Deodorantele pentru bărbați și-au adjudecat, anul trecut, 45,6% dintr-o piață evaluată la circa 60 de milioane de euro, dar cu mari perspective de dezvoltare. „Motivul principal pentru care bărbații folosesc cosmetice dedicate uzului zilnic este pentru a se simți fresh. Tocmai de aceea, ei consumă cel mai mult produse de curățare a feței, deodorante și produse pentru bărbierit. De altfel, acesta este și motivul pentru care am lansat, de curând, gama Dove Men“, declară pentru Capital Fulvio Guarneri, directorul de marketing al Unilever România, companie în portofoliul căreia se găsesc brandurile pentru bărbați Axe, Rexona și Dove.
Potrivit lui Guarneri, bărbații folosesc șam­pon doar de câteva ori pe săptămână și, ocazional, produse de îngrijire a feței, a părului, respectiv parfumuri. „Bărbații sunt gata să testeze mereu noi produse, fără să perceapă această preocupare ca pe o amenințare la adresa masculinității lor, ci mai degrabă ca pe o modalitate prin care își afirmă masculinitatea“, adaugă Guarneri.

Studiile derulate de companie la nivel global au relevat că dușurile ocupă 53% din timpul alocat de bărbați îngrijirii personale, pe locul secund situându-se utilizarea deodorantelor. Obser­vația a fost foarte utilă pentru configurarea strategiei companiei pe piața din România, unde vânzările de geluri de duș reprezintă un segment cu o valoare de 20 de milioane de euro, din care doar 17% sunt date de produsele pentru publicul masculin. Iată de ce și pe viitor motoarele de creștere ale pieței autohtone a produselor destinate bărbaților vor fi reprezentate, în opinia Unilever, de deodorante și de gelurile de duș, în vreme ce produsele complexe de îngrijire a feței și cele de îngrijire a corpului rămân în continuare o nișă.
Cine conduce în ierarhii
„Acest segment este, de asemenea, unul nou, însă aici se poate sesiza loialitatea față de brand în rândul femeilor. În ceea ce-i privește pe bărbați, o mare parte dintre aceștia folosesc săpunul, în locul gelului de duș, de unde rezultă un mare potențial de creștere a acestui segment“, explică Fulvio Guarneri.
În privința produselor ­after shave, potrivit Nielsen, primii cinci producători – Farmec, Beiersdorf (BDF), Procter&Gamble (P&G), Conter și Coty – au reprezentat, împreună, 68% din piața de profil, în 2010, în ce privește volumul vândut. Podiumul se schimbă când vine vorba de valoarea vânzărilor, pe locul întâi plasându-se Beiersdorf, urmată de Procter&Gamble, Sarantis, Coty și Conter. Brandurile Tarr, Nivea, Gillette Series, Denim și STR8 cumulează aproape 66% din volumul vânzărilor.
În ceea ce privește produsele destinate utilizării înaintea bărbieritului (săpunuri, spume, creme și loțiuni de ras), 78,9% din volumul vândut în 2010 reprezintă aportul mărcilor Gillette, Nivea, Damaris, Palmolive și Intesa. În topul producătorilor, primele poziții, atât după volum, cât și după valoare, sunt ocupate de către Procter&Gamble, Colgate-Palmolive, Beiersdorf și Mirato.