Sistemul Național Electronic de Plată, operabil de pe ghiseul.ro, va fi extins pentru a introduce posibilitatea de plată a obligațiilor datorate bugetului general consolidat și pentru persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică, conform unei Hotărâri aprobate joi de Guvern.

Totodată, prin extinderea acestui portal, persoanele juridice vor putea plăti, pe lângă taxe și impozite către bugetul de stat și alte obligații datorate altor instituții publice (ex. amenzi, tarife), dacă acea entitate este înrolată în Sistemul Național Electronic de Plată.

Crește calitatea serviciilor

Prin reglementarea introducerii posibilității persoanelor juridice de a-și plăti obligațiile către buget prin intermediul ghișeului virtual de plăți, mediul de afaceri va beneficia de aceleași avantaje pe care SNEP le oferă cetățenilor.

Principalul impact al acestei măsuri este transformarea digitală a relației dintre cetățeni, mediul de afaceri, mediul ONG și instituții publice, pe de o altă parte, iar pe de altă parte, reducerea sau eliminarea timpului de așteptare pentru plata serviciilor publice, facilitarea comunicării dintre sectorul public și cel privat, precum și creșterea calității serviciilor oferte de entitățile din sectorul public.

Utilizatorii instituții publice care nu dețin sisteme electronice de gestionare a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat vor avea posibilitatea de a efectua plăți cu completarea individuală, manuală, a sumei și tipului de tranzacție.

Limită maximă pentru comisioane

Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operațiunile de tranzacționare online aferente încasării obligațiilor de plată către bugetul general consolidat prin intermediul SNEP nu vor depăși tarifele maximale aprobate prin decizie emisă de Autoritatea pentru Digitalizarea României.

În cazul tranzacțiilor cu cardul, comisionul perceput de instituția de credit care acceptă plata este de maximum 1% din valoarea tranzacției, dar nu mai mare de 30 de lei.

Sistemul Național Electronic de Plată (SNEP) este administrat de către Autoritatea pentru Digitalizarea României, care va asigura corelarea evoluției tehnice a SNEP cu sistemele informatice ale altor autorități publice implicate în acest proces și va monitoriza implementarea mijloacelor de plată.

Urmează normele metodologice

Normele metodologice precum și normele tehnice privind Sistemul național electronic de plată online a obligațiilor fiscale se stabilesc în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei Hotarâri.

În prezent, Sistemul Național Electronic de Plată (SNEP) se adresează exclusiv plății taxelor și impozitelor și exclusiv persoanelor fizice.

SNEP este operabil de pe adresa de internet ghișeul.ro și a funcționat în parametri foarte buni până în prezent.

În anul 2019, au fost înrolate în ghiseul.ro un număr de 384 instituții publice locale și centrale și au fost înregistrate 1,268 milioane de tranzacții online, în creștere cu 34% față de cele operate în 2018.