Constructorii autostrăzii Transilvania, porţiunea aflată între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii, au demarat procedurile de relocare a utilităţilor. Oficialii Com­paniei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ne-au precizat că nu se lucrează fără autorizație de construcție pe loturile din autostrada Transilvania. „Autostrada Braşov-Borş, tronsonul Târgu Mureş-Ogra lot 1 este în relicitare. Am transmis anunţul la Agenţia Naţională pentru Achziţii Publice, aşteptăm validarea documentaţiei după care urmează relicitarea lotului. Tronsonul Târgu Mureş-Ogra, lot 2 în lungime de 10,1 km este în execuţie, iar stadiul fizic în acest moment este de aproximativ 7,5%. Pentru secţiunea 2A, lot 1 Ogra km 0,00 – Iernut km 3,6, lot 2, Iernut km 3,6 – Cheţani km 21,5 şi lot 3, Cheţani km 21,5 – Câmpia Turzii km 37, urmează avizarea proiectelor tehnice de către Comisia Tehnico-Economică din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România“, au declarat oficialii CNADNR.

Potrivit acestora, cele trei loturi în lungime de aprox 37 km sunt în perioada de patru luni de proiectare. „Odată cu avizarea proiectării celor 37 km de autostradă între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii vom obţine acordurile de mediu şi autorizaţiile de construcţie. Avem toate premisele ca lucrările de construcţie să înceapă efectiv anul acesta, iar anul viitor în septembrie să fie deschisă circulaţia pentru cei aproximativ 47 km de autostradă între Târgu Mureș și Câmpia Turzii“, ne-au mai declarat oficialii Companiei de Autostrăzi.

Lucrările de cercetare arheologică s-au finalizat

Între timp, cercetătorii au finalizat lucrările de arheologie pentru cele cinci situri descoperite pe 17,9 km din autostrada Târgu Mureş-Câmpia Turzii. „Cercetarea  arheologică se termină la sfârşitul acestei luni după care începe construcţia efectivă a celor aproximativ 18 km de autostradă între Iernut şi Chețani. Cercetătorii au încă un singur sit de terminat după care încep procedurile de relocare a utilităților. Dacă nu ploua câteva zile se termina cercetarea arheologică“, a menționat Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi, liderul asocierii Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL, constructorul lotului de autostradă Iernut – Cheţani. Reprezentantul antreprenorului a mai explicat că este nevoie de avizul proiectului de la Compania Națională de Autostrăzi, după care demararează procedura pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie. „După obţinerea avizului privind proiectarea, documentaţia se transmite la minister pentru autorizaţia de contruire. Până se eliberează autorizația de construcție continuăm să încheiem contracte cu diverşi furnizori şi am demarat procedura de subcontractare a utilităţilor. Este nevoie de specialişti pentru relocarea utilităţilor“, a subliniat Cristian Becheru. 

Peste 5% din valoarea unui contract implică relocarea conductelor

Costructorii celor 37 km de autostradă, între Târgu Mureș și Câmpia Turzii au de relocat conductele companiilor Transgaz, Transelectricac și E.ON. „Conductele Transgaz sunt cele mai complicat de relocart pentru că este gaz sub presiune. Pentru secțiunea de 17,9 km de autostradă trebuie relocate aproxiamtiv 2 km de conductă. În partea dinspre Târgu Mureș este de relocat 1,6 km de conductă de gaz care se intersectează cu autostrada Transilvania. Cea mai mare problemă pentru constucția unei autostrăzi în România o reprezintă relocarea utilităților. În Ungaria și alte țări, înainte de a licita o lucrare, autoritățile se ocupă de arheologie și relocarea utilităților. Constructorii primesc terenul liber. Pentru relocarea rețelelor Transelectrica este nevoie de un program special. Peste 5% din valoarea unui contract implică relocarea conductelor“, a mai declarat Bechreu.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a împărţit cei aproximativ 56 km de autostradă, între Târgu Mureș și Câmpia Turzii în cinci loturi, iar asocierile de firme care au câştigat contractele au oferit preţuri de sub 5 milioane euro/km. În aprilie, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, anunţa că unul din cele cinci loturi ale autostrăzii Târgu Mureş – Câmpia Turzii, (Târgu Mureş – Ungheni 9,2 km), a fost reziliat la cererea constructorului. Restul de patru loturi, în lungime de aproximativ 47 km de autostradă, între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii, vor costa circa 224 milioane euro, respectiv 4,76 milioane euro/km.

Lucrări de artă între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii 

Lotul Iernut – Cheţani, în lungime de aproximativ 17,9 km, cel mai lung tronson din autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş, costă  437,63 milioane lei fără TVA şi este realizat de asocierea Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL. Pe acest lot de autostradă vor fi mai multe poduri şi viaducte. Mai exact, în apropiere de Bogata, judeţul Mureş, se construiesc 2 poduri peste râul Mureş, încadrate de un viaduct. Lotul Iernut-Cheţani va avea şi o parcare, iar pe toată porţiunea de autostradă va fi montat sistemul ITS. „Parcarea de scurtă durată aflată de ambele părţi ale autostrăzii la km 18+800, pe Lotul 2, având suprafaţa totală de 3000 mp, vor include fiecare câte 680 mp spaţii de parcare pentru autoturisme şi 975 mp pentru tiruri“, potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Contractele de proiectare şi execuţie, atribuite antreprenorilor:

Asocierea Geiger Transilvania SRL – Wilhelm Geiger GmbH & Co.KG: Lotul 1, Ogra-Iernut (3,6 km), contract în valoare de 55,7 milioane lei, fără TVA;
Asocierea Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL: Lotul 2, Iernut – Cheţani (17,9 km), contract în valoare de 437,63 milioane lei, fără TVA
Asocierea Straco Grup – Specialist Consulting -Total Road SR.L: 
– Lotul 3, Cheţani – Câmpia Turzii (15,691 km), contract în valoare de 279,744 milioane lei fără TVA.
– Lot 1, Târgu Mureş – Ogra (Târgu Mureş – Ungheni), 9,2 km. Contract semnat în martie 2015 dar reziliat în aprilie 2016.
– Lot 2, Târgu Mureş – Ogra (Ungheni – Ogra), 10,1 km. Constructori: Strabag SRL şi Straco Group SRL. Cost: 251,35 milioane lei, fără TVA.
Durata de execuţie a fiecărui contract este de 16 luni de la data de începere a lucrărilor, perioada de proiectare fiind de 4 luni, iar cea de execuţie de 12 luni.