O vacanță în China, câțiva prieteni și niște „market“-uri foarte faimoase pentru con­fecțiile lor. Sunt păr­țile principale din amintirea pe care Carmen Dascălu (32 de ani) o aduce astăzi în discuție, la aproape opt ani de când a intrat în tabăra antreprenorilor, adică undeva prin 2009. Convingerea că toate produsele aduse din China sunt de o calitate îndoielnică i-a fost risipită atunci de sutele de produse din mătase naturală cusute foarte fin, găsite acolo. „Sigur că diferența o făcea și prețul“.

Așa a luat decizia să înceapă o afacere. „Am pus ochii atunci pe o rochie cu imprimeuri florale și am adus, într-o primă fază, 700 de bucăți din acel model. Cum nu erau niște rochii foarte scumpe, investiția a fost mică, undeva la 7.000 de dolari. Apoi am încercat să le vând în magazine, în sistem de consignație. Le-am distribuit în 15 magazine, pe litoral, fiind un model care se preta pentru plajă“, povestește Carmen, Owner Carmencita.ro și Co-Founder Roserry. Sistemul acesta  de „consignație“ nu i-a plăcut prea mult deoarece depindea tot timpul de magazinul respectiv. Într-un fel, chiar trebuia să schimbe ceva. Și a luat decizia să își facă propriul magazin online, pe care l-a lansat în 2011. Iată că intra pe un teritoriu nou, despre care nu știa foarte multe lucruri. Iar următorul pas a fost să colaboreze cu magazinele online deja cunoscute. 

Propriul atelier

„Toată această poveste a durat vreo doi ani, până când am început să am foarte multe vânzări pe un singur produs, pe care furnizorul nu putea să le mai satisfacă. Trebuia să găsesc o soluție. Așa m-am decis să am propriul atelier, propria producție. Investiția inițială a fost de 20.000 de euro, bani din familie, de la bunica mea care fusese croitoreasă și susținea ideea“, detaliază tânăra antreprenoare. Jumătate din această sumă a fost cheltuită pentru utilaje, iar restul pentru colecție și tipare. 

Treptat, Carmen Dascălu a ajuns să vândă între 500 și 1.000 de rochii, în fiecare lună. „Capacitatea în atelier este de 500 de bucăți pe lună, însă, cu tot cu externalizare (n.r. – colaborează cu încă trei ateliere) putem ajunge la 2.000“, mai oferă ea un amănunt. În cifre, afacerile au ajuns la 300.000 de euro anul trecut, pentru anul acesta fiind estimate la circa jumătate de milion de euro. 

 

Lansarea pe Amazon.com

Ambițiile pe care le are Carmen sunt și mai mari: în această toamnă va lansa un produs special conceput pentru cel mai mare retailer online din lume, Amazon, o rochie cu un preț de 20 și ceva de dolari, pe care o produce la o fabrică din China, un model „lejer“, deloc sofisticat, ce poate fi asortat în multe feluri. „O să promovez un singur produs, deși listate vor fi în jur de 100. Cu acest model mi-am propus să vând cantități mari. Ca și volum, este ceva de neimaginat ce se întâmplă acolo. Sunt companii care vând cu un singur produs de la 100.000 euro (n.r. – echivalentul în dolari) în sus, într-o lună. Eu, inițial, am vrut să promovez rochiile pe care le fac deja, doar că prețurile pornesc de la 40 de dolari, iar cei care cumpără de pe Amazon, selectează fie branduri foarte cunoscute, fie unele foarte ieftine. Practic, poți să faci volum la produse care au prețuri sub 30 de dolari“, detaliază ea. Mai greu a fost până și-a făcut cont pe Amazon, procesul fiind ceva mai lung, în contextul în care a fost nevoie să înființeze o firmă în SUA, despre care spune că, în curând, vor fi finalizate și actele. 

Și tot legat de Amazon, de ce a ales să fabrice acel model de rochie tocmai în China? Din cel puțin două motive: în primul rând, mâna de lucru este ieftină, iar în al doilea, procesul de livrare din China către depozitul Amazon este mult mai facil. În plus, Amazon, contra unei taxe, se ocupă de toată partea de logistică. Așadar, lucrurile se leagă mult mai ușor decât dacă ar fi realizat acel produs în România.

În prezent, aproximativ 20% din total vânzări înseamnă export, așteptările pe care anprenoarea le are cu Amazon fiind mult mai mari. „Estimez ca, după șase luni pe Amazon, să vindem undeva la 50.000 de dolari pe lună“, punctează Carmen Dascălu. Iar dacă ar fi să ne oprim la pasiunile ei, ceea ce face în timpul liber, ei bine, în afară de călătorii, Carmen aleargă la semimaratoane, o etapă care o pregătește pentru ceva mult mai greu: un maraton, în adevăratul sens al cuvântului.