Pentru a putea circula pe drumurile publice din România, autovehiculele trebuie să deţină o inspecţie tehnică periodică (ITP) valabilă. Aceasta garantează faptul că maşina respecta cerinţele minime de siguranţă şi se realizează la diverse intervale de timp, în funcţie de vârsta maşinii.

Potrivit Ordonanței de Guvern nr. 81/2000, doar mașinile înmatriculate sau înregistrate în România sunt obligate să obţină ITP-ul, aşadar nu și cele înmatriculate în alte țări. Persoana care deţine certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al autovehiculului are obligaţia să efectueze inspecţia tehnică periodică.

La ce interval de timp se efectuează inspecţia

Potrivit legislaţiei, maşinile de uz personal (respectiv cele care nu sunt folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor) sunt obligate să obţină un ITP valabil la fiecare doi ani. Maşinile cu o vârsta de 12 ani sau mai mult trebuie să treacă pe la verificare în fiecare an. De menţionat că maşinile noi trebuie să obţină primul ITP la trei ani de la prima înmatriculare.

Autovehiculele care sunt destinate transportului de persoane care au mai mult de opt locuri pe scaune (în afară de cel al şoferului), cele folosite pentru taximetrie sau pentru închiriere, precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului şoferului, mai mult de opt locuri trebuie să efectueze ITP-ul la fiecare şase luni. În plus, ele trebuie să facă prima inspecţie după un an de zile, dar numai în cazul în care au fost noi la data primei înmatriculări în România.

O maşină poate obţine certificatul ITP valabil doar dacă deţine defecte mici. În caz contrar, proprietarul este obligat să remedieze defecţiunile în cel mult 30 de zile. În cazul în care o maşină are ITP-ul expirat, înmatricularea acesteia este şi ea suspendată automat. Un şofer care circulă cu o astfel de maşină va primi o amendă atât pentru lipsa ITP-ului valabil, cât şi pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, astfel că valoarea totală a amenzii poate ajunge la 5.800 de lei.