Potrivit estimărilor Ipsos, până în prezent peste 330 de mii de angajați și-au pierdut locurile de muncă. După relaxarea restricțiilor impuse din cauza epidemiei de coronavirus, majoritatea oamenilor și-au păstrat mai multe obiceiuri anterioare privind distanțarea socială (evitarea transportului cu mijloace publice, strângerea de mână sau întâlniri personale), însă în luna iunie a scăzut procentul cetățenilor ungari care mai respectă cu severitate toate aceste măsuri, rezultă din datele sondajului efectuat recent la nivel național de Ipsos, pe un eșantion reprezentativ de o mie de persoane.

Purtarea măștilor asigură o protecție corespunzătoare

Majoritatea populației consideră că purtarea măștilor asigură o protecție corespunzătoare, în timp ce spălarea frecventă a mâinilor și folosirea soluțiilor dezinfectante au rămas în urmă în cazul multor oameni. La Budapesta, foarte mulți (87%) din intervievați au susținut necesitatea purtării măștilor sanitare, ceea ce se explică prin faptul că locuitorii Capitalei folosesc într-un procent mare mijloacele de transport în comun, potrivit sondajului Ipsos, care mai arată că în comparație cu cele 62 de procente măsurate prin sondajul din aprilie, în prezent 70% din populația țării este convinsă că industria farmaceutică ungară va reuși să producă vaccinul împotriva COVID-19.

Majoritatea oamenilor intervievați la începutul lunii iunie au susținut că virusul nu este atât de agresiv așa cum este prezentat în mass-media. În luna aprilie o treime (33%), iar la începutul lunie iunie peste jumătate (54%) din respondenți au declarat că mass-media ungară exagerează în ceea ce privește pericolul pandemiei. Interesant este, însă, că 88% din intervievați au fost siguri că efectul pandemiei asupra economiei mondiale va fi durabil.

Potrivit sondajului Ipsos, încrederea populației scade treptat față de organizațiile guvernamentale, autoritățile locale sau internaționale, precum și față de știrile prezentate de diferite canale de televiziune, în schimb consideră ca fiind tot mai credibile conținuturile privind COVID-19 postate pe portalurile de socializare.

În ansamblu, oamenii – indiferent de categoria de vârstă – au mare încredere în informațiile oferite de oamenii de știință, de specialiști în virusologie și de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). În funcție de studii, diferențele sunt semnificative. Persoanele cu o pregătire profesională și care sunt cel mult muncitori calificați au o mare încredere în portalurile de socializare și televiziune, în schimb indicele de încredere a oamenilor cu diplomă este peste medie în ceea ce privește informațiile oferite de OMS, de autoritățile sanitare locale și de oamenii de știință. Sondajul Ipsos a încercat să măsoare și rata șomajului.

Pe baza răspunsurilor, Institutul de sondare a opiniei publice Ipsos apreciază că procentul angajaților care și-au pierdut locurile de muncă temporar sau pentru o perioadă mai lungă din cauza epidemiei, poate fi de 7%, respectiv 330 de mii de persoane.

Demiterile care se țin în lanț din luna martie au afectat într-o măsură mai mare pe femei: 9,3% și-au pierdut locurile de muncă, în timp ce în rândul bărbaților acest procent este de 5,2%. Această valoare este mai mare, de peste 10%, în cazul angajaților tineri, de sub 30 de ani. Paralel cu relaxarea restricțiilor, preferințele privind telemunca au arătat o valoare în scădere încă din luna mai, cu excepția celor cu diplome de facultate care s-au ”instalat” pe termen lung pentru home office, dintre intervievați 54,5% fiind de acord cu munca la domiciliu.

Sursă foto: INQUAM Octav Ganea