Industria turismului la nivel mondial se confruntă cu cea mai dificilă criză a ultimilor 30 de ani. Absolut toţi furnizorii de servicii turistice şi conexe acestora, de la companii aeriene şi de croazieră, agenţii de turism, hotelieri, companii de transport rutier şi până la familiile sutelor de milioane de oameni ce lucrează ȋn această industrie, caută soluţii şi cer susţinerea Guvernelor pentru a depăşi această perioadă complicată şi pentru a-şi asigura continuitatea.

„Este o certitudine faptul că industria turistică a fost lovită din plin de această stare de fapte, iar Christian Tour nu face excepție. Aceasta este cea mai mare provocare cu care ne confruntăm ȋn cei 23 ani de activitate. De mai bine de 6 săptămâni, nu producem niciun fel de venituri, dar spre deosebire de alte sectoare, volumul de muncă este incomparabil mai mare faţă de o perioadă normală. Diferenţa majoră ȋn turism fiind că noi suntem nevoiţi să găsim soluţii rapide şi viabile pentru reprogramarea călătoriilor afectate şi să răspundem unui val uriaş de solicitări, temeri şi ȋntrebări din partea clienţilor noştri. Clienţi care călătoresc cu noi de ani de zile, care ne iubesc şi pe care nu ȋi putem dezamăgi ȋn aceste momente grele.” declară Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour.

Șomaj tehnic pentru 75% de angajați

Din dorinţa de a asigura continuitatea afacerii şi pentru a conserva temporar o parte din resursele companiei, Christian Tour a luat decizia aplicării pentru şomajul tehnic ȋn cazul a 75% dintre angajaţii săi. Ȋncepând cu 1 aprilie 2020, dintr-un total de peste 350 angajaţi, rămânând active mai puţin de 80 persoane, informează compania.

„Măsura şomajului tehnic este doar o soluţie de compromis, departe de a fi ideală pentru agenţiile de turism. O soluţie la care am apelat doar pentru că aşa putem asigura continuitatea şi locurile de muncă pentru angajaţii care au fost ȋntotdeauna o prioritate pentru noi. Agenţia de turism nu poate să-şi suspende complet activitatea ȋn aceste zile, deoarece are nevoie, mai mult decât oricând, de resurse umane active care să efectueze reprogramări şi să comunice constant cu turiştii speriaţi. Aceasta este ȋnsă o muncă fără niciun fel de profitabilitate şi imposibil de susţinut din resurse proprii.” mai spune Cristian Pandel.

Ȋn schimb, soluţia pe care o vede antreprenorul mai potrivită pentru industria turismului din România ar fi posibilitatea ca angajaţii să lucreze cu program redus, la distanţă, iar statul să ofere suport angajatorului ȋn acoperirea costurilor salariale. Astfel, o parte a salariului ar fi susţinută de către stat, iar angajatorul ar putea completa veniturile salariatului, acesta rămânând activ. O opţiune de susţinere similară, bucurându-se deja de succes ȋn rândul afacerilor similare, din Germania.

Cererile către Guvern

Din poziţia sa de lider al pieţei de profil din România, cu peste 400.000 turişti anual, din care circa 175.000 au deja vacanţe rezervate pentru 2020, Chistian Tour solicită sprijin Guvernului României ȋn sensul luării de măsuri concrete şi viabile pentru sectorul turistic, domeniu cu o specificitate anume. Ȋn acest sens, se fac demersuri şi se poartă discuţii cu reprezentanţii Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri ȋn vederea găsirii de soluţii rapide de garantare sau creditare şi a unor măsuri legislative coerente, inspirate de la alte economii din zona UE.

„Nu cerem Guvernului lucruri incorecte ori imposibile, ci solicităm sprijin ȋn obţinerea de credite cu garanţia statului şi cu dobânzi minime, spre zero (inclusiv pentru pentru mari contribuabili, nu doar pentru IMM-uri). De pildă, franciza TUI TravelCenter pe care o reprezentăm ȋn România, a primit informarea din partea gigantului TUI cu privire la suportul de 1.8 miliarde euro primit din partea guvernului german. Dacă liderul mondial al turismului este susţinut de Guvernul său, Christian Tour, care este un brand 100% românesc, nu poate fi lăsat de izbelişte! 

Nu ne dorim să ȋmpovărăm statul român, şi aşa puternic ȋncercat, ci ne bazăm pe faptul că guvernul liberal actual pune preţ pe continuitatea capitalului de afaceri autohton. Christian Tour, alături de celelalte companii din grupul de firme pe care l-am fondat, reprezintă unul dintre marii contribuabili la bugetele de stat, având dintotdeauna o situaţie financiară stabilă şi o evoluţie ascedentă ȋnainte de această criză.” a adăugat Cristian Pandel.

Totodată, Pandel atrage atenţia asupra faptului că, ȋn tot acest context cauzat de pandemia COVID-19, este incorect ca din ȋntreg lanţul de furnizori care participă la crearea pachetului turistic, doar o verigă – ȋn speţă, touroperatorul – să fie singurul care răspunde ȋn faţa turistului, fiind nevoit să restituie sumele ȋncasate drept avansuri, ȋn cazul neefectuării programului turistic, din motive independente de el.

Pachetul turistic incluzând, pe lângă costuri directe, precum: cazare, transport, masă, etc., şi o serie de costuri indirecte, asociate rezervării şi pe care agenţia le-a angajat deja: costuri de marketing, chirii ale sediilor, website și costuri asociate sistemelor informatice, costuri cu salariile pentru agenții care au procesat rezervarea, taxe şi impozite aferente acestora şi virate deja către stat, etc. 

„Ȋn lanţul acesta, primul care ar trebui să returneze ceva, ar fi statul. Dar acesta, greu returnează ceva, având ȋn vedere exemplul concediilor medicale şi maternale nedecontate de aproape 2 ani.”, completează Cristian Pandel

Din acest motiv, returnarea integrală a sumelor achitate de către turiştii aflaţi ȋn imposibilitate de călătorie temporară din cauza stării de urgenţă, este imposibilă fără suportul celorlaţi furnizori din lanţul de achiziţii, ȋncepând cu statul. Orice lege care    s-ar aplica ȋntr-o situaţie normală, punctuală, nu ȋşi poate găsi aplicabilitatea ȋntr-o situaţie de forţă majoră generalizată, ca cea pe care o trăim ȋn aceste zile. Forţă majoră care exonerează de răspundere, fiecare parte implicată ȋn aceste procese, mai informează compania.