Ei nu vor ca activitatea de constatare a daunelor din accidente să devină atributul exclusiv al unei singure organizații profesionale, dar ar fi de acord ca păgubitul să poată să opteze pentru firme specializate.

De partea cealaltă, proiectul privind liberalizarea totală a activității de constatator de daună este susținut de către prim-vicepreședintele ASF, Ovidiu Wlassopol și de consilierul său, Cristian Muntean, unul dintre cei care au lucrat la conceperea noii legi RCA. 

Alături de cei doi vine și Registrul Auto Român, instituție care și-a declarat sprijinul pentru constituirea unui corp independent al constatatorilor de daună. 
În prezent, constatarea daunelor din accidente auto, atunci când este vorba de o despăgubire în baza poliței RCA, se poate face doar de către persoane angajate sau colaboratoare ale firmelor de asigurare. 

Un grup de lucru privind protecția consumatorilor, organizat la ASF, a propus recent ca Autoritatea să elaboreze, împreună cu Registrul Auto Român, un proiect de lege care să readucă pe tapet înființarea unui corp al constatorilor independenți de daună. Un astfel de proiect, denumit atunci CEETAR, a mai fost discutat și în anii 2014-2015 și a fost până la urmă respins de comisiile de specialitate din Parlament. 

Situația de astăzi, susțin Muntean și Wlassopol, face ca persoanele care se ocupă de constatarea daunelor să fie în conflict de interese(fiind angajate sau colaboratoare ale firmelor de asigurare) și unicizează România în context european. Liberalizarea pieței pe un model utilizat  în Germania și în alte state UE este, spune Wlassopol, singura metodă prin care păgubitul/consumatorul poate fi protejat cu adevărat. 

” Consumatorul de asigurări trebuie să poată opta la servicii privind constatarea daunelor efectuate de către un constatator independent, ales de către el, dincolo de orice bănuială de parti-pris cu asigurătorul. Doar în acest fel se poate asigura o protecție reală a păgubitului RCA, la fel cum se întâmplă în multe țări din cadrul UE. De altfel, am convingerea fermă că acest demers va contribui în mod substanțial la credibilizarea pieței de asigurări și apreciez că susținerea acestui proiect de către piața de asigurări ar constitui dovada maturizării acestei piețe. Esențial este faptul că activitatea independentă este opusul activității desfășurate de un salariat, care este o activitate dependentă. „, a transmis, pentru Capital, Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreședintele ASF.
 
Wlassopol face trimitere inclusiv la Codul Fiscal, care la definiția privind activitatea independentă nu include și persoanele fizice salariate sau colaboratoare ale unor societăți comerciale, așa cum sunt astăzi constatorii de daună. Norma 20 privind RCA spune, în ultima ei formă, că activitatea de constatare daune trebuie să fie o „activitate independentă”, dar aceea;i normă arată că această activitate poate fi ” externalizată sau în cadrul unui asigurător”. 

 

Front comun împotriva liberalizării „pe stil CEETAR”: un corp independent al constatatorilor nu este o necesitate pentru piață. Autoreglementarea este soluția adoptată în țările UE

Într-un document obținut de Capital și transmis inclusiv președintelui ASF, Leonardo Badea, organizațiile reprezentantive ale pieței asigurărilor spun că, dimpotrivă, dacă piața constatării daunelor va fi liberalizată total, tocmai păgubitul/consumatorul va fi cel afectat. 

Documentul este asumat de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), dar și de cele două organizații ale brokerilor, Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR) și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSICAR). Din acest grup fac parte inclusiv reprezentanți ai unor companii specializate în regularizarea daunelor.

” …suntem de acord cu o îmbunătățire a procesului de constatare a daunelor, însă considerăm că practica națională ar trebui să țină cont atât de legislația Uniunii Europene în materia asigurărilor auto cât și de experiența europeană în acest domeniu, care, conform unei analize realizate cu ajutorul Insurance Europe, arată că autoreglementarea este soluția optimă adoptată de majoritatea țărilor UE”.

Cele trei organizații spun că înființarea unui corp al constatatorilor de daună nici nu este o necesitate pentru piață, având în vedere că numărul reclamațiilor privind această activitate a scăzut mult în ultimii ani ” ca urmare a eficientizării prin autoreglementare”. 

Argumentul petițiilor primite de ASF este unul folosit des de susținătorii corpului constatorilor independenți, care spun că cea mai mare parte a nemulțumirilor vizează tocmai probleme cu constatarea daunelor. Totuși, numărul petițiilor a scăzut în 2017, dar ASF explică dfaptul că scăderea a fost una contextuală, determinată de rezolvarea falimentelor Astra și Carpatica Asig. 

Cele trei organizații amintesc și faptul că ASF a introdus clauza de decontarea directă tocmai a da posibilitatea clientului să aleagă asigurătorul în funcție de calitatea serviciilor pe care le oferă, ori înființarea unui corp al constatorilor va face imposibilă această diferențiere. Decontarea directă presupune ca șoferul păgubit să fie despăgubit de către propriul asigurător RCA, nu de către cel al șoferului vinovat.  Ei spun că din aceste motive este nevoie, înainte de a promova legea, de un studiu de impact care să arate clar ce efecte ar putea avea actul normativ. 

 

Cele patru principii care au dat foc pieței. Firmele: dacă inspectorul de daună  va reprezenta exclusiv interesele păgubitului el nu mai poate fi independent

Mai departe, reprezentanții pieței încearcă să demonteze  principiile enunțate în grupul de lucru privind protecția consumatorilor, acolo unde s-a stabilit necesitate înființării unui corp al constatorilor independenți.

Referitor la principiul indepdendenței, asigurătorii fac trimitere atât la norma RCA, care spune că activitatea de constatare trebuie făcută de persoane independente, cât și la prevederile Solvency II, care arată că firmele de asigurare trebuie să aibă control asupra funcțiilor și procedurilor cheie, cum este și activitatea de constatare și regularizare a daunelor. 

Așa cum arătam și mai sus, referitor la prevederile din normă privind independența, susținătorii corpului fac trimitere la Codul Fiscal care, al activitate independentă nu prevede și munca prestată de persoane angajate ale unor companii. 

 Al doilea principiu este cel al   competeneței constatorilor de daună. Inițiatorii proiectului spun că pentru firmele de asigurare lucrează, de ce cele mai multe ori, inspectori care nu au pregătire în domeniul auto, iar acest lucru pune în pericolul siguranța șoferului care va conduce mașina reparată în urma constatării făcute de un non profesionist.

Fără să nege că există inspectori fără pregătire în domeniu, repreznetanții pieței fac trimitere la o altă preevedere a normai 20/2017 care spune că inspectorii sunt avizați de ASF în urma cursurilor și certificărilor date de Institutul de Studii Financiare (ISF), iar certificatul de competență este avizat inclusiv de RAR. 

Cel de-al treilea principiu și cel mai controversat este cel al libertății de alegere a constatorului de daună. În viziunea celor care au promovat, libertatea de a alege va putea viza doar persoanele membre ale corpului constatorilor independenți care va reprezenta doar interesele păgubitului. 
Scrisoarea celor din piață arată că precizarea conform căreia inspectorul va reprezenta interesele păgubitului intră în contradicție cu primul principiu pe care se va baza legea, adică cel al independenței față de toate părțile implicate în dosar. 
De asemenea, cele trei organizații spun că apariția unor isnpectori care să reprezinte exclusiv păgubitul înaclcă legislația europeană și nu constituie un model folosit în regiune. Potrivit acestora, de preferat ar fi o variantă în care păgubitul să poată alege între inspectorii brokerului sau cei ai asigurătorului. Există dechidere chiar pentru a lua în calcul varianta ca inspectorul să fie anagajat al unității service.  

În ceea ce privește al patrulea principiu, acela al respensabilității și răspunderii constatorului, firmele de asigurare și brokerii spun că, afliați la o societate comercială, răspunderea lor este acoperită de firmă, fapt care nu se va mai întâmpla dacă devin independenți. 
Demersuirlor celor trei asociații pentru a opri liberalizarea integrală a constatărilor de daună li s-au alăturat și reprezentanții COTAR(asociația reprezentantivă a transportotilor) și cei ai federației sindicatelor din asigurări și bănci.