Noua eră a dispozitivelor mobile cu putere de calcul avansată reconfigurează poziţiile marilor jucători de pe piaţa IT şi telecom. În jurul iPad se poate da una dintre bătăliile decisive.

Lansarea iPod din toamna lui 2001 nu a adus pe piaţă cel mai bun player digital muzical din lume, aşa cum iPhone, chiar şi la a treia generaţie, rămâne un telefon mobil mediocru. Iar recenta vedetă numită iPad, acest tablet PC într-o nouă interpretare, care vrea să atace direct mai puternicele netbookuri, are deja, teoretic, concurenţă solidă din partea Slate PC-urilor Microsoft, a Mobile Internet Device-urilor Intel şi a tablet PC-urilor care vor veni echipate cu sistemul de operare Chrome de la Google. Dacă aşa stau lucrurile, atunci cum de reuşeşte Apple să se bucure de un succes atât de mare? Marketing de primă mână? Da, dar nu numai.

În spatele iPod stă serviciul numit iTunes, o modalitate de a descărca legal, comod şi relativ ieftin, muzică şi filme de pe internet. Dacă la început designul simplu şi elegant, specific Apple, a atras atenţia asupra iPod, modelul de business­ pe care acesta l-a oferit, nu doar sieşi, ci întregii industrii muzicale, i-a asigurat succesul.

În mod similar, iPhone a deschis atât utilizatorilor, cât şi industriei telecom, o lume a aplicaţiilor descărcabile pe telefoane, prin App Store.

Aşteptăm prea mult de la iPad?

Cam acelaşi lucru se aştepta şi de la iPad. În special industria media aştepta un model de business de care să se agaţe, o modalitate de a monetiza conţinutul aflat astăzi la liber pe internet. Mario Garcia, guru al industriei de profil, crede că iPadul, ca nou instrument de accesare a presei, deschide publisherilor un nou orizont, dar, în acelaşi timp, îi face pe editori să-şi pună problema unui model de afacere potrivit pentru ecranul iPadului. Acesta are un ecran de 1024 x 768 pixeli, un format destul de uzual pe ecranele PC-urilor multor corporaţii din lume şi foarte apropiat ca dimensiuni de ceea ce oferă netbookurile. Editorii ar fi putut să-şi pună demult problema unui model de business potrivit unor astfel de ecrane. Ba chiar şi-au ­pus-o, însă e-readerele care ofereau, contra cost, ziare online sub formă de pagini care pot fi răsfoite pe ecran, s-au dovedit un eşec. Problema se repune în contextul în care iPad-ul şi produsele similare oferă acum posibilitatea de a interacţiona cu conţinutul. Susţinuţi de Microsoft, producătorii de Slate PC-uri şi-au prezentat primele modele încă de la CES. „Actualul context economic a schimbat industria de media şi publishing, îndreptându-le atenţia către soluţii care, în acelaşi timp, îi ajută să scadă costurile şi care pot încuraja vânzările“, spune Tudor Galoş, windows group business lead Microsoft România. „Slate PC-urile au potenţialul de a transforma modul în care oamenii consumă şi interacţio­nează cu media şi conţinutul oferit de aceasta. Permiţându-le clienţilor să interacţioneze cu conţinutul, publisherii au oportunitatea de a oferi o lume complet nouă, cu conţinut premium, menit să profite de avantajele oferite de Slate PC-uri şi de puternicele funcţii multi-touch ale Windows 7“, adaugă acesta.

Paradoxal, dar cea mai mare ameninţare pentru Apple s-ar putea să nu vină de la Microsoft. La urma urmei, cel mai mare producător de softuri va încerca să vândă produse şi servicii care să se adapteze oricărui ecran din lume. Pentru ambele companii, atunci când vine vorba de dispozitive mobile, competiţia vine din partea Intel. Practic, inventatorul netbookurilor, cel mai mare producător mondial de microprocesoare, este activ implicat în dezvoltarea unor competitori ai iPad, – Mobile Internet Devices, alături de LG, Nokia şi alţi producători tradiţionali de smarphones, dar nu numai.

140 de mii de aplicaţii, compatibile cu iPhone, au fost disponibile pentru iPad încă de la lansare. Dezvoltatorii sunt aşteptaţi să scrie aplicaţii dedicate iPad

196-47256-38_ipad_2up_hometimes2_05.jpgIpad este un exemplu interesant de design, realizat pornind de la aplicaţii deja existente, în jurul cărora Apple a clădit un concept hardware, mergând până la a produce singuri primul procesor, special pentru iPad. Pe de altă parte, ar fi fost şi riscant să lucreze cu Intel, de exemplu, la crearea unui astfel de dispozitiv, deoarece gigantul IT tocmai a devenit un competitor direct în zona dispozitivelor mobile, nu doar ca producător hardware, ci şi ca dezvoltator de software şi servicii.

196-47257-38_koski_f2_2_intel_05.jpgMID (Mobile Internet Devices) vor fi dispozitive mobile de dimensiuni mergând de la un smartphone ceva mai mare până la cele ale iPad-ului sau tablet PC-urilor, cu sau fără tastatură fizică, dar toate bazate pe o nouă platformă de procesare de la Intel, cunoscută sub numele de cod Moorestown. Primul dispozitiv, LG GW990, puţin mai mare decât iPhone, va ieşi pe piaţă în a doua jumătate a anului şi va rula Mobilin Linux. Pentru că sunt construite pe o arhitectură similară cu a PC-urilor, MID au, ca avantaj faţă de iPad, multitaskingul (funcţionarea în paralel a aplicaţiilor).

Netbookurile sunt o ca­te­gorie de laptopuri mici şi uşoare, care a fost inventată, practic, prin lansarea pe piaţă a procesoarelor Intel Atom. Fără a fi capabile să ruleze aplicaţii solicitante create pentru PC-uri, acestea, ca şi Slate PC-urile (tablet PC-urile de nouă generaţie), pot rula sistemul de operare Windows 7. Prin urmare, spre deosebire de iPad, rulează formate Flash (de exemplu, poţi juca FarmVille pe Facebook), pot fi folosite la programare, pot înregistra audio-video, le pot fi conectate periferice prin USB, memoria poate fi supusă unui upgrade sau pot transfera fişiere media (inclusiv în reţea).