Sunt deja  un milion de români care fac acum cumpărături pe internet. Și în vreme ce criza a închis sute de magazine stradale în ultimii ani, comerțul electronic crește continuu. Este și cazul unui magazin virtual de cadouri care a făcut ca goana după cumpărături pentru cadouri de sărbători sau diverse ocazii să devină doar o chestiune de câteva clickuri distanță.
Magazinul online de cadouri a fost creat în toamna lui 2008, exact în momentul “intrării oficiale“ a crizei în România; inițial magazinul se numea cadouri-originale.ro, iar în 2012 s-a transformat în borealy.ro. ”Implicarea noastră în comerțul online a început în 2007, prin crearea a două magazine online cu produse de lux – de genți și de lenjerie intimă. Cum era nevoie de lărgirea gamei de produse și cum mulți clienți achiziționau produsele pentru a le face cadou, am decis să prezentăm toate produsele într-un singur magazin online de Cadouri”, explică Eugen Rasoiu, director general la Borealy Gifts (foto).

Iar statisticile comerţului electronic în România n-arată rău deloc. Există la ora actuală peste 2.000 de magazine online de unde se poate cumpăra teoretic orice, de la mâncare, jucării sau cosmetice până la electronice şi electrocasnice, filme sau cel mai recent roman al lui Paulo Coelho. Valoarea comerțului electronic cu plata online cu card bancar a crescut în 2012 cu 38%%, față de 2011, ajungând la 220 de milioane de euro, conform RomCard.

Astfel, dinamica tranzacțiilor online prin card ale ultimului an demonstrează că mai este suficient loc de creștere pe piața de comerț online – estimată de specialiști la o valoare totală (deci și plăți prin alt sistem decât cardul – n.red.) cuprinsă între 300 și 400 mil. euro în 2012 (segmentele care au cunoscut cea mai bună evoluţie raportat la numărul de tranzacţii, conform datelor PayU, au fost fashion (+ 486%), donaţii (+111%), servicii (+54%) şi flori (+51%)).

Prin contrast cu comerțul online care este într-o continuă creștere, retailul tradiţional a trecut printr-o perioadă de declin, urmată de una de stagnare. „Vânzările online în România reprezintă doar aproximativ 1% din valoarea totală a retailului, faţă de media europeană de 4%“, punctează Bogdan Belciu de la PwC, care se aşteaptă la o creştere „puternică“ a acestui segment de-acum înainte.

Că România are o piață de comerț electronic încă destul de mică în comparație cu restul țărilor din Uniunea Europeană, e de acord și director general al Borealy Gifts, însă el crede că diferențele se micșorează cu o viteză foarte mare, și oamenii (mai ales cei cu venituri medii și peste medie) descoperă această modalitate de shopping.

Principala cauză a „subdezvoltării“ acestui tip de business este insecuritatea unor astfel de tranzacții, dar sistemul este „contaminat“ şi cu probleme precum managementul de stoc defectuos, servicii de relații cu clienții proaste, servicii de curierat uneori lamentabile, neînțelegerea dorințelor cumpărătorilor și lipsa unor studii de piață clare. Pentru că deși în teorie comerțul online oferă consumatorilor o soluție mai facilă de achiziționare, în realitate lucrurile nu stau mereu așa. Pe măsură ce aceşti factori se ameliorează, „va creşte şi cererea pentru retail online“, e convins Belciu.

”Shoppingul online din România este la început, iar nivelul de încredere al consumatorilor în online este încă destul de scăzut. Așadar, cea mai mare provocare a noastră este aceea de a crea un sentiment de încredere tuturor vizitatorilor site-ului (…) și avem aproape 10.000 de clienți multumiți avuți până în prezent”, spune Eugen Rasoiu.

Creştere în plină criză economică

După perioada 2010 – 2012 în care și-a triplat cifra de afaceri, magazinul online de cadouri Borealy, estimează să încheie 2013 cu vânzări de circa 228.000 de euro; prețul mediu al cadourilor vândute online este de 100 de lei.

”Anul acesta vizăm o dublare a cifrei de afaceri față de anul trecut și până acum suntem în grafic cu rezultatele financiare”, spune Eugen Rasoiu. Când se gândește la viitorul afacerii, Rasoiu ia în calcul dublarea vânzărilor de la an la an, plus dublarea valorii stocurilor, dar și a gamei de produse. Astfel, afacerile Borealy ar urma să ajungă la 1,4 milioane de euro în 2015.

În paralel, compania se dezvoltă și la nivel internațional – deja a fost lansată varianta în limba engleza a site-ului, urmând ca până la finalul anului să fie funcțională și versiunea în franceză. Pentru 2013 este planificat și lansarea site-ului în germană.

50% dintre vânzările magazinului online Borealy sunt de bijuterii, iar cealaltă jumătate e împărțită între alte cadouri. ”Pe lângă creșterea numărului de bijuterii vândute – de 100% în fiecare an – am înregistrat și o creștere de 50% în termeni de valoare a bijuteriilor comandate de fiecare client în parte. Astfel, veniturile generate de bijuterii au crescut cu 150% de la un an la altul”, explică Rasoiu.

Clientii Borealy cheltuie sume între 200 și 2.000 de lei pentru cadouri și bijuterii unice. Într-un viitor apropiat, retailerul are în plan și deschiderea unor magazine fizice noi, pe lângă showroom-ul actual din zona Piața Charles de Gaulle.

Perspectivele sunt și ele încurajatoare: ”În urmatorii 5 ani, piața online a cadourilor va crește anual cu 50% – 60%, pe fondul dezvoltării pieței online în general și a încrederii populației în comerțul online”, conchide Eugen Rasoiu.