UPDATE:

Comisia Juridică a Camerei Deputaților a fost convocată pentru o nouă ședință, după ce în varianta stabilită în prima parte a zilei, legea care prevede măsurile dispuse în perioada stării de alertă a fost adoptată greșit, scrie Digi24. În lege au fost introduse mai multe sancțiuni pentru nerespectarea măsurilor dispuse de autorități, însă deputații juriști au respins articolul care prevede măsurile respective. Altfel spus, deputații au stabilit pedepse pentru fapte care nu există.

Nu vom avea vid legislativ

De asemenea, a fost introdus un amendament PNL care prevede că legea intră în vigoare de la publicarea în Monitorul Oficial, nu în 3 zile de la promulgare, aşa cum prevede Constituţia.
Plenul Camerei Deputaților a fost suspendat până la finalizarea ședinței Comisiei Juridice în care va fi modificat raportul care prevede măsurile și sancțiunile pe care le pot lua autoritățile în perioada stării de urgență.

Ce schimbări au fost aduse la starea de alertă

Vă prezentăm mai jos o parte din prevederile proiectului de lege privind Starea de Alertă, după cum a fost modificat de Comisia Juridică a Camerei deputaților:

– Starea de alertă se instituie de Guvern prin hotărâre, la propunerea ministrului afacerilor interne și nu poate depăși 30 de zile. Starea de alertă poate fi prelungită, pentru motive temeinice, pentru cel mult 30 de zile, prin hotărâre a Guvernului la propunerea ministrului afacerilor interne.

– Starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul țării sau doar pe teritoriul unor unități administrativ teritoriale, după caz

– Când starea de alertă se instituie pe cel puțin jumătate din unitățile administrativ- teritoriale de pe teritoriul țării, măsura se supune încuviințării Parlamentului. Parlamentul se pronunță în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, în termen de 5 zile de la data solicitării de încuviințare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviințare, starea de alertă încetează de îndată.

– Parlamentul poate încuviința măsura adoptată de Guvern integral sau cu modificări.

– Pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora. Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spațiile menționate la alin. (1), cu excepția teraselor unde se respectă măsurile de protecție sanitară.

– Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări

– În scopul prevenirii contaminării cu noul coronavirus SARS Cov-2 și pentru asigurarea bunei desfășurări a transportului de persoane pentru fiecare tip de transport terestru, subteran, aerian sau naval, se instituie restricții și măsuri în condițiile prezentei legi, cu respectarea măsurilor de protecție sanitară.

– Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuţiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele și măsurile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID- 19, pot fi suspendate din funcţii persoanele cu funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii şi din unităţile sanitare publice aflate în subordinea, sub autoritatea Ministerului Sănătăţii

– Instituţiile şi autorităţile publice pot angaja personal fără concurs, în funcţie de nevoile determinate de prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă și exclusiv pentru activități legate de aceasta, pentru o durată determinată, ce nu poate depăși 30 de zile de la data încetării stării de alertă.