Conform proiectului aprobat într-o ședință PMB din luna iulie, sunt acordate 5.000 de eco-vouchere în valoare de câte 9.000 de lei, pentru achiziţionarea unor maşini noi, cu nivel redus de emisii, dar non-diesel, ce se oferă în schimbul predării spre casare a unui autovehicul vechi. Primarul general, Gabriela Firea, a adus proiectului un amendament care permite ca eco-voucherele oferite pentru achiziţionarea maşinilor să poată fi folosite şi pentru obiecte electronice şi electrocasnice,

La sfârșitul lui octombrie, Primăria Capitalei anunța că, deja, cererile depășiseră numărul de eco-vouchere stipulat în program. „Mă bucur că bucureştenii au răspuns în număr atât de mare iniţiativei Primăriei Municipiului Bucureşti şi că mii de persoane au dorit să renunţe la autovehiculele uzate, care prezintă un grad ridicat de poluare. (…) Vom continua să dezvoltăm noi programe benefice pentru Bucureşti şi pentru bucureşteni, astfel încât Capitala României să devină cât mai curând o metropolă europeană modernă, cu cât mai multe facilităţi pentru cetăţeni”, declara atunci, Gabriela Firea.

Pe lângă faptul că dublează un program guvernamental mult mai amplu, sistemul gândit de oficialii PMB elimină din start utilizarea voucherelor pentru achiziția de mașini diesel. Asta în ciuda faptului că datele oficiale ale producătorilor arată clar că mașinile cu motoare diesel de ultimă generație, adică cele aflate astăzi pe piață, emit, în multe cazuri, mai puțin CO2 decât cele alimentate cu benzină. Nici nivelul de NOx sau alte pulberi nu mai este atât de ridicat cum era în cazul propulsoarelor diesel vechi. Tocmai de acea, oficialii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) au anunțat că au „semnalat Primăriei că nu înțelegem de ce este eliminat dieselul din posibilitatea de achiziție”.

De fapt, problema programului gândit de PMB rezidă din neînțelegerea actualului context în care sunt blamate toate motoarele diesel, fără excepție, pentru emisiile mari de CO2, monoxid de azot și particule. La nivelul întregului continent european s-a creat o adevărată fobie în acest sens însă, în orașele în care au fost luate măsuri pentru eliminarea din trafic a mașinilor poluante, există o diferențiere clară între dieselurile vechi – cu adevărat periculoase pentru mediu – și cele noi, Euro 5 și, mai ales, Euro 6, acestea din urmă fiind singurele care mai pot fi comercializate în prezent pe piața automobilelor noi și, prin urmare, ar putea fi eligibile pentru un astfel de program. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), „Cele aproximativ 270 de tipuri noi de autovehicule diesel, omologate conform celui mai recent standard Euro 6d-TEMP, care au fost introduse pe piața europeană în ultimul an emisii cu mult sub pragul de monogid de azot stabilit  ca prag maxim pentru testele în condiții reale de conducere (RDE), care se aplică tuturor tipurilor de autovehicule noi începând din septembrie 2017. Mai mult, deja cele mai multe dintre aceste vehicule, se află chiar sub pragul mai strict al NOx care va fi obligatoriu începând cu ianuarie 2020”.