O reclama pentru Logan Laureate cu ABS seamana cu alte trei executii pentru marci de masini si anvelope

Ce fel de reclame premiaza festivalul de creatie Ad’Or? Cele care au idei originale,
se spune in teorie. In practica, anul acesta a fost premiata o idee care nu e tocmai “proaspata”.



Reclama de presa pentru Logan Laureate cu ABS (Anti-lock Breaking System) a castigat premiul pentru cel mai bun print la sectiunea “Autovehicule si accesorii auto” din cadrul festivalului de creatie publicitara Ad’Or 2006. “Felicitarile, masa si dansul” au revenit agentiei de publicitate Graffiti/BBDO, autoarea printului. “Carcotasii de profesie” din industria noastra au constatat ca aceasta reclama seamana foarte mult cu alte trei executii, mai vechi, pentru marcile de automobile Peugeot si Mercedes si pentru marca de anvelope Firestone.


Se stie ca sistemul ABS impiedica blocarea rotii automobilului la trecerea peste suprafete alunecoase sau umede. Rezultatul concret al acestui sistem este ca roata se blocheaza si se elibereaza foarte rapid si in mod repetat, soferul simtind un tremurat puternic in pedala de frana in asa fel incat masina nu gliseaza necontrolat pe suprafata alunecoasa. Dar sa trecem peste detaliile tehnice si sa revenim… cu rotile pe asfalt.


L-am intrebat pe Bogdan Mirica, creative director Graffiti/ BBDO, cum a ajuns la aceasta idee. “E o poveste foarte simpla care dramatizeaza beneficiul produsului. Cand ai ABS pe Loganul tau, poti sa franezi mult mai eficient – atat de eficient incat soseaua se va increti ca si cum ar fi o biata bucata de panza”, declara Mirica. Directorul de creatie spune ca nu cunostea cele trei printuri la vremea cand a fost realizata reclama Logan Laureate cu ABS. Totusi, cum se explica asemanarile dintre acest print si cele trei executii? “Dramatizeaza beneficii asemanatoare. Uneori se mai intampla sa nu stii chiar tot ce s-a facut. Daca o faci deliberat, nu e deontologic. Daca e intamplator, ar trebui sa fii mai atent pe viitor”, afirma Bogdan Mirica.


Premiul pentru acest print trebuie respectat pentru ca aceasta a fost decizia juriului. Este posibil ca juratii (creativi din Germania, Polonia, SUA) sa nu fi cunoscut executiile. Ramane, insa, un semn de intrebare asupra festivalului Ad’Or, unde, potrivit regulamentului sau, “juriul va evalua intrarile pe baza unui singur criteriu: “prospetimea ideii”“ Cat de proaspata este ideea din printul Logan?
Bogdan Naumovici, creative director Leo Burnett&Target, s-a numarat printre membrii comitetului de organizare a festivalului, adica forul care a decis introducerea lucrarilor in competitie. Se incadreaza acest print in criteriul de evaluare a festivalului, “prospetimea ideii”? “Am vazut si eu printurile asemanatoare executiei pentru Dacia Logan, spune Naumovici. Ca si cei mai multi dintre noi, insa, le-am vazut abia dupa Ad’Or. De aceea, le-as acorda prezumtia de nevinovatie si juratilor. Ma indoiesc ca deciziile lor au avut vreun scop ascuns.”




In primele doua luni ale acestui an, reclama de presa Logan Laureate cu ABS “a rulat” de 18 ori
in reviste, iar in ziarele nationale si locale a avut 98 de aparitii. Printul a fost realizat de agentia
de publicitate Graffiti/BBDO.