Astfel, putem spune că situația pandemică din România a continuat să se deterioreze de la o zi la alta. În schimb, în loc să pună în aplicare politici convenabile care să stimuleze economia și să îmbunătățească viața oamenilor, guvernul dorește să adopte legi conservatoare cu scopul de a stopa oportunitățile de dezvoltare ale economiei digitale de urmatoare generație, legi care vor aduce pierderi de miliarde de euro în economie.

În data de 4 August, MTIC a lansat proiectul de Act normativ privind infrastructura 5G. Pe 17 august, consultația acestuia ar trebui să se fi încheiat în grabă. Dacă Legea intră în vigoare, CSAT va primi dreptul de a controla libera concurență pe piața comunicațiilor. Acest lucru va stopa considerabil evoluția industriei comunicațiilor. Dacă CSAT are o astfel de putere, va monopoliza alegerea furnizorilor de echipamente, în loc să permită cumpărătorului să selecteze furnizori pe baza celei mai avansate tehnologii, a celui mai bun cost, a celui mai bun serviciu și a celei mai avansate inovații. Acest lucru ar submina mult dinamismul pieței și ar împiedica astfel redresarea economică.

În perioada epidemiei de COVID19, viața și munca online, precum biroul de acasă și educația la distanță, au devenit o nevoie stringentă. Multe țări au emis politici convenabile pentru a promova dezvoltarea industriei comunicațiilor, pentru a aduce comoditate digitală oamenilor și pentru a accelera transformarea digitală națională. De exemplu, guvernul austriac a furnizat 25 de milioane de euro pentru creșterea acoperirii rețelei wireless a operatorilor de telecomunicații. Pentru a face față epidemiei, guvernul bulgar a redus la jumătate tarifele spectrului pentru operatori și a promovat recuperarea economică prin industria comunicațiilor. În schimb, guvernul nostru a introdus un proiect de lege care are scopul de a restricționa furnizorii și de a înlătura libera concurență.

Proiectul de act normativ nu are standarde tehnice, un mecanism de autorizare și decizie deschis și transparent și denotă lacune de gestionare profesională. În schimb, autorizează CSAT într-un mod simplu și general să selecteze furnizorii prin vot, ceea ce este un comportament foarte neprofesionist si dăunaător, cu impact considerabil negativ asupra industriei comunicațiilor din România, ce nu protejează deloc bunurile operatorilor sau interesele consumatorilor individuali. Dacă Legea intră în vigoare în forma propusă, operatorii se vor confrunta cu pierderi directe de active și pierderi economice indirecte de aproximativ 5,35 miliarde de euro, iar întreaga industrie de comunicații din România va suferi pierderi de aproximativ 9,35 miliarde de euro. Aceste pierderi vor fi transferate către consumatorii finali, umflând facturile pe care le plătesc în fiecare lună. Se estimează că tariful va crește cu 300% față de actualul nivel din UE, adică de la 6 la 18 €.

O astfel politică de reglementare strictă va afecta în mod direct încrederea operatorilor de a investi pe piața comunicațiilor din România. Drept urmare, disponibilitatea operatorilor de a licita pentru spectrul 5G poate scădea semnificativ, iar prețul licitației pentru acest spectru poate scădea brusc, afectând veniturile statului. Deficitul bugetar al României, care este deja de 4%, este de așteptat să ajungă la 8% în acest an, întrucât guvernul continuă să strivească economia digitală și accesul la serviciile digitale.

Deși UE are reguli clare privind standardele de securitate 5G, se pune întrebarea de ce România este atât de dornică să introducă legi care să restricționeze furnizorii de soluții de comunicații? Pare că  e nevoie să amintim faptul căguvernul face acest lucru pentru propriile sale interese politice si nu pentru redresarea economică a țării și evoluția vieții digitale a cetățenilor ei.

Pentru a adresa problemele de securitate a rețelei 5G, trebuie subliniat faptul că 5G este o evoluție a tehnologiei 4G ce oferă o capacitate mai mare de transfer, o latență mai mică, mai multe conexiuni și mai multă securitate a comunicațiilor de date. Securitatea cibernetică este o problemă tehnică, nu o problemă politică. Aceasta trebuie să fie definită prin standarde, verificată prin testare, construită prin inovație și îmbunătățită prin cooperare. Securitatea cibernetică aparține domeniului tehnic. În era globalizării, dezvoltarea IT&C a devenit baza competitivității dezvoltării socio-economice a oricărei țări. Lăsați politica politicienilor și nu lăsați industria comunicațiilor să devină o victimă a jocurilor politice.