În pofida unor măsuri radicale luate de către unele companii din industria ușoară, în ultimii ani, această piață și-a păstrat echilibrul și a continuat să înregistreze creșteri pe unele segmente. Exportul a reprezentant unul dintre punctele-cheie pentru unele afaceri, în timp ce altele s-au axat mai mult pe piața internă. În acest număr, vă prezentăm 10 jucători cu rezultate foarte bune în 2014. Dintre aceștia vom stabili  trei finaliști vor fi premiați în cadrul Galei Capital "Premiile industriei românești", care va avea loc marți, 7 iulie.

Citiți și:

Capital premiază cele mai performante companii din industrie
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «auto»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industrie grea»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industria mobilei»
Candidaţii la Premiile Capital, secţiunea «industria alimentară»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea "energie"
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «IT»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea industriei chimice și a materialelor de construcții
 

 

Prodplast

Producătorul de materiale plastice Prodplast Bucureşti, controlat de omul de afaceri Florin Pogonaru, s-a remarcat anul trecut printr-un avans de 66% al vânzărilor, până la 42,6 milioane de lei. În 2008, acționarii companiei Prodplast au decis divizarea producătorului de mase plastice în două firme, dintre care una cu activități imobiliare. Aceasta din urmă deține terenurile și clădirile din București, evaluate atunci la 206,3 milioane de lei. Prin Prodplast Imobiliare, au fost anunțate investiții de 60 milioane de euro, inclusiv din fonduri proprii, pentru dezvoltarea centrului comercial Veranda de lângă Piața Obor din București.

 

GUBAN

Unul dintre cele mai vechi nume din industria pantofilor din România continuă să facă istorie: strategia din ultimii doi ani a luat în calcul și deschiderea de magazine proprii. Mai mult, în 2013 și 2014, compania a început să se axeze și pe piețele externe din Europa și nu numai. Povestea Guban a început în anii 1930, la Timișoara, când inventatorul unei creme de pantofi, Blaziu Guban, a pus bazele companiei împreună cu alți doi parteneri. În 1995, fabrica s-a privatizat, astăzi purtând numele de GP&Company. Totuși, a păstrat marca Guban pentru produse.

 

Musette

Brandul românesc de încălţăminte şi accesorii a început să devină tot mai cunoscut la nivel internațional, exportul reprezentând o parte importantă în proiectele pe termen lung ale companiei. În ultimii ani, Musette a reușit să aibă creșteri de două cifre din vânzări, acționarii companiei – soţii Cristina şi Roberto Bâtlan, alături de fratele acestuia, Alin, având o strategie de criză în două etape. Prima: şi-au consolidat elementul cel mai important în orice afacere – produsul, astfel încât să-i diferenţieze de competitori. Iar a doua: şi-au crescut atât prezenţa teritorială, cât şi oferta din magazine, prin intrarea pe noi segmente de piaţă, cel de încălţăminte pentru bărbaţi şi cel pentru copii. De curând, Musette a deschis al 27-lea magazin în București, retailerul plănuind să-şi crească reţeaua cu alte două spaţii, în Bucureşti şi în Brăila. Afacerea a fost fondată în 1992.

 

Stirom

Prezent pe segmentul producției de sticlă, Stirom Bucureşti, deținut de grupul elen Yioula Glassworks, a avut o evoluție foarte bună a profitului, anul trecut: 10 milioane de lei, în creștere cu aproximativ 58%. De asemenea, afacerile producătorului au depășit 200 mil. lei. Acest lucru a fost posibil datorită investițiilor realizate și a creșterii capacității de producție. Anul trecut, reprezentanții companiei au anunțat o investiţie de 37,8 milioane de euro în două instalaţii noi de topire a sticlei, ceea ce înseamnă și o producție cu 70% mai mare, până la 170.000 de tone de sticlă pe an. Aproximativ 40% din investiții sunt finanțate din fonduri europene. De la începutul activităţii în piața românească, grupul Youla Glassworks a investit circa 40 milioane de euro în îmbunătăţirea tehnologiei. Grupul elen Yioula deţine 93,4% din companie, prin intermediul MGL Mediterranean Glass Limited.

 

Sorste

Chiar dacă au fost ani mai grei din punct de vedere economic, peste tot în Europa, între 2009 și 2011, Sorste a continuat să facă business din export. Iar astăzi circa 74% din afacerile grupului vin din contractele cu partenerii externi. Pentru 2015, Grupul deţinut de Sorina Bucuraş şi-a bugetat afaceri cumulate de 66 de milioane de lei pentru cele două companii Sorste şi Inmartextil, cu 12% în creștere față de 2014. Cea mai mare pondere în totalul businessului o are firma Sorste, unul dintre producătorii importanți de textile din România, cu circa 85-90%. În anul 2012, Inmartextil a fost integrată în grupul Sorste ca subcontractorul firmei principale.

 

Rom Paper

O afacere înființată acum mai bine de 12 ani, cu aproximativ 10.000 de dolari, a ajuns astăzi la un rulaj de peste 60 de milioane de lei. În dezvoltarea Rom Paper, un moment important a fost aderarea României la Uniunea Europeană, care a dus la creșterea consumului de articole de hârtie de unică folosință. În acest context, compania a investit, în total, circa 4,5 mil. euro în utilaje și spații pentru producție. Practic, a ajuns să proceseze 450 tone de hârtie, în fiecare lună, lucrându-se numai pe bază de comandă, fără stocuri. Astăzi, Rom Paper realizează aproximativ 300 de coduri de produse, iar cele mai reprezentative sunt șervețelele la cutie și șervețelele colorate și decorate. Compania este deținută de Familia Puchin din Brașov.

 

Romcarton

Livrează cea mai mare parte a producției în piața internă, în domeniul alimentar, care înseamnă în jur de 50% din totalul afacerilor. Grosso modo, afacerile producătorului de carton ondulat Romcarton București au avut un plus de circa 15 milioane de lei anul trecut, depășind 138 de milioane. Acest rezultat a fost posibil și datorită strategiei de dezvoltare a companiei, axată pe inovații și investiții în modernizări. Compania a fost cumpărată în 1991 de grupul francez Rossmann. În 1997, francezii au preluat și fabrica Ambro Suceava. Aceasta a fost o investiție strategică, având în vedere că Ambro producea hârtia Kraft. În 2007, Ambro întrerupe producția de hârtie Kraft și face investiții pentru a produce hârtie de calitate pe bază de maculatură. Grupul Rossmann deține astăzi două unități de producție, în Bucuresti și Suceava, și un punct logistic în Baia Mare.

 

Rifil Săvinești

Rifil Săvineşti este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală de producţie de textile, cu afaceri de peste 300 de milioane de lei în 2014 și creșteri semnificative de la un an la altul.

Compania a fost înființată în urmă cu aproape patru decenii, ajungând astăzi să producă zeci de mii de tone de fire textile pentru tricotaje, din toate categoriile existente în piață. Rifil Săvineşti are ca acționar unic grupul Fraver din zona Biella Italia, producător de fire acrilice, cu 14 fabrici în Europa și Statele Unite și cu peste 3.000 de angajați. În România, activitatea companiei se desfășoară în trei unități de producţie: Săvineşti, Gura Humorului și Câmpulung Moldovenesc, în total numărul angajaților depășind 500.

De-a lungul timpului, Rifil a investit mult în modernizare și noi tehnologii, precum și în dezvoltarea propriilor angajați.

 

Pandora Prod

A ajuns la peste 1.000 de angajați și la afaceri de 155 milioane de lei anul trecut, cu 20% peste nivelul din 2013. Producătorul de textile Pandora Prod din judeţul Vrancea a avut o evoluție foarte bună, în ultimii ani, în contextul în care, pe timp de criză, a renunțat la lohn şi la clienţii mass-market, concentrându-se pe retailerii de lux.  În 2008, la debutul crizei economice,  compania avea trei fabrici care lucrau în lohn. Atunci s-a luat hotărârea să se realizeze produse inte­gra­te. Iar printre clienții companiei se află și Hugo Boss, Comptoir de Cotonniers, Massimo Dutti, Ted Baker sau COS. Pandora Prod a fost înființată în anul 1996.

 

Marelbo

Producătorul de pantofi Marelbo, din Suceava, deținut de Familia Bobu, a realizat, anul trecut, una din mișcările „la modă“: a început să investească și pe segmentul de vânzări online. Rețeaua de magazine a companiei numără astăzi 40 de unități, iar, în total, compania vinde circa 500.000 de perechi de încălțăminte în România.