Guvernul francez a fost primul care a anunțat că va sprijini grupul aerian printr-o schemă de 7 miliarde de euro, din care 4 sunt împrumuturi garantate de stat și 3 sunt împrumuturi directe. Ministrul de finanțe francez a spus că măsura are ca scop protejarea celor 350.000 de locuri de muncă pe care le oferă grupul franco-olandez. Chiar dacă reprezentanții executivului au spus că schema de sprijin nu este un cec în alb, nu este clar dacă guvernul va condiționa ajutorul de stat de adoptarea unor politici sustenabile. Reprezentanții Greenpeace spun că nu există nicio sancțiune, nicio constrângere și nicio țintă impusă de guvernul francez pentru ca Air France să facă tranziția către politicile verzi și sustenabile.

 

Executivul olandez, care este de asemenea acționar al grupului, va participa și el la schema de sprijin. Air France – KLM va primi din partea Olandei între 2 și 4 miliarde de euro. Deși discuțiile nu s-au încheiat încă, se pare că sprijinul va fi condiționat de renunțarea la plata dividendelor, de reducerea salariilor celor de la vârful companiei și de renunțarea la zborurile de noapte, ca parte a unei noi politici de sustenabilitate.

 

În ciuda asigurărilor că vor exista și condiționări de mediu pentru cele două companii, cei mai mulți ecologiști sunt îngrijorați că acest lucru nu se va întâmpla. Mai mulți politicieni din Parlamentul European au cerut Comisiei Europene să nu aprobe ajutorul de stat decât dacă cele două companii aeriene prezintă garanții credibile pentru reducerea emisiilor de carbon, pentru plata unei taxe pe combustibil și pentru renunțarea la zborurile pe curse scurte care ar putea fi înlocuite de transportul feroviar.

 

Însă criticile la adresa schemei de ajutor de stat nu vin doar din partea ecologiștilor. Șeful Ryanair, Michael O’Leary, spune că va deschide acțiune în instanță dacă Uniunea Europeană va da undă verde ajutoarelor de stat care acordă ”în mod selectiv miliarde de euro unor companii ineficiente”. O’Leary spune că schemele de sprijin trebuie să fie deschise tuturor operatorilor aerieni și să fie proporționale cu cota de trafic a fiecărei firme. Ryanair este cea mai afectată companie aeriană europeană, cu peste 300 de aeronave staționate la sol din cauza măsurilor luate de guvernele europene.

 

Este puțin probabil ca reprezentanții Comisiei Europene să țină cont de aceste puncte de vedere, cu atât mai mult cu cât deja regulile privind ajutorul de stat au fost relaxate foarte mult din cauza crizei. Singura cerință pe care o vor avea birocrații de la Bruxelles va fi probabil legată de drepturile pasagerilor și de garanția că aceștia își vor primi banii integral pe bilete – și nu vouchere – în cazul în care își anulează călătoriile.

 

Mai multe anunțuri privind scheme de sprijin de stat sunt așteptate în viitorul apropiat. Lufthansa este și ea pe cale să primească 10 miliarde de euro din partea guvernului german tot în această săptămână.