Rezervarea unui loc într-un avion privat a devenit în ultimii ani la fel de simplă ca achiziționarea unui bilet la cinematograf sau comandarea unui taxi. Mai multe companii din întreaga lume au dezvoltat servicii menite să transforme zborurile de lux într-un fel de uber (n.n. – deja faimosul serviciu taxi) al aerului prin dezvoltarea de aplicații care permit utilizatorilor să își rezerve un loc într-un avion privat prin simpla apăsare a unui buton. Pare greu de crezut, însă în țări precum Marea Britanie, Germania, Franța sau SUA este posibil să zbori cu un avion privat la prețuri chiar mai mici decât un bilet la clasa business într-o cursă de linie. Trebuie doar să știi unde să cauți o astfel de oportunitate. De exemplu, în Marea Britanie aproximativ 3.000 de avioane realizează lunar circa 40.000 de zboruri de relocare sau reveniri la bază doar cu echipajul la bord. Iar companiilor care le dețin nu le pică deloc bine asta chiar dacă în momentul închirierii către terți au facturat și aceste așa-numitele zboruri „empty leg”. Sesizând această situație, cunoscătorii fenomenului au exploatat rapid oportunitatea. Adam Twidel, CEO al PrivateFly explică mecanismul: „Zborurile «empty leg» au loc atunci când un avion trebuie relocat pe alt aeroport. Cum aeronava călătorește goală – doar cu echipajul la bord – operatorul aerian sau chiar proprietarul este fericit să găsească finanțare măcar parțială pentru a își reduce cheltuielile. Și atunci oferă locurile din avion cu prețuri mult mai mici decât cele așteptate”. Iar firme precum PrivateFly nu fac altceva decât să identifice aceste zboruri și să ofere proprietarului „pe tavă” călători. De exemplu, dacă zborul unui Citation 1 între Londra și Cannes costă, în mod normal circa 10.200 de euro, PrivateFly oferă proprietarului doar 1.700 de euro pentru a îl folosi la întoarcere. Cum avionul are cinci locuri, prețul mediu pentru fiecare loc vândut apoi de PrivateFly este de circa 350 de euro. Există chiar și situații în care, grație capacității mai mari a aeronavei, prețul să scadă sub 200 de euro ceea ce îl face mai accesibil decât un zbor de linie la clasa Economy. Desigur, astfel de zboruri sunt ocazionale și ocuparea unui loc trebuie făcută rapid, după un sistem asemănător serviciului „last minute” oferit de agențiile de turism.

Ca și șeful PrivateFly, Nick Kennedy, fondatorul companiei americane Rise explică: „În loc să umplem camere de hotel în ultima clipă sau să găsim parteneri de călătorie în autoturisme care călătoresc doar cu unul sau doi pasageri la bord, noi asigurăm abonaților noștri călătorii elegante la prețuri fără egal. Ajutăm asfel oamenii de afaceri care se deplasează des și care, altfel, ar fi pierdut ore întregi pentru îmbarcarea într-o cursă de linie aglomerată”.

Iar aceste două companii nu sunt singurele care au identificat oportunitatea și o speculează la maximum. În special vara, când zborurile cu avioane private sau chartere ale unor agenții de turism se înmulțesc ca ciupercile după ploaie, firme precum PrivateFly, Rise, Beacon, ClipperJet sau Surf Air realizează cifre de afaceri importante și fac o mulțime de călători fericiți. De asemenea, compania elvețiană LunaJets – care funcționează încă din 2007 – oferă doritorilor zeci de zboruri către destinații dintre cele mai comune dar și către aeroporturi pe care avioanele de linie nu pot opera. Este vorba despre stațiuni exclusiviste sau zone retrase cu aeroporturi foarte mici. Astfel, pe site-ul LunaJets puteți găsi, de exemplu, un zbor Milano – Veneția cu doar 40 de euro pentru patru pasageri. Sau unul de la Norwich către Bruxelles cu 2.700 de euro pentru șapte pasageri.

Mai mult sau mai puțin cunoscute, astfel de zboruri au ca destinație sau ca bază de plecare chiar România. În momentul realizării acestui articol, pe site-ul companiei Țiriac Air, la categoria „Empty Legs” puteau fi găsite locuri într-un zbor cu plecare din Geneva la bordul unui Gulfstream 200. Compania omului de afaceri Ion Țiriac a fost înființată în 1997 și a devenit rapid cel mai cunoscut operator român pentru servicii charter de lux și corporate. Flota companiei include două avioane, un Bombardier Global 5000 care poate oper atât zboruri pe distanțe scurte cât și lungi și este extrem de confortabil și un Gulfstream 200 care este perfect pentru maximum nouă pasageri. Acest tip de avion este este combinația perfectă între confort, rapiditate, spatiu pentru bagaje și posibilitatea de a ateriza pe aeroporturi mici. De asemenea, în flota Țiriac Air este disponibil și un elicopter de clasă medie Agusta Westland 139 proiectat cu o mulțime de capabilități și flexibilitate în operare. Acesta poate transporta până la opt pasageri cu o viteză mare, în cea mai spațioasă și confortabilă cabină din segment. Cala pentru bagaje generoasă este accesibilă ataât din exterior cât și din cabina pasagerilor. 

Din nefericire, pentru aflarea prețului unei eventuale călătorii la bordul unui avion Țiriac Air în timpul relocării trebuie contactată linia aeriană fapt ce arată că la noi acest serviciu nu este încă suficient dezvoltat. În schimb, companii care oferă zboruri private sau charter și care pot avea așa-numite zboruri „empty leg” avem suficiente. Conform Autorității Aeronautice Civile Române, în luna noiembrie 2015 erau autorizate în România pentru transport public de pasageri companiile Aero Taxi, Air Bucharest, Aviro Air, Carpatair, Blue Air, Cobrex Trans, C&I Corporation, Dunca Expediții, Fly 365, Ion Țiriac Air, Mir Aero, Netex Consulting, Regional Air Services, Spedition UMB, Toyo Aviation și, desigur, Tarom.

(Articol publicat în Suplimentul Capital LUXURY apărut pe 11 decembrie 2015)