Numărul cardurilor valide la sfârșitul trimestrului II din 2012 raportat la BNR a fost de 13,191 milioane, față de 13,348  milioane în 2011 și 12,604 milioane de carduri valide în 2010. Numărul cardurilor active este însă mult mai mic, de doar 10,8 milioane în trimestrul II 2012, față de 10, 77 milioane în 2011 și 11,2 milioane în 2010.
Referitor la aceste scăderi reflectate de statisticile Băncii Naționale a României (BNR), Cosmin Vladimirescu, country manager România și Moldova la MasterCard Europe, precizează: „Datele BNR arată unele scăderi nesemnificative privind numărul de carduri, raportat la 2010, şi creşteri, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai mult, creşterile ca număr şi valoare ale tranzacţiilor de plată cu carduri de debit şi credit sunt foarte mari, fie că avem ca punct de reper anul 2011, fie anul 2010. De exemplu, numărul de tranzacţii cu carduri de credit aproape s-a dublat din 2010 până în 2012: de la 3,91 de milioane la 6,69 de milioane“.
Evoluţia principalelor produse, debit şi credit, a rămas în limitele aşteptărilor principalilor jucători, după cum precizează și Cătălin Crețu, general manager România al Visa Europe. „Creşterile anuale înregistrate se menţin peste creşterile înregistrate de majoritatea, dacă nu de toate celelalte produse bancare. Am observat o uşoară diminuare a creşterii pe segmentul cardurilor de business, semn că IMM-urile îşi limitează cheltuielile, în încercarea de a face faţă efectelor tot mai vizibile ale crizei“, spune Crețu. 
Cardurile își revin ușor după șocul crizei
Se constată astfel că tendinţa este de redresare a pieţei de carduri după acţiunile de „reaşezare“ a portofoliilor de credit, în special din 2009 şi 2010 – în urma cărora instituţiile financiare au renunţat la cardurile inactive şi au făcut o nouă segmentare a produselor. O altă tendinţă este creşterea accentuată a utilizării cardurilor pentru plăţi de către români.
În acest sens, Cătălin Crețu crede că ne îndreptăm către o nouă statistică interesantă: „ca una din două tranzacţii cu cardul să fie făcută la POS. Există însă în continuare clienţi care cred, în mod eronat, că li se va lua un comision dacă plătesc cu cardul, atunci când banca emitentă şi cea care a instalat terminalul POS sunt diferite“. Vedetele cardurilor în această perioadă au rămas în continuare cele de debit, în ciuda ofertelor promoționale de pe cardurile de credit sau a unui număr de rate fără dobândă acordate ca bonus de bănci pentru cheltuielile cu cardul.
Reprezentantul MasterCard precizează că o evoluție pozitivă au avut în special cardurile de debit premium, care au consemnat creşteri foarte mari de volum la comercianţi.
Ca tendință, atât reprezentantul Visa, cât și cel al MasterCard sunt de acord că va crește utilizarea cardurilor la cumpărături în ritm susţinut,  cu mai mult accent în mediul ­online decât în cel fizic, pentru a putea beneficia de reducerile de preț la achiziționarea pachetelor de călătorii şi la magazine foarte populare din Europa. De asemenea, tehnologia contactless, încorporată în carduri sau în telefonul mobil, va schimba radical experienţa plăţii „cu cardul“. „Vor apărea şi cardurile preplătite, ce ne vor da şi posibilitatea să oferim sărbătoriţilor opţiunea de a-şi alege cadoul favorit“, spune Cătălin Crețu, convins că produsele noi vor susține în continuare creșterea pieței.