În prezent, firmele de construcţii care se ocupă de modernizarea celor aproximativ 140 km de cale ferată s-au mobilizat şi lucrează conform graficelor. Pe secţiunea Km 614 – Gurasada – Simeria (141,17 km), contractele pe cele patru loturi de lucrări s-au semnat anul trecut şi au o valoate totală de circa 7,5 miliarde lei. Oficialii CFR SA au semnat primele două contracte, în mai 2017, cu asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, lucrări în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei, iar pentru secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.

Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems România este constructorul subsecţiunilor km 614 –  Bârzava (2A) şi (2B) Bârzava – Ilteu. Perioada de finalizare proiectelor este anul 2020.

Reprezentanţii Astaldi au oferit revistei Capital mai multe informaţii despre Lotul 2B de calea ferată.

150 de utilaje şi 350 muncitori, mobilizaţi pentru proiect

„Lucrările, care au o durată prevăzută prin contract de 36 de luni, au început în luna iunie 2018, când s-a primit autorizaţia de construire şi au avansat până la un 15% aproximativ de progres fizic”, a declarat pentru Capital un reprezentant al Astaldi.

Acesta afirmă că la proiect lucrează 350 de muncitori în total. „Mobilizarea resurselor a fost corespunzătore cu cerinţele proiectului, fiind prezente în şantier aproximativ 150 utilaje/autobasculante şi 350 muncitori”, adaugă el.

Reprezentantul Astaldi vorbeşte însă şi de unele „probleme birocratice”, care sunt pe cale a se rezolva. „Încă sunt câteva probleme birocratice, dar în curs de rezolvat din partea CFR, anume în principal exproprieriile şi permisele necesare pentru defrişarea păduriilor în zona tunelului care se va executa în zona Bata şi eliberarea traseului liniei de repere arheologice, care în prezent se află pe amplasamentul lucrărilor. Anul viitor, aceste probleme vor fi rezolvate şi, în general, ritmul de producţie va creşte ulterior”, precizează reprezentantul Astaldi.

 

Asocierea are un termen de trei ani pentru executarea lucrărilor de modenizarea a infrastructurii feroviare, electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR). Lucrările de reabilitare a celor 78 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%). 

Ministerul Transporturilor, prin CFR, derulează în prezent patru proiecte pentru modernizarea Coridorului IV feroviar, între Simeria şi frontiera cu Ungaria, lucrări în valoare totală de circa 1,65 miliarde de euro. Lucrările de modernizare a căii ferate între Sighişoara şi Simeria sunt finalizate în proporţie de peste 90% şi în decembrie au început recepţiile pe categorii de lucrări.

„CFR SA a demarat procedurile de recepţie pe categorii de lucrări între Simeria şi Sighişoara la începutul lunii decembrie. Recepţia construcţiilor constituie o componentă a sistemului calităţii şi este procesul prin care se certifică, în condiţiile legii, finalizarea lucrărilor pentru realizarea unor construcţii noi sau a unor intervenţii la construcţii existente, din domeniul infrastructurii feroviare de interes naţional, cu respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile şi în conformitate cu prevederile autorizaţiei de construire/desfiinţare, precum şi ale documentelor prevăzute în cartea tehnică a construcţiei”, a declarat pentru Capital purtătorul de cuvânt al CFR SA, Oana Brânzan.

Reprezentanţii CFR verifică lunar lucrările de modernizare pe cele patru şantiere feroviare

Aceasta menţionează că lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare, finalizate între Simeria şi Sighişoara (aproximativ 144 km), au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar şi sporirea vitezei de circulaţie.

Pe lângă construcţia unor porţiuni de traseu nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, cele mai complexe lucrări pe cele patru secţiuni, în lungime totală de 144 km, sunt cele nouă poduri pentru râul Mureş. În prezent, cele mai avansate lucrări sunt pe secţiunile km 614 – Bârzava şi Bârzava-Ilteu, unde se reabilitează şi modernizează calea ferată pe o lungime totală de circa 70 km. Constructorii derulează lucrări civile în staţii-peroane, pe secţiunea 2b Bârzava-Ilteu şi încep proiecte de suprastructură pentru redeschiderea staţiei Bârzava Nouă, „două linii în staţia Bârzava Nouă sunt la nivel, la începtul anului 2019, în martie, se montează şina nouă”.

 

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor spuneau recent că se lucrează la consolidări şi au avansat procedurile privind podurile mari de peste Mureş. Au început să forările la coloane. Sunt nouă poduri mari peste Mureş, două poduri pe fiecare cu excepţia lotului 2c Ilteu-Gurasada, unde sunt trei poduri.

Compania CFR SA gestionează patru şantiere de cale ferată, lucrări în valoare de peste 1,6 miliarde euro, între Arad şi Sighişoara.

Am putea spune că abia în 2021, trenurile de călători vor putea circula cu viteza de 160 km/oră între Sighișoara și granița cu Ungaria.

Reprezentanţii CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, spun că verifică lunar evoluţia lucrărilor de modernizare pe cele patru şantiere feroviare deschise în vestul ţării, între km 614 – Gurasada – Simeria. Conform oficialilor CFR SA, pe cele patru şantiere unde este asigurat front de lucru nu se înregistrează decalaje în graficele stabilite, discuţiile fiind însă concetrate pe clarificarea problemelor şi identificarea soluţiilor tehnice optime în zonele de traseu unde se construiesc cele patru poduri noi peste râul Mureş, tunelul nou de la Baţa, noile pasaje din staţiile Mintia şi Deva. O atenţie deosebită îi este acordată şi impactului pe care îl are în desfăşurarea lucrărilor situl arheologic de la Vărădia.