Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

CAPITAL PREMIUM

Acuzații grave la adresa Newsweek și Sabin Orcan! Cum s-a făcut grav de râs jurnalistul și cine se află de fapt în spatele publicației. Nume neașteptate

Autor: | | -1 Comentarii | 9225 Vizualizari

În luna iunie a anului 2016, Sabin Orcan devenea director editorial al publicației România Liberă, al cărei patron era Alexander Adamescu. Acesta din urmă fugise la Londra, după ce Tribunalul București emisese, la solicitarea DNA, un mandat de arestare, fiind acuzat de dare de mită.

Disperat, el a căutat sprijin într-un jurnalist cu notorietate, care să poată presiune publică anti DNA şi anti Laura Codruţa Kovesi. După o prospectare a pieţei, acesta l-a găsit pe Sabin Orcan, care i-a fost recomandat ca un om fără principii solide, dar extrem de sensibil când vine vorba de bani, au dezvăluit surse pentru Capital.

Având la dispoziţie un buget de 150.000 de euro, Orcan a construit o redacţie nouă la România Liberă din jurnalişti care scriau la Evenimentul Zilei, Mălin Bot, Mircea Marian sau Silviu Sergiu fiind printre cei mai cunoscuţi. Doar că managementul a fost unul defectuos, astfel că site-ul publicaţiei avea un trafic extrem de scăzut, nereuşind să depăşească decât rar 50.000 de unici, ceea ce genera un venit foarte mic din publicitatea online.

În acest context, Alexander Adamescu era nemulţumit şi dorea ca mesajul său anti DNA să fie răspândit mai mult în mediul online, dar şi prin intermediul televiziunilor. Astfel, le cererea sa, Sabin Orcan a discutat cu mai mulţi jurnalişti, printre care şi Dan Andronic, dar şi redactori de la o publicaţie economică pentru a-i ruga să publice articole favorabile lui Adamescu, dar care şi să critice DNA, dar şi pe Laura Codruţa Kovesi. I-a fost destul de greu să găsească sprijin în piaţă, la fel cum i-a fost şi să găsească soluţii pentru a scoate România Liberă din colaps. Practic publicaţia s-a prăbuşit aproape total sub conducerea lui, fiind dominată de editoriale, care aveau doar câteva sute de accesări. Deci impactul la public era minim şi nu asta se dorea din partea lui Adamescu.

  Orcan, de la anti DNA la pro DNA, în funcţie de "sponsor". Finanţatorii Newsweek

În paralel, fiind cunoscut ca un jurnalist flexibil, Sabin Orcan ar fi primit o altă ofertă, mai exact să coonducă o revistă cu nume prestigios şi buget considerabil, Newsweek România. De data aceasta, mesajul trebuia să fie unul pro DNA  şi pro Laura Codruţa Kovesi, dar şi să susţină candidatul la prezidenţiale pentru care ar opta mare parte din grupul Repatriot, format din oameni de afaceri cu greutate, influenţă şi legături cu serviciile de informaţii. Nu a fost o problemă pentru Orcan ca astăzi să fie pro DNA şi mâine anti DNA.

Printre cei mai importanţi finanţatori ar fiMarius Bostan, fost ministru în Guvernul Cioloş. De altfel acesta a şi promovat intens revista Newsweek, cea pe care ar fi fondat-o Orcan din economiile personale în mai 2018, după cum susţine el, dar după cum îl contrazic sursele noastre.

Este greu de crezut că Newsweek a fost fondată din economiile lui Sabin Orcan întrucât, deşi într-adevăr a primit sume uriaşe de la Alexander Adamescu, el şi-a cumpărat un autoturism în valoare de 50.000 de euro recent, iar numai ca să poată folosi numele Newsweek mai plăteşte 50.000 de euro anual. Deci câte economii să fi avut un jurnalist integru precum pretinde că este?

Newsweek inexistentă în online. Se vinde slab şi la chioşcurile de ziare

Ori o revistă nouă nu se poate susţine nici măcar o lună singură, ci cu un buget consistent. Din ce să plăteşti 20 de oameni? Plus promovarea permanentă contra cost pe reţelele de socializare, plus spaţiu de emisie la B1 Tv, în condiţiile în care Newsweek aproape că nu există în spaţiul public. Ce companie ar cumpăra publicitate pe un site care nu are accesări sau într-o revistă care nu se vinde?

 

Cert este că la aproape 10 luni de la lansare, site-ul Newsweek.ro nu există în google şi nu a transmis niciodată publicului de câţi cititori accesează este accesat. Deşi au investit masiv bani şi în facebook, se pare că site-ul nu reuşeşte să atragă nici măcat 5.000 de cititori unici pe site. Publicaţia se bucură într-adevăr de notorietatea unor jurnalişti de impact, însă se pare că aceştia nu reuşesc să atragă cititorii şi pe site, reuşind să-i păstreze activi doar pe reţelele sociale, spun sursele noastre. Aşteptăm datele oficiale ale Newsweek care să infirme aceste informaţii.

Lipsa popularităţii publicaţiei i-ar nemulţumi pe anumiţi sponsori care-şi doresc ca mesajele lor să atingă un public cât mai numeros. La chioşcuri, revista se vinde foarte slab, conform reprezentanţilor mai multor centre de difuzare a presei. Se pare că Newsweek ajunge mai mult pe mesele celor de la Repatriot, decât pe cele ale cititorului de rând, ceea ce nu este deloc satisfăcator pentru cei care vor să se facă auziţi.

Newsweek, acuzaţii grave de FAKE NEWS

Încă de când a lansat revista, Sabin Orcan a reuşit să se facă de râs prin diverse luări de poziţie halucinante. "Pe langa ce va aparea in print, online vor fi stiri la zi, articole de opinie. Vizam nisa oamenilor care nu mai vor sa vada fake news - nu vor fi stiri care circula fara sa aiba vreo relevanta, fara sa fie verificate, fara sa fie respectate regulile de deontologie", declara Orcan într-un interviu pentru paginademedia.ro.

Cu toate acestea, de numele Newsweek, în SUA se leagă fix ideea de fake news, care se pare că a început să se transmită şi în România. După o scurtă analiză a articoleleor publicate, am identificat enorm de multe informaţii eronate pe site, pe care le vom detalia cu altă ocazie. Momentan le numim doar pe câteva identificate în varianta americană a publicaţiei.

 

Newsweek SUA a decis să accepte cedarea dreptului de franciză, după ce în trecut au avut grave probleme financiare, dar şi de imagine. Aşadar nu s-au gândit că asocierea imaginii Newsweek cu un jurnalist cameleonic, pro şi anti DNA, simultan, le-ar putea leza imaginea, pentru că nu-i interesa foarte tare acest lucru, ţinând cont de acuzaţiile la adresa lor.

În 2017, Newsweek SUA a publicat o poveste care susţine că prima doamnă a Poloniei a refuzat să dea mâna cu preşedintele SUA Donald Trump; Snopes, un portal care lupta impotriva fake news si verifica stirile, a descris afirmaţia ca fiind "falsă". Newsweek nu a putut demonstrat cu imagini stirea lor initiala şi-a corectat povestea.

În 2018, Newsweek a susţinut o poveste care afirma că preşedintele Trump a colorat în mod greşit steagul american în timp ce vizita o sală de clasă; Fotografiile de la eveniment nu au demonstrat asa ceva

În august 2018, Newsweek a scris că democraţii din Suedia, partid de extremă dreapta, ar putea câştiga majoritate în alegerile parlamentare suedeze din 2018. Sondajele au arătat că partidul era departe de a câştiga majoritatea. Până în septembrie 2018, articolul fals al Newsweek era încă pe site.

În conformitate cu o coloană din 2015 din NY Post ("Media Ink": 6 martie 2015), circulaţia Newsweek-ului a scăzut la "puţin peste 100.000" de exemplare pe saptamana, ceea ce este extrem de puţin în SUA pentru o publicaţie care vindea milioane de exemplare.

De aceea a şi fost cedat dreptul de a-i fi folosit numele de oricine contra unei sume de bani.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.