Marile aglomerări urbane din întreaga lume se confruntă cu probleme de trafic, însă edilii cu vizune au găsit soluţii de a uşura, pe cât posibil, viaţa şoferilor şi a cetăţenilor. Una dintre primele măsuri menite să reducă numărul de vehicule aflate în traficul din oraşe este realizarea de spaţii de tip „Park&Ride“ (P&R), menite să oprească la periferie maşinile celor care sunt nevoiţi să ajungă în localitate. Desigur, pe lângă spaţii de parcare propriu-zise, acest tip de nod intermodal implică existenţa unor conexiuni cu mijloace de transport precum autobuz, troleibuz, tramvai sau metrou.

Astfel, persoanele care fac naveta din localităţile învecinate sau suburbii către locurile de muncă din oraşe se pot deplasa mai rapid şi fără stres înlocuind maşina proprie cu mijloacele de transport în comun. Totodată, graţie stocării maşinilor în aceste parcări, traficul din aglomerările urbane este redus considerabil, iar poluarea provenită de la vehicule este şi ea micşorată. În funcţie de tarifele şi frecvenţa mijloacelor de transport în comun, se obţin beneficii financiare şi temporale pentru şoferii dispuşi să lase maşina în zonele „Park&Ride“.

În București, cele șase parcări vor fi aplasate, conform Primăriei Municipiului București (PMB) în zonele şoseaua Bucuresti – Târgovişte (lac Străulesti), şoseaua Pantelimon – şoseaua Vergului, şoseaua Berceni (lângă staţia de metrou D. Leonida), strada Prelungirea Ghencea (lângă halta CF Bariera Domnesti şi Pasaj Centura Bucureşti), strada Preciziei (la staţia de metrou Preciziei) şi, surprinzător, o a doua parcare tot în zona Berceni, dar lângă viitoarea staţie de metrou Centura Bucureşti). Singura dintre aceste parcări aflată foarte aproape de finalizare este cea realizată de Metrorex – și nu de PMB – în zona Străulești. Acesta căstă, conform Metrorex, „53.626 mii lei fără T.V.A.”, adică circa 13,5 milioane de euro (cu TVA inclusă). Oficialii Metrorex au declat pentru Capital că „terminalul multimodal are un regim de înălțime de P+3 etaje, conținând 630 de locuri de parcare pentru autovehicule și o sală de așteptare pentru călătorii transportului public orășenesc și interurban. Terminalul este dotat cu lifturi de acces în parcarea supraterană precum și cu un acces direct către stația de metrou Străulești. Accesul către metrou se realizează prin intermediul unei galerii subterane dotată cu trotuare mobile și luminatoare naturale ce introduc în interior lumina soarelui”.

 

O altă parcare de tip Park&Ride, aflată conform PMB, în execuție, desi la fața locului nu există nici munctori și nici utilaje, este cea din Pantelimon, de la intersecția șoselei Pantelimon cu șoseaua Vergului. Rămasă deocamdată doar un teren viran, această viitoare parcare cu circa 500 locuri dispuse pe trei niveluri și un terminal pentru tramvaie şi autobuze la parter va costa aproximativ 15 milioane de euro. Un cost apropiat – circa 14 mil. euro – îl are și parcarea de 700 cu locuri pe care Primăria Sectorului 4 încearcă să o realizeze în zona Tiuneretului. Neaflată în „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă“ al PMB, construirea acestui proiect a fost blocat recent de o acțiune în instanță. O medie de cost a celor trei proiecte ne arată peste 14 milioane de euro. Pentru comparație, un investitor imobiliar a anunțat în luna martie că va construi întgr-o zonă exclusivistă a  Brașovului, un ansamblu rezisdențial cu 82 de apartamente, duplexuri şi penthouse-uri, iar investiţia totală în proiect este estimată la 15 milioane de euro. Tot circa 15 milioane de euro este și valoarea totală a noului corp de clădire, complet utilat, al spitalului Clinic Municipal ,,Dr.Gavril Curteanu” din Oradea.

Pornid de la valoarea medie a proiectelor pentru parcări menționate mai sus, este de așteptat ca PMB să achite pentru cele cinci proiecte de parcări Park&Ride din București circa 70 de milioane de euro.

Citește și:

«Park&Ride» la București, între declarații de intenție și amatorism

Parcarea Park&Ride din Pantelimon, doar o promisiune de campanie electorală