul de magazine online de hai­ne este în creştere deoarece reprezintă o soluţie accesibilă, nefiind necesară închirierea unui spaţiu fizic, însă pentru ca un astfel de magazin să reziste pe piaţă trebuie să acorde o atenţie deosebită returului. Dacă la un magazin online precum eMAG, rata de retur într-o lună obişnuită e de 2,5 – 3%, la un magazin de haine aceasta este de regulă de 30%. „Shoppingul online este în egală măsură despre produse, cât și despre experiența clienților, iar acest lucru este cu atât mai important atunci când vorbim despre fashion, un domeniu unde posibilitatea de a returna repede și ușor un produs este un factor important în decizia de achiziție“, declară Răzvan Predică, CEO Fashion Days. Compania a decis recent ca din luna februarie să ofere gratuit returul pentru toate comenzile realizate de clienții săi. Astfel, în termen de 30 de zile, dublu față de perioada legală, aceștia pot returna unul sau toate produsele achiziționate, indiferent de valoarea coletului sau de modalitatea de plată (ramburs sau cu cardul), printr-un simplu click în contul de client Fashion Days. „Credem că, până la finalul acestui an, această facilitate le va oferi clienților o mai mare încredere în comerțul online de fashion și că îi va determina pe cei care cumpărau offline să se orienteze către online. Mai mult, ne așteptăm la o creștere a valorii coșului de cumpărături până la finalul acestui an, având în vedere că în 2015 acesta a fost cu 5% mai mare în comparatie cu anul precedent“, spune Predică. În 2015, rata de retur a produselor comandate de români pe Fashion Days a fost de 19,9%, sub media industriei și în scădere cu 20% față de anul precedent.

De ce se returnează produsele

Atât la Fashion Days, cât şi la Fashion Up, motivul cel mai frecvent pentru retur este mărimea nepotrivită. La Fashion Days, peste 50% dintre clienți returnează produsele în primele două săptămâni de la achiziție, în timp ce procentul celor care le returnează în jurul a 30 de zile este mai mic de 1%. „La Fashion Up, în 2015, rata de retur a fost de 6%. „Este un procent pe care încercăm să îl diminuăm, monitorizând constant motivul pentru care clienţii returnează produsele. În general, am observat că îmbrăcămintea se retunează mai frecvent decât încălţămintea. Pentru 2016 am alocat resurse suplimentare în dezvoltarea de ghiduri de mărimi personalizate la nivel de brand/furnizor pentru educarea clienţilor în privinta alegerii a ceea ce li se potriveşte“, afirmă oficialii Fashion Up. Clienţii nu sunt întotdeauna corecţi, iar acest lucru se întâmplă de regulă în perioada sărbătorilor. „În decembrie, am înregistrat o creştere de retur pentru rochiile de seară şi pantofi“, spun cei de la Fashion Up, semn că acestea sunt folosite pentru petrecerile de Crăciun şi Anul Nou şi apoi returnate. Cea mai mare parte a produselor returnate se întorc la furnizori. „Există, însă, şi stocuri de retur care ajung în secţiunea „Lichidare de stoc“ , secţiune în care preţul produselor începe de la 19.90 de lei, iar procentul reducerii ajunge până la 90%“, afirmă reprezentanţii Fashion Up. Legea spune că vânzătorul este obligat să returneze banii în termen de 14 de zile de la confirmarea returului.

Cumpărături online de 1,4 miliarde euro

Conform cifrelor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea totală a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde euro în 2014 la peste 1,4 miliarde euro în 2015. Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanțe și călătorii, bilete la spectacole etc. Cumpărătorii online români preferă în continuare și într-o majoritate covârșitoare de 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Se estimează că din cele 5.000 de magazine online active în peisajul e-commerce românesc, aproximativ 200 sunt afaceri medii și mari, adică depășesc cel puțin pragul de 1 milion euro cifră de afaceri anuală. Principalele categorii de produse vândute în 2015 au fost, în această ordine: produsele din gama Electro-IT, produsele de tip Fashion, produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor. Statisticile provenite de la principalii jucători precum și de la rețelele de afiliere arată că românii cumpără online cel mai mult în zilele de miercuri și joi.