Conform unor surse din piaţă citate de Hotnews, este vorba despre Vodafone care şi-a anunţat clienţii prin SMS că va majora tariful la abonamente ca urmare a creşterii costurilor legate de operaţiunile pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat cu 70.000 de lei compania, pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte faţă de consumatori, în scopul majorării costurilor abonamentelor, informează ANPC printr-un comunicat al instituției.

„Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a realizat un control la unul din operatorii de telefonie mobilă prezenţi pe piaţă, autosesizându-se în ceea ce priveşte mesajele pe care acesta a început să le trimită abonaţilor săi, prin care îi informează de creşterea costurilor abonamentelor, ulterior demarării controlului înregistrându-se şi reclamaţii pe această speţă. Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar”, se menţionează în comunicat.

În urma controalelor declanşate de ANPC, s-a constatat încălcarea Legii 363/2007 republicată, respectiv Art. 2 lit. h, care precizează că legiuitorul defineşte „diligenţa profesională – competenţa şi grija aşteptate, în mod rezonabil, de un consumator din partea comercianţilor, în conformitate cu practicile corecte de piaţă şi/sau cu principiul general al bunei-credinţe, în domeniul de activitate al acestora”, şi Art. 4 alin. 1, care precizează că „O practică comercială este incorectă dacă:
a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale; b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori”.

„S-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenţei profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziţie de forţă dominantă şi psihologică. Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creştere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaţilor în condiţiile în care procedurile de renunţare la contract, sau de portare a numărului într-o altă reţea, sunt complicate şi necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relaţie contractuală cu acesta”, precizează reprezentanţii aNPC.

În urma controalelor efectuate, ANPC a aplicat o sancţiune în valoare de 70.000 lei, în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 republicată, privind practicile incorecte.

„Având în vedere că informaţiile trimise, sau care urmează a fi trimise, de către operatorul economic, cu privire la majorarea preţului pachetului de servicii, pot avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, în temeiul prevederii art. 13 alin. 1 lit. b din Legea 363/2007 republicată, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent”, se mai spune în comunicat.

Te-ar putea interesa și: