În urmă cu trei ani, valoarea totală a vânzărilor de flori online era estimată la 2,5 milioane de euro. Astăzi, piața a ajuns la nu mai puțin de șase milioane de euro. Este drept, în această perioadă s-a observat o creștere a fiscalizării în industrie datorită controalelor care descurajează vânzările la negru, dar și a clienților care preferă să cumpere de la firmele care emit bonuri fiscale. Totuși, creșterea spectaculoasă are și o altă explicație: românii cumpără din ce în ce mai mult din mediul online. Aceștia au observat că pot accesa servicii foarte diversificate, nișate și personalizate, iar economia de timp merită toți banii.

Profituri parfumate

Unul dintre cei mai importanți jucători din piață este Floria. Afacerea a fost înființată în 2010 de Mugur Frunzetti, iar din 2013 a fost preluată de Zurich Broker. Din acel moment, compania a trecut printr-o dezvoltare accelerată. În 2015, la nivelul întregului Grup Floria, vânzările au atins anul trecut 1,8 milioane de euro, față de un milion în 2014. Mai mult de jumătate au fost generate prin platforma online Floria.ro, peste un milion de euro, în creștere cu 40% față de anul 2014, restul fiind reprezentat de vânzările din comerțul tradițional. În ceea ce privește rezultatele din 2016, Marina Popescu, directorul general al Floria, spune că valoarea florilor vândute în primele trei luni este dublă față de perioada similară din 2015. Ea explică aceste rezultate prin creșterea cu 30% a diviziei online, dar și prin aportul vânzărilor celor două florării clasice deschise anul trecut cu brandul „Floria în Stradă“. În ultimii doi ani, grupul a investit în extindere și rebranding circa 500.000 de euro, iar planurile de dezvoltare nu se opresc aici. Prin urmare, managerul Floria anunță pentru 2016 deschiderea unor noi florării. „Suntem în discuții cu parteneri din mai multe orașe pentru deschiderea de florării. Momentan nu am făcut pasul către deschidere, nu dorim să ne grăbim. Prin Floria în Stradă propunem un model unic pe piață, o florărie-concept în care vindem flori și produse de la artiști locali, astfel că trebuie să studiem foarte bine piețele locale înainte de deschidere“, a explicat Marina Popescu.

Înmuguresc și afacerile micilor jucători


O florărie online mică, dar cunoscută în piață, este Florăria cu Povești. Alina Mușat și Marian Nicolae au lansat afacerea în 2013, iar anul trecut au ajuns la un rulaj de 200.000 de euro și un profit de 20.000 de euro. Care este secretul? Cei doi spun că încercă să se diferențieze prin calitatea servicilor oferite. „Noi am fost primii care am livrat flori în cutie și tot noi avem angajați care livrează produsul îmbrăcați în costum elegant“, arată Marian Nicolae. Antreprenorul își amin­tește că a pornit la drum cu o in­vestiție de 15.000 de euro. A investit banii în construcția siteului și în achiziționarea cutiilor, iar la început nu și-au permis să angajeze personal. „Eu mă ocupam de livrări și Alina de aranjarea buchetelor“, zice Nicolae. Dacă în primele luni de activitate se bucurau când primeau o comandă, în doilea an de funcționare se puteau lăuda cu 1.100 de comenzi. Anul trecut au ajuns la 2.150 de comenzi, iar pentru 2016 estimează că vor avea cu 75% mai multe comenzi.Totul se întâmplă cu ajutorul unei echipe formate din șapte persoane. Florăria cu Povești există și fizic, printr-o unitate deschisă pe Bulevardul Decebal. Aceasta este rezultatul colaborării cu un partener, care a cumpărat franciza de la cei doi asociați. Investiția totală în deschiderea magazinului a fost de 17.000 de euro.