Antreprenorii din turism susțin că, în cel mai bun caz, se va închide un sezon similar celui din 2016 sau, în cel mai bun caz, cu câteva procente peste.

Din spusele lor, se desprinde o caracteristică principală: mai mulți hotelieri au alocat mai puține camere agențiilor de turism (cu foarte mici excepții) sperând ca prin site-ul propriu, prin booking, prin direct dooking sau la recepție să vândă mai mult. Însă, pentru că luna iulie nu a fost perfectă pentru plajă, nici ei nu prea au vândut.

Explicația este simplă: când cumperi un pachet de la o agenție te duci pe litoral, chiar dacă plouă și e frig, pentru că l-ai plătit; dacă intenționezi să cumperi de la recepție și se strică vremea, nu te mai duci.

„Sezonul 2017 nu este la fel de bun ca 2016. Mulți hotelieri au dorit să vândă direct mai mult decât prin agențiile de turism, ceea ce a făcut să vândă mai puțin. Luna iulie a plouat și a fost frig, de aceea a fost o lună slabă. Am trecut pe la hotelurile din Nord și din Sud, zilele acestea, și pot să spun că cei care au lucrat cu agențiile de turism au avut hotelurile mai pline“, declară Alin Burcea, președintele ANAT și proprietarul Paralela 45.

În sezonul 2016, litoralul a atras cu până la 12% mai mulți turisti datorită investitiilor realizate în ultimii ani de hotelieri, care au dus la creșterea calități serviciilor turistice, măririi plajelor din Mamaia, Eforie Nord și Constanta, printr-o investiție a Companiei Apele Române Dobrogea-Litoral, dar și conjuncturii internaționale, care a determinat un număr mai mare de români să își petreacă vacanțele în țară. În mod particular, sunt și agenții care au avut creșteri.

Potrivit reprezentanților Eximtur, vânzările pentru litoral sunt mai mari cu 29%, în primele cinci luni ale anului, care au cuprins și perioada de Early Booking, în comparație cu 2016. „În top 5 stațiuni preferate pentru sezonul 2017 se află Mamaia, Venus, Eforie Nord, Jupiter și Saturn, la un pachet mediu de 776 de lei de turist“, spun aceștia. 

Ce spun studiile?

 

Totuși, sunt și studii care demonstrează că afacerile din turismul de pe litoral, de la hoteluri la restaurante şi baruri, vor depăşi în acest an nivelul de 1,5 miliarde de lei, cifră aproape dublă faţă de acum cinci ani. Şi numărul firmelor din HORECA va atinge un record, dovadă interesul major pentru investiţii în acest domeniu.

Așadar, potrivit unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de KeysFin, pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape 900 de unităţi de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni şi 56 de hosteluri. Cele mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177), Costineşti (154) şi Constanţa-Mamaia (135). La Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor erau înregistrate, în acelaşi interval, 2781 de firme active, cu sediul social în Constanța și Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii în restaurante (1106) şi baruri (779), în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate serviciile hoteliere.

Datele statistice citate arată că afacerile firmelor de pe litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Şi profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în acelaşi interval. Între 2012 şi 2016, potrivit studiului amintit, companiile din HORECA de pe litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net (care include și pierderile) evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016. Relevant, în acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei în 2016, potrivit KeysFin.

„Business-ul din turism, de pe litoral, a înregistrat o evoluţie susținută în ultimii ani, semn că tot mai mulţi turişti au privit staţiunile de la malul mării drept o destinaţie tot mai atractivă, asta pe fondul investiţiilor semnificative în dezvoltarea unităţilor de cazare şi masă, de la hoteluri şi pensiuni la restaurante şi baruri“, spun analiştii de la KeysFin.

Un business „extrem“ de volatil

 

De altfel, business-ul din turism este considerat de mulţi investitori drept unul extrem de volatil, astfel că investiţiile în acest sector sunt văzute ca având un grad ridicat de incertitudine. Dincolo de datele esenţiale privind valoarea cifrei de afaceri şi rezultatul net, studiul KeysFin arată, printre altele, că perioada medie de încasare a creanţelor în acest sector a scăzut semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la 56,9 zile în 2016. Şi perioada medie de plată a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în acelaşi interval.

„Datoriile companiilor din turism s-au mentinut în ultimii 5 ani la un nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei în timp ce creanţele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business. Există, bineînţeles, şi destule provocări, datele statistice arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva este una pozitivă, semn că investitorii de pe litoral şi-au optimizat afacerile“, mai spun analiştii de la KeysFin.

Studiul citat, care a inclus și o analiză a datelor macro furnizate de Institutul Național de Statistică, mai arată că numărul turiştilor care s-au înregistrat în unităţile de cazare licenţiate (fără cei cazaţi la gazdă şi în alte alte unităţi neautorizate) a depăşit anul trecut 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai mulţi decât în 2015. Cei mai mulţi turişti de pe Litoralul românesc au fost români, 1,11 milioane în 2016, în timp ce străinii au reprezentat numai 6,3% (78.275 turişti).

„Potrivit estimărilor patronatelor, numărul turiştilor în 2017 ar putea depăşi cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unităţi de cazare au raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creşterea veniturilor populaţiei, îmbunătăţirea condiţiilor de cazare, facilităţile de plată, toate aceste condiţii s-au întrunit pentru ca 2017 să fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10“, adaugă analiştii de la KeysFin. În ciuda datelor pozitive de pe litoral, pe ansamblu, turismul românesc se află încă mult sub potenţial. Dovadă datele statistice la nivel european, care ne clasează pe ultimul loc în UE în privinţa ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut. Dacă pentru Malta, Cipru şi Croaţia, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB.

CIFRA

1,33 milioane de turiști s-au înregistrat anul trecut în unitățile de cazare de pe litoralul românesc, conform INS