Coridorul IV Pan-European are în total 2.000 km şi cuprinde traseul Nurnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Sighișoara -Brașov – București-Constanța. De exemplu, în zece ani s-a reparat distanța Predeal – Constanța (cel mai rapid tren face 4 ore și 54 minute pe 365 km).

De la Predeal la Arad sunt 481 km prin Sighișoara și 459 km prin Sibiu, iar trenurile fac peste 9 ore și jumătate. Între Constanța și Predeal viteza medie este astfel de 72 km/h, iar de la Predeal la Arad viteza este de sub 50 km/h. Compania Naţională de Căi Ferate CFR a demarat procedurile pentru recepţia pe categorii de lucrări între Simeria şi Sighişoara, pe cei 174 km unde lucrările au început acum mai bine de cinci ani. Primele semne de creștere a vitezei de rulare se văd în Mersul Trenurilor de acum, iar pe aproximativ 100 km de pe Coridorul IV feroviar, în Ardeal, trenurile pot rula și cu viteze de 120 km/h.

Ministrul Răzvan Cuc spune că a primit promisiuni ferme din partea constructorului că tronsonul va fi finalizat până la sfârşitul acestui an. Lucrările sunt finalizate în proporţie de 89%, iar tronsonul va fi finalizat până la sfârşitul anului. "În zona aceasta antreprenorul şi-a asumat, până la sfârşitul anului, că închide acest lot şi va fi finalizat, astfel încât să putem circula cu 160 de km/h pentru călătoriile de persoane şi cu 120 km/h pentru transportul de marfă”, a declarat Cuc.

În prezent, pe multe segmente viteza medie este între 45 şi 50 km/h, cele mai mici viteze fiind între Deva și Arad.

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria:

  • 1939: 2 ore și 21 de minute
  • 1970 2 ore și 41 minute
  • 1989 2 ore și 25 minute
  • 2008 2 ore și 41 minute
  • 2017 4 ore și 20 minute
  • 2019: 2 ore și 46 minute

Cele mai aşteptate proiecte de infrastructură feroviară

Cele mai aşteptate proiecte de infrastructură feroviară din România sunt acolo unde se află șantierele de cale ferată din vestul țării. Peste 140 kilometri de cale ferată de pe Coridorul IV paneuropean, între Simeria şi Arad, sunt în plin proces de modernizare. În prezent, firmele de construcţii care se ocupă de modernizarea celor aproximativ 140 km de cale ferată s-au mobilizat şi lucrează conform graficelor. Pe secţiunea Km 614 – Gurasada – Simeria (141,17 km), contractele pe cele patru loturi de lucrări s-au semnat anul trecut şi au o valoate totală de circa 7,5 miliarde lei. Oficialii CFR SA au semnat primele două contracte, în mai 2017, cu asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici –
Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, lucrări în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei, iar pentru secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.

Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems România este constructorul subsecţiunilor km 614 –  Bârzava (2A) şi (2B) Bârzava – Ilteu. Perioada de finalizare proiectelor este anul 2020. Compania CFR SA gestionează patru şantiere de cale ferată, lucrări în valoare de peste 1,6 miliarde euro, între Arad şi Sighişoara.

Am putea spune că abia în 2021, trenurile de călători vor putea circula cu viteza de 160 km/oră între Sighișoara și granița cu Ungaria. Reprezentanţii CFR SA,  administratorul infrastructurii feroviare, spun că verifică lunar evoluţia lucrărilor de modernizare pe cele patru şantiere feroviare deschise în vestul ţării, între km 614 – Gurasada – Simeria.

Între Sighişoara şi Simeria, lucrările de modernizare aflate în execuţie înseamnă schimbarea liniilor, peroane, instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podeţe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune. Aceste lucrări  înseamnă îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, pe Coridorul IV paneuropean, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului de semnalizare de ultimă generaţie ERTMS/ETCS Nivel 2. Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare, finalizate între Simeria şi Sighişoara (aproximativ 144 km), au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar şi sporirea vitezei de circulaţie.

O nouă cale ferată de 500 de kilometri

Ungaria ar putea construi în următorul deceniu o nouă cale ferată cu o lungime de 500 de kilometri care să conecteze o serie de oraşe importante din Ungaria, Serbia şi România, spune parlamentarul Fidesz, Janos Lazar. El a precizat că noua linie de cale ferată ar urma să conecteze oraşele Pecs, Baja, Subotica, Szeged, Hodmezovasarhely, Bekescsaba, Salonta, Oradea şi Debrecen iar proiectul ar costa 800 miliarde forinţi (2,6 miliarde euro). Janos Lazar a spus că a discutat acest proiect cu premierul Viktor Orbán care l-a acceptat.

Guvernul Serbiei este dispus să sprijine financiar acest proiect. În plus, proiectul ar putea beneficia şi de finanţare de la Uniunea Europeană, având în vedere că este în linie cu strategia UE de dezvoltare a transporturilor. Lazar a estimat că unele secţiuni din viitoarea linie, precum cea dintre Pecs şi Baja sau cea dintre Szeged şi Bekescsaba ar putea fi finalizate până în 2022 iar întregul proiect ar putea fi finalizat în 8-10 ani.