O coloană de camioane care așteaptă să treacă Canalul Mânecii, blocată pe kilometri ca atunci când vameșii francezi au intrat în grevă în septembrie. Acesta este coșmarul antreprenorilor, porturilor engleze și franceze, imaginea celei mai mari temeri, dacă și când vor fi restabilite controalele la frontieră.

Rod McKenzie de la Road Haulage Association, o asociație comercială din Marea Britanie dedicată exclusiv transportului rutier, a precizat: “Timp de 40 de ani am făcut tranzacții comerciale fără probleme cu Uniunea Europeană. Aceasta înseamnă că un camion către sau dinspre Europa nu este supus niciunui control și doar circulă și pleacă. La sfârșitul perioadei de tranziție, va exista o serie întreagă de birocrație prin care să treci. Și dacă greșești, camionul tău va fi oprit”.

Deoarece Marea Britanie va părăsi uniunea vamală a UE pe 31 decembrie, oricum vor fi necesare diferite controale pentru a se asigura că mărfurile și animalele respectă standardele sanitare, veterinare, fitosanitare și vamale. Dar numărul lor va depinde de acordul comercial, dacă va exista un acord.

Potrivit celui mai rău scenariu al Regatului Unit, ar fi necesare 215 milioane de declarații suplimentare în fiecare an.

Pentru a asigura camerele de comerț britanice și Asociația pentru transportul rutier ar fi necesari între 20 și 35.000 de noi vameși.

“98% din tot ceea ce primim în Marea Britanie este livrat cu camionul… Fără camion, nu aveți nimic. Ne-ar fi frig, am fi fără adăpost și goi”, a spus Rod McKenzie de la Road Haulage Association.

Portul Dover din Kent este cel mai aglomerat din Marea Britanie și, pentru a evita cozile care se acumulează pe drumurile comitatului, va trebui ca șoferii să obțină un permis special înainte de a putea intra sau ieși.

Aproape 30 de parcări gigant

În luna septembrie, premierul britanic a autorizat construirea urgentă a 29 de parcări gigant pentru vehicule grele, pentru a evita riscul blocajelor de trafic.

“Ceea ce este ușor de trecut cu vederea este toată acea pregătire suplimentară, documentele, parcurile de camioane, riscul întârzierilor și nu o vom reduce, chiar și cu un acord de liber schimb. Companiile au avut doar câteva luni să se pregătească și este evident că acest lucru le va crește costurile. Totuşi, guvernul le-a spus că acesta este cel mai bun lucru de făcut pentru a profita de oportunitățile Brexit“, explică corespondentul Euro News, Tadhg Enright. 

“În ceea ce privește valorificarea oportunităților, cu siguranță este vorba de creșterea schimburilor comerciale. În mod clar, trebuie să adoptăm o perspectivă pe termen lung. Marea Britanie este o naţiune comercială foarte prosperă. Reducerea tarifelor vamale la zero ar fi un avantaj concurenţial, dar asta nu este tot. La urma urmei, uitați-vă la comerțul pe care îl facem cu Statele Unite, fără un acord comercial”, relativizează Liam Smyth, director de facilitare a comerțului la Camera de Comerț britanică.