"Aceste schimbări vor afecta cel mai mult organizaţiile de dimensiuni mai mici, din localităţi mai mici, care nu pot accesa finanţările marilor corporaţii sau fondurile publice şi care depind tocmai de sponsorizările pe care le pot obţine de la agenţii economici locali, în marea lor majoritate microîntreprinderi. Aceste măsuri generează un mediu neechitabil pentru micii întreprinzători care pentru un comportament identic nu beneficiază de acelaşi facilităţi fiscale ca societăţile comerciale impozitate pe baza profitului", subliniază reprezentanții ARC. 

Reacţia vine în contextul în care un proiect de Ordonanţă de Urgenţă de modificare a Codului Fiscal, publicat recent de Ministerul Finanţelor, schimbă condiţiile care trebuie îndeplinite de persoanele juridice române pentru încadrarea în categoria microîntreprinderi, majorând de la 500.000 euro la 1.000.000 euro limita veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent. Toate aceste companii urmează să plătească un impozit de 1% pe cifra de afaceri, în loc de 16% pe profit. 

Asociaţia pentru Relaţii Comunitare aminteşte, astfel, de prevederile din Legea sponsorizării şi Codul Fiscal potrivit cărora societăţile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot direcţiona, sub formă de sponsorizare, până la 20% din impozitul pe profit către organizaţii din anumite domenii printre care şi organizaţiile neguvernamentale. 

"Dacă valoarea sponsorizării nu depăşeşte 0,5% din cifra de afaceri întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit de plată. Este modalitatea prin care firmele din România pot sprijini fără niciun cost sectorul neguvernamental. Conform datelor de la ANAF, în 2016 din cele 119.594 de companii plătitoare de impozit pe profit, o treime au folosit facilitatea fiscală, direcţionând peste 270 de milioane de euro către organizaţiile eligibile. Din păcate însă, Ordonanţa 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maximă a cifrei de afaceri care defineşte microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 euro la 500.000 euro, a redus dramatic numărul de societăţi comerciale care beneficiază de această facilitate fiscală. Au fost afectate aproape 50.000 din firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimări făcute de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare pe baza datelor disponibile pentru anul fiscal 2016. Acestea avuseseră un potenţial de sponsorizare de aproape 40 milioane de euro", precizează sursa citată. 

În aceste condiţii, Asociaţia a propus Ministerului Finanţelor un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 Euro şi 500.000 euro pot face sponsorizări către ONG-uri prin direcţionarea a până la 20% din impozitul pe venit. 

De altfel, ARC, în parteneriat cu Asociaţia Dăruieşte Viaţă, Fundaţia HOSPICE Casa Speranţei, Asociaţia MagiCAMP, Asociaţia Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor şi Fundaţia Hope and Homes for Children, organizează joi o conferinţă de presă pentru a atrage atenţia opiniei publice asupra impactului negativ al Ordonanţei 3/2017 asupra organizaţiilor neguvernamentale din România şi mai ales asupra beneficiarilor pe care aceştia îi servesc. 

AGERPRES