În sezonul rece, lichidările de stocuri în ziua de Black Friday ocupă un loc deosebit atât în ceea ce privesc vânzările în comerțul online, cât și a activității cumpărătorilor. O dată cu începutul lunii noiembrie, atât afacerile mici și medii, cât și cei mai mari jucători ai pieței încep pregătirile pentru Vinerea Neagră, anunțând lichidări mari de stocuri, care apar în magazinele staționare și cele online pe la sfârșitul lunii noiembrie.

La început, Vinerea Neagră a fost o acțiune de o zi în Statele Unite. Însă în ultimii ani, acest eveniment a devenit un maraton de reduceri de câteva zile, care uneori începe joi și ține până la sfârșitul săptămânii, sau chiar a lunii. Multe magazine, fiind în căutarea atenției clienților noi și a profiturilor mai mari, organizează așa numitul presale deja începând cu ziua de luni. Chiar și așa, perioada de vârf a interesului clienților cade fix în aceeași zi. Datele Google Trends pentru perioada 11–18 noiembrie 2018 arată că, 40% dintre toate întrebările legate de lichidările de stocuri de Black Friday, în România, pică pe ziua de vineri. Deși interesul clienților față de Black Friday se face simțit deja joia, acesta începe să scadă de sâmbătă până miercuri. Această tendință este caracteristică nu numai pentru România.

Ancheta realizată de Black-Friday.Global în anul 2018 a arătat că, 96% din cei anchetați știu ce este Black Friday. Însă nu toți au fost capabili să ofere o dată concretă, ceea ce indică o creștere a interesului față de eveniment cu câteva săptămâni înainte de acesta.

Datele interne ale platformei Black-Friday.Global pentru anul 2018 în România, arată o creștere a vânzărilor pe perioada desfășurării Black Friday de 145% față de o zi obișnuită. Există însă țări, în care s-au înregistrat creșteri spectaculoase. De exemplu, în Marea Britanie creșterea a fost de 1708%, în Germania – peste 2418%, iar în Austria – 3000%. În internetul românesc, activitatea intensă a cumpărătorilor s-a înregistrat între orele 19:00–21:00, cu perioade de vârf la ora 19:00 și 20:00 conform datelor platformei Black-Friday.Global pentru anul 2018.

În acest an, în România și în lume, Black Friday se va desfășura pe 22 noiembrie 2019, însă aceasta nu este o dată bătută în cuie pentru toate magazinele. Spre exemplu, eMAG a anunţat deja că va organiza reducerile din acest an pe 15 noiembrie.

Valoarea reducerilor și așteptările cumpărătorilor

Datele statistice de acum câțiva ani arată că, reducerea obișnuită în România în ziua de Black Friday a crescut delicat (de la 53% în anul 2017 la 54% în anul 2018). Ca și curiozitate, acest rezultat este cu mult peste așteptările consumatorilor români în ceea ce privește valoarea reducerilor de Black Friday (43%).

La reduceri mai mari se așteaptă locuitorii țărilor Belarus, Grecia și Peru (62%). Din păcate, magazinele locale sunt în stare să ofere reduceri cu 8–10% mai mici, față de așteptările consumatorilor. În schimb, monitorizarea ofertelor magazinelor din Ucraina, Republica Africii de Sud și a Insulelor Filipine a arătat, că vănzâtorii sunt gata să oferte reduceri cu mult peste așteptările consumatorilor.

Cele mai des cumpărate produse în România

Conform anchetei realizate în rândul românilor care au participat la lichidările de stocuri din Vinerea Neagră, 78% au recunoscut că știu ce vor cumpăra. Se știe, de asemenea, că o persoană cumpără 3,4 produse din lichidarea de stoc. Statisticile ultimilor ani arată că, în România printre cinci cele mai dorite categorii de produse, se numără electronicele, electrocasnicele, îmbrăcămintea, încălțămintea și parfumuri și cosmetice.

În general, în lume, cu ocazia Black Friday, cele mai vândute produse sunt cele din categoria fashion. Însă există și țări în care de Black Friday se cumpără în special produsele electronice. Conform datelor interne ale platformei Black-Friday.Global, electronicele ocupă un rol important în țări precum România, Brazilia, India și Malaezia.

Banii cheltuiți de Black Friday

Românii plănuiesc să ia parte la lichidările de stocuri de Black Friday atât în magazinele staționare, cât și cele online. Cei care nu se limitează la un singur canal prin care doresc să profite de lichidări, sunt gata să cheltuie 1095 lei. Acest lucru reprezintă 232 €. Un buget mai mic pentru cumpărături de Black Friday vor dedica locuitorii Rusiei (120 €), Ucrainei (107 €) și a Ungariei (176 €). În schimb, recordul în cheltuieli de Black Friday îl vor bate locuitorii SUA (429 €), Canadei (381 €), Marii Britanii (351 €), Irlandei (300 €) și a Emiratelor Arabe Unite (257 €).

Conform datelor din anul 2018, pentru cumpărături online de Black Friday, puțin peste jumătate din români (56,6%) au folosit telefonul mobil, 40,4% din anchetați au folosit computerul, iar restul de 2,9% tableta. În marea majoritate a țărilor de altfel, cum ar fi SUA, Marea Britanie, Germania, Turcia și Australia, cumpărăturile efectuate cu telefonul mobil au fost pe primul loc.

În magazinele românești, Black Friday a început să apară în anul 2011 iar în timpul celor 7 ani, evenimentul a crescut în popularitate. După cum reiese din anchetă, 7 din 10 români declară că vor lua parte la lichidările de stoc din Vinerea Neagră (acest număr reprezentând cu 13% mai mult decât anul trecut). Cei mai mulți cumpărători au declarat că vor profita de ofertele disponibile online (56,8%). Au fost și persoane, care au declarat că vor alege doar magazinele staționare (4,5%) și voci, care au spus că vor face cumpărături atât online cât și în magazinele staționare (38,7%). Pentru a compara, anul trecut, au fost de trei ori mai multe persoane care au făcut cumpărături doar în magazinele staționare, spre deosebire de anul acesta.

În unele ţări, luna noiembrie este cea care aduce cel mai mare profit vânzătorilor. Se estimează că luna noiembrie reprezintă 20% din ponderea în cifra de vânzări anuală, iar după cum reiese din datele studiului, în unele țări precum Anglia, Grecia sau Africa de Sud, aproape fiecare a treia tranzacție efectuată prin internet ale loc în noiembrie.

Mai multe detalii despre reducerile de Black Friday puteţi citi în studiu realizat de Black-Friday.Global.