fiecare an si Internetul. Luna decembrie nu inseamna numai blocaje ale Internetului din cauza numarului mare de e-mailuri trimise sau a campaniilor de spam cu diferite oferte de sezon. Cei care au afaceri pe Internet stiu foarte bine ca varful sezonului din fiecare an este perioada Sarbatorilor de iarna. Chiar daca nu se compara cu business-urile de pe Internet din Occident, volumul de vanzari incepe sa creasca si in Romania, iar afacerile se diversifica. Incepand de anul acesta, au aparut si pe Internet asa-numitele afaceri de sezon, afaceri care supravietuiesc doar pe perioada lunii decembrie, dar care au fost gandite inca din vara. E-commerce isi dubleaza vanzarile in decembrieMagazinele virtuale au inceput sa aiba succes in Romania abia in urma cu doi-trei ani, cand numarul celor conectati la reteaua mondiala a inceput sa creasca simtitor. Pana in anii 1999-2000, sa investesti in e-commerce in Romania putea parea cel mult o intreprindere riscanta. In ultimii ani insa, o data cu cresterea volumului de vanzari prin Internet, a crescut si numarul magazinelor virtuale. „Au aparut tot mai multe magazine virtuale, publicul a crescut, iar afacerea incepe sa devina din ce in ce mai rentabila”, spune Cosmin Golea, director executiv la magazinul virtual www.emania.ro.La fel ca si in cazul comertului clasic, volumul vanzarilor din magazinele virtuale creste semnificativ in luna decembrie, o data cu apropierea Sarbatorilor de iarna. Vanzarile medii lunare inregistrate de un portal cunoscut de e-commerce din Romania sunt de aproximativ 500 milioane lei lunar. „La sfarsitul anului, situatia se schimba radical. Anul acesta, de exemplu, abia am trecut de jumatatea lunii decembrie si deja vanzarile noastre au depasit valoarea de un miliard de lei”, spune Golea. Cea mai mare parte a incasarilor unui site romanesc de e-commerce provin din vanzarea de electronice, electrocasnice si calculatoare. Interesant este ca, in general, cresterile vanzarilor din decembrie nu sunt insotite de o diversificare a marfurilor vandute. „Se cumpara la fel ca in orice alta luna, doar volumele sunt mai mari. Un tip aparte de cumparatori sunt romanii din diaspora, care comanda alimente pentru rudele aflate in tara. Acest fenomen ia amploare mai ales in perioada Sarbatorilor”, explica Golea. Cautarea si instalarea pomului de Craciun este una dintre problemele care dau multora batai de cap. Anul acesta, s-a lansat insa portalul www.brazi.ro, prin care oricine isi poate comanda un brad ce va fi livrat acasa. Puteti opta si pentru montarea lui contra sumei de 380.000 lei sau pentru demontare dupa perioada Sarbatorilor, costul acestei operatiuni fiind de 140.000 lei. Preturile brazilor variaza intre 1.280.000 lei si 2.890.000 lei, insa pentru acesti bani primiti un exemplar bogat, de genul celor pe care le vedeti prin filmele americane.
Felicitarile electronice le inlocuiesc pe cele clasice
Unul dintre gesturile obligatorii care insotesc Sarbatorile de iarna este trimiterea de felicitari apropiatilor sau partenerilor de afaceri. La coltul strazii, o astfel de felicitare costa cel putin zece mii de lei bucata, insa mai trebuie adaugate si costurile de expeditie. Asta pana la aparitia modei felicitarilor electronice transmise prin intermediul e-mailului. Avantajul pentru cei care trimit astfel de felicitari de pe un site specializat este ca nu ii costa nimic. Oferta de felicitari este cat se poate de variata, puteti trimite cate doriti, iar pentru asta nu trebuie sa scoateti nici un ban din buzunar. Intrebarea fireasca este din ce supravietuieste proprietarul unui astfel de site? In principal, din publicitatea pe care o atrage un numar mare de clienti, insa exista si portaluri create doar pentru consolidarea imaginii unei companii sau a unui alt site care iese astfel in evidenta prin serviciile gratuite pe care ofera. Companiile serioase care trebuie sa trimita felicitari clientilor, cu siguranta, nu vor apela la serviciile unui astfel de portal. Ce imagine isi creeaza o firma cu o cifra de afaceri respectabila care trimite partenerilor felicitari electronice gratuite de pe www.yahoo.com? Companiile apeleaza, in general, la firme de web design care creeaza felicitari electronice speciale. In perioada Sarbatorilor, majoritatea firmelor de web design se ocupa exclusiv de producerea de felicitari electronice. „Calculul este simplu: in cazul in care o astfel de companie doreste 250 de felicitari clasice, o tipografie ii va cere un euro/bucata. Se mai adauga si costurile de livrare. La noi, pretul este de aproximativ 300 euro; ne ocupam si de livrare”, spune Bianca Vlaston, director de marketing la compania de web design Rom Net. Exista felicitari de genul unei pagini de Word in care va sunt transmise urarile si care are cel mult atasata o fotografie gen felicitare de sezon. O felicitare produsa de o firma profesionista este animata si, de cele mai multe ori, este interactiva. Aceasta este postata la o adresa de Internet, destinatarului fiindu-i trimis un e-mail prin care i se transmite doar adresa unde este postata felicitarea. „In vederea Sarbatorilor de iarna din acest an, am produs felicitari pentru cinci dintre clientii nostri. Pentru o companie, un alt avantaj oferit de acest gen de produs este faptul ca poate fi monitorizat prin intermediul programelor specializate de genul Hit Box. Cu alte cuvinte, o companie poate afla cine a deschis felicitarea, de cite ori, precum si efectul avut de campania de trimitere a unor astfel de produse”, incheie Bianca Vlaston.

Webul de sarbatori
Site-uri romanesti de felicitari electronice:
www.gedone.ro este poate cel mai cunoscut portal romanesc de felicitari electronice. Aici puteti gasi peste 300 de felicitari impartite pe mai multe categorii. Alte adrese: www.funcards.ro, www.felicitari.ro

Site-uri straine de felicitari electronice:
http://greetings.yahoo.com este unul dintre cele mai accesate site-uri de acest tip din lume. Aici gasiti cateva mii de carti postale clasice si animate.Alte adrese: www.bluemountain.com, www.funnyreign.com, www.123greetings.com,www.ecards.com
www.evrika.ro/scrisoare – de la acest portal puteti trimite celor apropiati scrisori personalizate venite direct de la Mos Craciun. Scrisoarea se comanda direct pe Internet, costa 99.000 lei, este tiparita pe hartie, semnata chiar de Mos Craciun si trimisa destinatarului.