Suntem in plina luna Octombrie. Magazinele incep sa se umple de lucruri pentru Craciun si daca vedeti pe cineva in tricou dimineata cel mai probabil o sa ridicati din spranceana. V-ati prins – iarna se apropie cu pasi repezi.

Multi dintre dumneavoastra vor incepe in curand sa-si pregateasca masinile pentru sezonul rece, iar unul din cele mai importante lucruri de pe lista ramane schimbarea anvelopelor. Achizitionarea unui nou set de anvelope de iarna ar trebui sa fie un exercitiu destul de simplu pentru soferi. Dar in realitate numarul impresionant de modele disponibile in magazine poate fi cu adevarat coplesitor chiar si pentru cei mai informati consumatori.

Pentru soferii responsabili evoMAG ofera o serie de informatii importante despre anvelopele de iarna si raspunde la cateva intrebari frecvente despre aceste pneuri.

De ce sa cumparati anvelope iarna din timp?

Daca sunteti deja in cautarea unui nou set de anvelope de iarna inseamna ca nu va place sa lasati lucrurile importante pe ultima suta de metri. Dar cand este cel mai potrivit moment sa cumparati anvelope de iarna? Si de ce?

  • Profitati de oferte avantajoase pentru anvelope iarna

Majoritatea soferilor considera ca cele mai multe modele de anvelope de iarna sunt valabile o data cu debutul toamnei. Pe masura ce inaintam spre vremea rece, soferii isi echipeaza masinile cu anvelope noi de iarna asa ca daca nu va grabiti s-ar putea sa fie prea tarziu sa gasiti exact ceea ce va doriti. Deci pare sa aiba sens sa alegeti anvelopele de iarna din timp pentru a obtine acele modele care se vor potrivi perfect cu nevoile dumneavoastra. In plus, daca doriti sa alegeti dintre cele mai bune produse, este mai bine sa faceti comanda cat mai devreme. Unele anvelope de iarna foarte bine cotate, pot fi mai dificil de gasit in luna noiembrie.

  • Gasiti anvelope iarna potrivite pentru masina dumneavoastra

In Occident printre proprietarii masinilor de lux exista un obicei de a achizitiona anvelope mult inainte de caderea primilor fulgi de zapada. Audi, BMW, Mercedes- AMG si Porsche necesita in anumite cazuri anvelope de iarna cu dimensiuni rare (nu dimensiuni uzuale) care nu sunt disponibile la orice pas. Aceste anvelope se fabrica in cantitati mici si se vand ca painea calda.

 
  • Scapati de stresul de pe ultima suta de metri

Sa asteptati pana in ultima clipa cu achizitia unui nou set de anvelope de iarna este pur si simplu o idee stupida. Fiti inteligent si nu amanati schimbarea anvelopelor de iarna pana in ultima clipa. Chiar si service-urile auto care schimba cauciucurile sunt mult mai aglomerate in perioada imediat inainte de instalarea iernii. De ce sa va incarcati cu stres inutil cand puteti sa rezolvati problema anvelopelor de iarna din timp?

 

Anvelope iarna versus anvelope allseason – o veche dilema

Noi romanii locuim intr-un climat destul de previzibil. Toamna temperaturile incep sa scada, iar trecerea de la vara la iarna se face oarecum treptat. La fel se intampla si primavara. Dar sezonul rece poate cuprinde si cateva saptamani (luni) bune din anotimpurile de trecere de la/ spre vara. Astfel ploaia, grindina, zapada si gheata sunt conditii meteorologice pe care le experimentam in fiecare an. Soferii auto si masinile pe care le conduc trebuie sa se adapteze rapid de la o stare la alta si sa foloseasca echipament adecvat in orice moment.

Avand in vedere ca singurul punct de contact intre asfalt si autovehicul este reprezentat de anvelope, acestea joaca un rol esential pentru viata si moarte. In Romania legea reglementeaza clar obligativitatea folosirii anvelopelor de iarna in timpul acestui sezon – este vorba despre OUG Nr 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice actualizata in 2011.

Multe persoane nu inteleg sau nu realizeaza de ce este important sa-si echipeze masinile cu anvelope de iarna, atata vreme cat marea majoritate a autoturismelor si camioanelor noi se vand direct cu
 anvelope all seasons.

Anvelope iarna – o chestiune de aderenta

Anvelopele de iarna utilizeaza un compus mai putin flexibil, care este proiectat special pentru a face fata temperaturilor mai scazute si pentru a preveni cumularea zapezii intre caneluri. Cu alte cuvinte discutam despre o capacitate mai mare de aderenta. Cu cat contactul este mai mare si mai bine fixat, cu atat mai zdravan autovehiculul va avea o prezenta statornica pe drum… chiar si atunci cand exista zapada sau gheata.

 

Daca ati condus vreodata pe ploaie cu anvelope atat de uzate incat canelurile aproape nu puteau fi sesizate, atunci cu siguranta cunoasteti senzatia de acvaplanare. Acelasi lucru este valabil si iarna. Avand o structura rigida si permitand acumularea zapezii printre caneluri, cel mai probabil anvelopele nu vor putea mentine un control corespunzator al masinii.

Anvelopele all-season (pentru toate anotimpurile) nu reusesc sa ofere performante optime in anumite conditii de condus. Spre deosebire de anvelopele de iarna, canelurile lor nu pot gestiona o cantitate semnificativa de zapada, iar cauciucul se rigidizeaza rapid cand temperaturile scad.

Anvelopa All Season anvelope off road Yokohama Geolandar G001C XRRL, 265/70R17, 112Q, anvelope 4×4, cu transport gratuit si drept de retur, modalitati de plata: card sau ramburs

 

Exista un lucru care nu poate fi suficient de bine subliniat si anume faptul ca impreuna cu obiceiurile si stilul dumneavoastra de condus, conditiile climatice si rutiere trebuie avute in vedere atunci cand alegeti un set de anvelope noi pentru masina dumneavoastra.

Calitatea anvelopelor este echivalenta cu performanta pe sosea. Masina dumneavoastra se poate lauda cu toate caracteristicile de siguranta din lume – ca de exemplu frane anti-blocare si un control superior al stabilitatii – dar eficacitatea acestora depinde in mare masura de aderenta anvelopelor. Daca autoturismul nu este echipat cu anvelope corespunzatoare, parcurgerea pantelor sau a asfaltului dur in timpul iernii se pot dovedi actiuni dificil de realizat.

Anvelope auto – Ce spun studiile?

Un studiu realizat in anii 2001 – 2002 in Canada a scos la iveala faptul ca anvelopele de iarna ofera in general performante superioare anvelopelor all season in timpul sezonului rece.

 

Pe un drum putin acoperit de zapada la -20 grade Celsius, anvelopele de iarna reduc semnificativ distanta de franare; indiferent daca sunteti la volanul unei masini mici, minivan sau 4 x 4.

Motorul cu tractiune integrala si anvelopele all-season permite acceleratii mai rapide de la 0 la 50 km/h, comparativ cu tractiunea pe doua roti si anvelope all-season, dar performanta de franare nu este in mod automat adecvata.

Studiul mentionat mai sus a aratat ca anvelopele de iarna au o aderenta superioara pe drumurile acoperite cu zapada la -2 grade celsius, in special la franare.

Doar atunci cand exista putina zapada drum si temperaturile urca putin, anvelopele all-season pot fi folosite din nou in conditii de randament sporit. Potrivit rezultatelor studiului, doar o masina subcompacta echipata cu anvelope de iarna va atinge mai greu viteza de 50 km/ h. In cazul minivanurilor si a masinilor 4 x 4, anvelopele de iarna isi dovedesc inca o data suprematia.

Anvelope auto – Ce zice legea?

Cu toate acestea, trebuie sa stiti ca din punct de vedere legal nu exista diferente intre anvelope de iarna si anvelope pentru toate anotimpurile. Ambele sunt marcate M.S. si sunt acceptate. Ca performanta si siguranta am aratat deja mai sus ca cele pentru toate anotimpurile prezinta cateva riscuri.

 Promotii anvelope Iarna Pirelli Winter Cinturato, 195/65R15 91T

 

Anvelope iarna – 8 intrebari si raspunsuri

1. Presiunea din anvelope auto scade odata cu temperatura?

Da. De aceea este indicat sa verificati regulat presiunea aerului anvelopelor in timpul iernii. Pentru ca este cea mai importanta perioada a anului pentru a avea o presiune corespunzatoare in anvelope, nu trebuie sa omiteti acest aspect. Temperaturile mai scazute vor determina scaderea presiunii in anvelope cu aproximativ 1 psi pentru fiecare scadere a temperaturii cu 5.5 grade Celsius. Afisarea unei lampi de avertizare privind presiunea in anvelope intr-o dimineata rece de iarna nu indica neaparat o problema severa, ci doar ca exista presiune scazuta in cauciucuri. Trebuie sa remediati situatia.

O presiune corespunzatoare a aerului

  • creste durata de viata a anvelopelor
  • maximizeaza siguranta in timpul calatoriei
  • reduce cantitatea de combustibil necesara

Pe langa faptul ca este un punct important pentru siguranta dumneavoastra, aceste lucruri va ajuta sa economisiti bani. Veti putea folosi anvelopele o perioada mai lunga de timp si nu veti fi nevoit sa opriti des la benzinarie pentru ca veti utiliza mai putin combustibil.

2. Sistemele ABS conlucreaza cu anvelopele de iarna?

Da. Dar prezenta sistemului ABS de franare nu inseamna ca nu aveti nevoie de anvelope de iarna de calitate. Acestea lucreaza efectiv impreuna, ajutandu-va sa franati mai rapid. Un sistem ABS individual este conceput pentru optimizarea stabilitatii, a transmisiei si cresterea vitezei la care va opriti. Nu are legatura cu tractiunea sau fixarea pe suprafete cu polei sau zapada.

Anvelopa Iarna Dunlop WINTEfR RESPONSE 2 MS 3PMSF, 195/65R15 91T

 

3. Cum verificati daca aveti anvelope auto de iarna pe masina?

Anvelopele de iarna sunt prevazute cu un simbol ce prezinta conturul unui fulg de nea. Pentru a va asigura ca aveti anvelope de iarna, pur si simplu verificati prezenta acestui simbol pe suprafata cauciucurilor. Orice pneu inscriptionat cu acest simbol pe laterala a fost conceput special pentru temperaturi mai scazute, zapada si polei.

 4. Ce spune legea despre folosirea anvelopelor de iarna?

Conform legii exista un pachet de cerinte pentru autoturisme, masini SUV, 4 x 4 si vehicule usoare cu masa maxima autorizata pana in 3.5 tone, respectiv un pachet de reglementari pentru camioane, autobuze, vehicule mari de persoane sau marfa, avand masa maxima autorizata peste 3.5 tone.

In primul caz, legea emite obligativitatea de a folosi anvelope marcate M + S (prescurtarea de la mud and snow adica noroi si zapada) atunci cand pe sosea exista zapada, polei sau gheata. In situatia in care se constata ca masina nu are anvelope de iarna corespunzatoare, soferul este amendat contraventional.

In al doilea caz, devine obligatorie folosirea cauciucurilor marcate M+ S pe axa de tractiune, daca soseaua este acoperita cu zapada, polei sau gheata. Daca vehicului nu este echipat cu acest tip de anvelope are obligatia de a folosi lanturi sau alte dispozitive antiderapante omologate.

Daca soferul este prins in trafic cu o masina fara anvelope de iarna, in perioada in care acestea sunt obligatorii, atunci i se retine certificatul de inmatriculare.

5. Trebuie sa pastrez factura de achizitie pentru a demonstra politiei ca masina este echipata cu anvelope auto iarna?

Nu. Toate anvelopele de iarna sunt marcate cu M & S sau M.S sau M+S pe laterala.

6. Sunt pasibil de amenda in cazul in care circul cu anvelope de vara pe un drum uscat, in timpul iernii.

Nu. Conform reglementarilor legale anvelopele de iarna sunt obligatorii pe soselele acoperite cu zapada, gheata sau polei. Daca urmeaza un segment de drum acoperit cu zapada, agentii va pot interzice sa va continuati drumul.

 

7. Este mai bine sa cumpar anvelope iarna late pentru o aderenta mai buna?

Nu. In realitate cea mai buna optiune pentru o aderenta optima in oras raman anvelopele inguste. Acestea actioneaza asemenea unui cutter care spulbera zapada si ajung mai facil la asfalt, asigurand astfel o aderenta sporita. Desigur, anvelopele de iarna late au rolul lor. Sunt utile cu precadere pentru masinile offroad (anvelope offroad, anvelope camion, anvelope agricole, anvelope industriale), pentru a impiedica inecarea masinii in zapada.

8. Pot sa folosesc anvelopele iarna pe tot parcursul anului?

Puteti, dar nu este recomandat. Anvelopele de iarna tind sa fie mai zgomotoase. In plus compusii mai moi din care sunt fabricati se vor uza mai rapid, in special cand temperatura este ridicata. Nivelul de uzura este critic pentru ca anvelopele de iarna sunt concepute pentru a avea o mai buna aderenta pe zapada si polei. Cand vine din nou vara puteti sa schimbati anvelopele de iarna si sa le pastrati pentru urmatorul sezon rece. Spre deosebire de cauciucurile de iarna, cele de vara sunt mai usor de menevrat, au o tractiune mai buna cand ploua si garanteaza o calatorie mai silentioasa.

9. Care sunt cei mai cunoscuti producatori de anvelope

Producatorii de anvelope iarna se impart in trei clase mari:

  1. producatori anvelope iarna de buget (Viking, Debica, Taurus winter, kings tyre, nokian wr d3 si nokian wr d4, Tigar anvelope CARGO SPEED, Kingstar, deli tire etc).
  2. producatori anvelope auto medii (Falken, Firestone, General Tire, Toyo, royal black, bf goodrich, anvelope iarna hankook etc)
  3. branduri premium (Continental, Dunlop, Michelin, pirelli cinturato etc).

Concluzie anvelope iarna

Toamna a debutat de ceva timp, in curand temperaturile vor scadea si mai tare, iar zapada va incepe sa cada. Pe masura ce frunzele uscate fac loc fulgilor de nea, romanii se vor confrunta cu o noua iarna napraznica. Iar cand vine vorba despre condusul pe zapada sau pe drumuri acoperite cu polei, este mai bine sa fii in siguranta decat sa-ti para rau! Prin urmare, echipati-va masina cu anvelope de iarna corespunzatoare. Incepeti cautarile din magazinul online evoMAG cu oferte speciale la anvelope online, anvelopa vara si anvelopa all season, anvelope offroad, anvelope resapate, 4×4 anvelope auto de iarna, spuma activa pentru anvelope si jante auto..