La doi ani după ce a preluat de la Petrom îmbuteliatorul apei minerale Carpatina, compania Lipomin vrea să propulseze acest brand între primele trei din segmentul apei plate. Pentru aceasta va pune la bătaie în acest an un buget de patru milioane de euro.

Mihai Bratu (33 de ani) este managerul care a transformat Lipomin dintr-un jucător regional, activ cu precădere în zona Banatului, într-o companie care şi-a propus ca produsele sale să fie între primele trei opţiuni ale consumatorilor din întreaga ţară. A preluat conducerea companiei în anul 2004, odată cu intrarea companiei Nordex Manufacturing în acţionariatul Lipomin. De atunci, a negociat două preluări care s-au dovedit a fi strategice. În 2006, a cumpărat de la Petrom apa minerală carbogazoasă Carpatina, tranzacţie care a adus Lipomin în råndul jucătorilor naţionali. În urmă cu numai cåteva săptămåni, a finalizat şi negocierile pentru preluarea sursei de apă plată Herculane, intrånd astfel pe un segment ce va reprezenta anul viitor 40% din piaţa totală de apă îmbuteliată (în creştere de la 30% la finele lui 2007), segment „absolut vital pentru companie“, după cum declară managerul.

„Acum, ştergem tabla şi începem să scriem din nou“

Altfel spus, încheierea tranzacţiei dă startul unei noi perioade, una de muncă asiduă, la sfårşitul căreia trebuie atinse obiectivele companiei. „Am făcut o promisiune acţionarilor noştri şi acum trebuie să le arătăm că ne ţinem de cuvånt“, continuă el. Mai exact, Lipomin îşi doreşte să atingă anul viitor o cotă de piaţă de 12%, vånzări de 150 de milioane de litri, o cifră de afaceri de 15 milioane de euro şi creşterea prezenţei la 80% din punctele de vånzare la nivel naţional, faţă de aproape 60%, cåt este acum. Principalii rivali pe segmentul apei plate sunt Dorna – Izvorul Alb, Bucovina şi Izvorul Minunilor.

De asemenea, compania intenţionează să se lanseze în 2009 şi pe piaţa sucurilor necarbonatate, obiectivul fiind o poziţie în primii cinci concurenţi în următorii trei ani. „Nu abordăm pieţe pe care nu avem şanse reale să devenim un jucător important“, spune managerul, fără să ofere prea multe detalii despre planurile sale. Nu exclude însă o posibilă achiziţie.

„În principiu, planul de investiţii prevede completarea capacităţii de producţie, astfel încåt să putem fi un jucător în piaţa de sucuri necarbonatate, băuturi energizante şi ape cu arome“, spune Bratu. „Dar, în mod evident, oportunităţile vor fi tratate cu interes. Nu există o achiziţie bună  pe care să o refuzăm din principiu. În niciun caz“, subliniază el. Ce-i drept, din acest punct de vedere se poate spune că abia şi-a terminat încălzirea. „Negocierile pentru cele două tranzacţii au fost interesante, palpitante şi plăcute, pentru că s-au finalizat cu succes“, mărturiseşte el.

De profesie negociator

118-17058-21companii31.jpgLa achiziţia Herculane s-a lucrat mai bine de un an. Au fost luate în considerare şi alte surse de apă, dar a fost aleasă aceasta pentru că „are notorietate şi poate susţine o creştere semnificativă de volume pentru viitor“. Dar o comparaţie între cele două tranzacţii este dificil de făcut. „La Carpatina discutam cu acţionari care vroiau să se focalizeze pe businessul principal, în timp ce la Herculane discutam cu acţionari care operau în businessul acesta. Poate din punctul acesta de vedere ultimul deal a fost puţin mai dificil, dar nu îmi dau seama dacă, în ansamblu, a fost mai uşor acum decåt atunci. Ţine şi de context, şi de experienţa pe care am acumulat-o între timp“, mărturiseşte el.

Apa minerală plată Carpatina se va găsi pe rafturile magazinelor chiar din această lună, iar vånzările vor ajunge să reprezinte 30% din cifra de afaceri a companiei. Odată lansate, sucurile vor reprezenta şi ele o treime din vånzările companiei, toate produsele contribuind astfel în mod egal la venituri. Marca Lipova va beneficia de tot mai multă susţinere din partea companiei, fiind brandul care înregistrează cele mai mari creşteri procentuale de la an la an. Astfel, dacă vånzările de apă minerală Carpatina cresc anual cu circa zece procente, Lipova urcă cu 30%. Investiţiile pe care compania le va realiza anul acesta în linia de îmbuteliere de la Herculane se ridică la patru milioane de euro.

«Ambele tranzacţii mi-au oferit aceeaşi satisfacţie. Herculane acum, ca şi Carpatina la momentul său, a reprezentat un pas strategic pentru noi.»
Mihai Bratu, preşedinte Lipomin

LA ADAPOST DE CRIZA

• Îmbuteliatorul Lipomin este listat pe RASDAQ, piaţa XMBS. Preţul acţiunilor a fost relativ constant anul acesta, compania fiind ferită de scăderea care a afectat pånă în prezent piaţa bursieră romånească în ansamblul său.

• Titlurile Lipomin Lipova s-au apreciat cu 12% de la începutul anului, ajungånd pånă la valoarea de 3,36 lei. Evoluţia titlului nu a fost influenţată de preluarea îmbuteliatorului de apă plată Herculane, tranzacţie neanunţată de către oficialii companiei. Capitalizarea Lipomin este, în prezent, de 28,3 milioane lei.