În urmă acțiunilor de control efectuate, în perioada 28.02.-01.03.2019, de echipe de comisari ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), formate din comisari ai Corpului de control, ai Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorului Centru-Brașov coordonați de către Șeful  Corpului de Control al Președintelui ANPC și de către Directorul General al Direcției de Control și Supraveghere Piață, la 28 de operatorii economici din domeniul hypermarketuri-supermarketuri, de pe rază teritorială a județului Brașov, s-au aplicat 104 sancțiuni, din care 75 de amenzi, în valoare de 261.500 lei, și 29 avertismente, se arată într-un comunicat.

La acestea s-au adăugat diverse măsuri complementare de remediere a neregulilor constatate, încetare a practicilor comerciale incorecte, conform Legii nr. 363/2007, remedierea, în cel mai scurt timp, a condițiilor de păstrare a produselor în spații frigorifice neconforme (uzate, necurățate etc.), oprirea de la comercializare a produselor cu deficiențe, inclusiv a celor aflate în aceste spații frigorifice, respectiv 7.605 kg de produse neconforme, precum și opriri definitive de la comercializare a produselor cu termen de valabilitate depășit ori depreciate.

Principalele abateri sancționate:

  • comercializarea preparatelor din spații frigorifice care prezentau urme de uzură, colonii de mucegai, resturi și impurități;
  • prezența la vânzare a unor produse cu termen de valabilitate depășit;
  • neinformarea consumatorilor, în zona “patisserie”, asupra ingredientelor și a factorilor alergeni din compoziția preparatelor culinare comercializate;
  • afișarea la raft a unei țări de proveniență a produselor (legume-fructe), altă decât cea reală;
  • comercializarea produselor din categoria legume-fructe care aveau alt gramaj față de cel menționat de producător sau care prezentau urme de mucegai, deshidratare ori consistentă moale;
  • comercializarea produselor aflate la promoție, fără a există la raft, spre exemplificare, produsul singular;
  • comercializarea produselor care aveau inscripționate diverse campanii de reduceri sau promoționale care nu mai erau valabile;
  • nerespectarea condițiilor prescrise sau declarate la produsele aflate în sectorul “produse proaspete” (vrac), fără a se putea face dovadă desigilarii ambalajelor din care proveneau acestea;
  • nerespectarea condițiilor de depozitare specifice produselor;
  • nerespectarea temperaturii de păstrare a preparatelor calde din zona “gastro”, până la vânzare, conform legii (minimum 60 grade C);
  • legume congelate care prezentau arsuri de la înghețare și glazură de gheață peste cea menționată de producător;
  • neafisarea la loc vizibil a informațiilor despre produsele de patiserie;
  • informarea incompletă a consumatorilor prin lipsa etichetei nutriționale la diverse produse sau a traducerii în limba română pentru mesaje importante pentru consumator;
  • afișarea unui preț diferit al produsului la casă de marcat, față de raft.

Menționăm că operatorii economici au manifestat disponibilitate imediată pentru a remedia neconformitatile și a își asumă măsurile necesare îndreptării situațiilor constatate, beneficiind de consilierea ANPC pentru că acest lucru să se întâmple în cel mai scurt timp, în beneficiul consumatorilor, se mai arată în comunicatul ANPC:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor anunță consumatorii că nu tolerează nicio abatere de la prevederile legale, va monitoriza permanent piață și se va asigura de respectarea drepturilor consumatorilor, iar operatorii economici sancționați se vor află în continuare sub supravegherea comisarilor noștri.