Când temperaturile depă­șesc 18-20 de grade Celsius și soarele stălucește deasupra capului o carapace de metal și sticlă care te împiedică să admiri natura în toată splendoarea ei pe drumul către mare sau munte este mult mai puțin plăcută decât un vehicul decapotabil care îți lasă vântul să treacă printre plete. Unde mai pui că o călătorie în aerul plăcut și cald al nopților de vară, cu milioane de stele deasupra capului, poate fi exact relaxarea de care ai nevoie după o zi încinsă petrecută la birou. Ani de-a rândul segmentul cabrioletelor a fost cenușăreasa pieței auto. O zonă care s-a menținut constant la cote minime din cauza reticenței românilor de a achiziționa vehicule a căror utilitate – în afara propriei plăceri de a le conduce – este îndoielnică. E drept, spațiul interior este de cele mai multe ori deficitar, cel din portbagaj abia dacă face loc pentru două genți de voiaj, iar plafonul retractabil poate crea probleme din cauza uzurii. Cu toate acestea, viața se vede cu totul altfel de la bordul unei mașini al cărei plafon dispare fie prin acționare manuală, fie prin simpla apăsare a unui buton. Bineînțeles, punând în balanță dezavantajele și atuurile cabrioletelor, este limpede că indicată este achiziționarea lor doar ca a doua mașină a familiei. Acet detaliu extrem de important a fost înțeles anul trecut de 183 de români, cu 10% mai mulți decât în 2014. Conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), majoritatea acestora au cumpărat cel mai ieftin astfel de vehicul de pe piață, Fiat 500C, în timp ce locul secund în clasamentul preferințelor a fost ocupat de BMW Seria 4 Cabriolet, iar pe trei s-au clasat, la egalitate, Ford Mustang și Volkswagen Beetle Cabrio.

Pentru toate gusturile

Faptul că o mașină cu plafonul retractabil din pânză este aproape imposibil de utilizat în timpul iernii a oprit mulți potențiali clienți încă din faza documentării pentru achiziție. Cum în România, mai bine de patru luni pe an zăpada este la ea acasă, o astfel de idee este cât se poate de logică. În ciuda eleganței indubitabile a mașinilor de acest tip – precum Opel Cascada, BMW Seria 2 și Seria 6 Cabriolet sau Mercedes-Benz Clasa S Cabriolet – dacă nu ai un garaj în care să îți ții bijuteria pe timpul iernii investiția îți poate zbura în vânt după doar câțiva ani. E drept că în ultima perioadă, tehnologia de realizare a sistemelor de pliere și a plafonului textil a avansat atât de mult încât discuțiile privind fibilitatea acestora au devenit aproape fără sens, însă inconfortul de a curăța plafonul de zăpadă de câte ori ai în plan să o decapotezi trebuie luat în calcul. Pentru cei care se tem de eventualele probleme cauzate de zăpadă și îngheț plafonului textil, marii producători auto au venit cu alternativa metalică a acestuia. Acum, multe dintre decapotabile au acoperiș din metal fapt ce elimină complet problemele cauzate de anotimpul rece. Și, culmea, nu de fiecare dată această soluție este cea mai scumpă.

Prețuri pe măsura buzunarului

Românii care se lasă seduși de frumusețea cabrioletelor și, mai ales, de libertatea pe care o induc acestea șoferului și pasagerilor au la dispoziție mai bine de 20 de modele de toate felurile și cu dimensiuni diverse. De la mici mașini de oraș, până la limuzine de lux sau chiar la SUV-uri, mașinile decapotabile își așteaptă cuminți clienții la dealeri. Modelul cu cel mai mic preț de bază din acest segment este, așa cum spuneam, și cel mai vândut. Fiat 500C, varianta cu plafon retractabil din pânză a micului și arătorului 500, costă în România 13.422 de euro. E drept că în acest caz decapotarea este realizată doar parțial, iar ramele ușilor rămân la locul lor penalizând ideea de liberate, însă prețul avantajos și aspectul retro-șic al mașinii a convins, anul trecut, 138 de clienți, adică mai bine de jumătate din totalul cumpărătorilor de mașini decapotabile. Chiar mai mic și mai înghesuit este modelul Smart fortwo Cabriolet al cărui preț de bază ajunge la 15.762 de euro. Cei care își permit să depășească pragul de 20.000 de euro pot opta pentru stilatul Volkswagen Beetle Cabrio (20.171 euro), pentru sportivul Mazda MX-5 (20.291 euro), cel mai vândut roadster din lume, trend-setter-ul Mini Cabriolet (21.000 euro) sau pentru unul dintre cele mai spațioase modele de acest tip, Opel Cascada (21.751 euro).

Alte trei modele se bat pentru segmentul 30.000-40.000 de euro. Primul este un SUV. Da, ați citit bine. Jeep Wrangler Sport Soft-Top poate renunța la o parte din cabină și are un preț minim de 30.569 euro. Cu 33.419 euro sau 35.491 euro puteți cumpăra atractivele BMW Seria 2 Cabriolet, respectiv, Mercedes-Benz SLC Roadster. Cu prețuri de bază cuprinse între 40.000 de euro și 50.000 de euro puteți intra fie în posesia musculosului Ford Mustang Convertible, fie în cea a  variantei roadster a lui Audi TT, fie în cea a elegantelor Audi A5 Cabrio, BMW Seria 4 Cabriolet sau Mercedes-Benz Clasa E Cabriolet.


Patru vehicule decapotabile sunt disponibile cu prețuri de bază între 50.000 și 100.000 de euro. Ele sunt Range Rover Evoque Convertible (54.700 euro), încă o struțo-cămilă care îmbină ideea de SUV cu cea de cabriolet, Jaguar F-Type Convertible (72.600 euro), BMW Seria 6 Cabriolet (91.261 euro) și Mercedes-Benz SL Roadster (99.090 euro). Depășirea pragului de 100.000 de euro aduce în fața celor cu buzunare largi și pline modelele Porsche 911 Carrera Cabriolet (122.036 euro) și, mai ales, Mercedes-Benz Clasa S Cabriolet, un fenomenal vehicul decapotabil care, pe lângă libertatea garantată a utilizatorilor pune la dispoziție un confort și un lux fără egal. Greu de egalat este și prețul de bază: 139.278 euro. Pe lângă aceste sume, mai mici, mai mari sau exorbitante, trebuie luat în calcul faptul că numărul de opționale crește odată cu prețul de bază. Astfel, un model care costă, de exemplu, 60.000 de euro, poate fi achiziționat cu 80.000 de euro sau chiar 90.000 de euro dacă sunt incluse toate echipamentele oferite de producător în afara dotărilor standard.