Grupul Centrade, din care face parte agenţia de publicitate Saatchi&Saatchi, este noul partener al canalului britanic în România

Surpriză! După două luni de când BBC Worldwide anunţa că se află în căutarea unui partener local pentru România, s-a ajuns la un acord: este vorba de Centrade, holdingul deţinut de fraţii Radu, Nick şi John Florescu.

55-4747-22_deanpossenniskie_mb.jpg„Motivul pentru care am ales să lucrăm cu fraţii Florescu este faptul că am multă încredere în ei ca oameni de afaceri şi cred că, în această calitate, au aici, în România, o reputaţie bună, credibilă“, afirmă Dean Possenniskie, Senior Vice President pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa al BBC Worldwide, departamentul Global Channels. „De asemenea, continuă oficialul BBC Worldwide, cred că ei conduc nişte afaceri complementare foarte puternice, în domeniul marketingului, al creaţiei publicitare, media şi postproducţie video.“ A mai existat, ca factor în plus, şi relaţia de business, veche de şapte ani, dintre Radu Florescu şi Possenniskie. „Îl cunosc pe Dean de când lucra la MTV (unde a fost manager general pentru pieţele emergente – n.r.)“, povesteşte Florescu. „I-am ajutat de multe ori cu consultanţă şi este vorba de o încredere reciprocă între Dean şi mine. A devenit o relaţie profesională şi de prietenie.“

În prezent, BBC Worldwide se extinde rapid şi agresiv pe pieţele din afara Marii Britanii. Compania reprezintă ramura comercială a venerabilului BBC – care, prin statutul său de serviciu public de informare, nu poate desfăşura activităţi comerciale care ţintesc profitul – şi intenţionează să lanseze în România un pachet integrat de programe din care fac parte BBC World (canal de ştiri care poate fi deja recepţionat la noi), BBC Lifestyle, BBC Entertainment şi BBC Knowledge. În intenţie, cel puţin, BBC Worldwide doreşte să intre pe piaţa noastră cu programe localizate, din oferta proprie, dar şi dezvoltând programe sau formate de emisiuni chiar aici – care, ulterior, ar putea fi fie vândute prin intermediul BBC, fie distribuite pe canalele BBC Worldwide de pe alte pieţe. Pentru România, termenul de lansare a pachetului de patru programe este primăvara sau toamna anului 2008. Cu totul, investiţia iniţială ar trebui să se cifreze la trei-patru milioane de euro, dintre care Possenniskie a estimat aportul BBC Worldwide la peste două milioane, în funcţie de grila de programe – producţiile realizate în România, exclusiv pentru canalele BBC de aici, fiind evident mai scumpe decât cele importate.

Britanicii vor fi majoritari

Decizia britanicilor de a se asocia cu grupul de companii controlat de fraţii Florescu este mai puţin ciudată decât pare. Deşi Saatchi&Saatchi nu este cea mai mare agenţie de publicitate din România, este una dintre cele mai vechi de pe piaţă, cu o considerabilă experienţă în domeniu. Din acelaşi grup mai fac parte agenţia  Zenith Media, un jucător cu greutate, ca şi sucursala locală a companiei americane de postproducţie video Chainsaw. Chainsaw Europe este condusă de Bill DeRonde, fondatorul companiei-mamă, şi de John Florescu, în calitate de parteneri. Astfel, grupul fraţilor Florescu poate oferi BBC Worldwide expertiză în marketing, publicitate şi vânzări media (căci britanicii vor lansa simultan trei noi branduri de canale TV) şi, desigur, postproducţie (pentru partea de localizare a programelor aduse de BBC şi pentru viitoarele producţii locale).
BBC Worldwide şi Centrade vor opera aici un joint venture, au confirmat pentru Capital Possenniskie şi Radu Florescu. Deocamdată, ceea ce s-a semnat este o scrisoare de agreement şi un singur lucru este sigur: că în noua companie, acţionarul majoritar va fi partea britanică („cu siguranţă, BBC Worldwide va fi majoritar în orice joint venture pe care îl vom face în lume“, spune Possenniskie).

55-4748-22_raduflorescu_c.jpgLucrurile se află încă într-un stadiu timpuriu. Încă nu există un business plan (acesta este în lucru), un sediu ori o echipă, şi nu a fost fixat nici un target referitor la cota de piaţă. Radu Florescu mai afirmă că în câteva luni va mai trebui să fie găsită o echipă de management cu experienţă în televiziune, care să lucreze alături de boardul de administraţie. Possenniskie a confirmat că persoana nu va proveni neapărat din structura Centrade, va fi angajat direct de către el – prin consultări şi cu fraţii Florescu – şi va răspunde tot faţă de el. Cât despre aceştia, cel mai probabil ei vor deţine nişte poziţii cu rol non-managerial, posibil ca membri ai unui consiliu de administraţie. Un amănunt interesant este că oficialul BBC a menţionat şi faptul că nu este exclus ca pe parcurs în acest joint venture să intre şi alte companii, la sugestia fraţilor Florescu.  

BBC LIFESTYLE 

Este un canal tematic, cu programe despre modă, frumuseţe, sănătate, bucătărie, dezvoltare personală, informaţii pentru tinerii părinţi, precum şi sfaturi pentru consumatori.
În România, acest gen de temă nu este foarte prezent în grilele de programe. Cel mai apropiat echivalent ar fi emisiunile celebrei Martha Stewart.

BBC KNOLEDGE

Cum arată şi numele, este un canal tot tematic, de filme documentare, situat pe aceeaşi nişă cu Discovery Channel, Animal Planet sau National Geographic.
Ca şi BBC Lifestyle, a fost lansat recent în premieră mondială, în Asia, la Singapore, pe 29 iulie, prin intermediul unui provider de IPTV (televiziune prin internet).

BBC ENTERTAINMENT

Este vorba de mai vechiul BBC Prime, post care traversează un proces de rebranding la nivel internaţional. A fost lansat, sub actualul brand, iniţial în Asia şi va înlocui şi în România BBC Prime.
Canalul difuzează în principal filme – drame (precum serialul „East Enders“), comedii (ca mult premiatul „The Office“), dar şi emisiuni despre vedete.

Afacerea canalelor BBC explodează

RECORD BBC traversează o perioadă dificilă din punct de vedere financiar. Cuantumul taxei TV plătită de către telespectatorii din Marea Britanie, principala sursă de venituri a instituţiei, a fost renegociat. Ca urmare, deficitul estimat al balanţei de venituri şi cheltuieli a BBC pentru următorii şase ani se ridică la circa trei miliarde de euro. Pe de altă parte, BBC Worldwide a anunţat recent, în ultimul raport anual, valabil pentru perioada încheiată la 31 martie 2007, o creştere a profitului cu 24%, până la  167 milioane de euro, raportat la un volum al vânzărilor de 1,21 miliarde de euro.

DIVIZII BBC Worldwide operează şase divizii de business: Global Channels, Global TV Sales, Content & Production, Magazines, Home Entertainment şi Digital Media.

PROFIT Divizia Global Channels, cea responsabilă pentru extinderea BBC Worldwide în România, operează 28 de canale TV (inclusiv cele în joint venture), care ajung în aproape 260 de milioane de case din întreaga lume. Există şase canale sub brandul propriu al BBC; pe lângă cele patru anunţate pentru ţara noastră, mai este vorba de CBeebies (pentru copii) şi de BBC HD (de înaltă definiţie). Divizia a realizat în ultimul an vânzări de peste 250 de milioane de euro şi un profit de peste 31 de milioane de euro, triplu faţă de perioada 2005-2006.