‘Pentru a descuraja eventualii investitori neserioşi, garanţia de participare la licitaţie va fi de zece milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor CFR Marfă. Va fi o licitaţie cu oferte preliminare neangajate, iar apoi vor fi depuse oferte în plic de către investitorii strategici interesaţi de privatizare’, a declarat ministrul Transporturilor.

Acesta a precizat că, la jumătatea lunii mai, va fi finalizată lista cu investitorii precalificaţi, iar pe 20 iunie 2013 va fi desemnat câştigătorul licitaţiei.

Ministrul a menţionat că un aviz asupra privatizării companiei va fi dat cel mai probabil de Consiliul Suprem pentru Apărarea Ţării în şedinţa din 15 februarie.

De asemenea, Relu Fenechiu a subliniat că au existat discuţii cu reprezentanţii FMI, Comisia Europeană şi Banca Europeană astfel încât datoriile CFR Marfă să fie şterse, iar infrastructură feroviară aflată în subordinea companiei să fie transferată la CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare.

Şeful misiunii FMI, Erick de Vrijer, a declarat la începutul săptămânii, pentru AGERPRES, că CFR Marfă reprezintă ‘un punct cheie în programul cu instituţia financiară internaţională, are un rol cheie în sistemul de transport din România, face pierderi, are arierate, noi arierate. Ar trebui să fie o companie profitabilă care să investească în traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfă cu un investitor strategic este cea mai bună soluţie.’

La rândul său, premierul Victor Ponta semnala, după întâlnirea cu delegaţia FMI, că la CFR Marfă trebuie tratată problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni să preia datoriile.

Guvernul a aprobat în şedinţa din 22 ianuarie o notă privind istoricul şi propuneri de derulare a procesului de privatizare a CFR Marfă, care va fi privatizată prin preluarea de către un investitor privat a 51% din capitalul companiei.

‘În ceea ce priveşte CFR Marfă, deşi eu nu mi-aş fi dorit, am ajuns la concluzia ca va trebui să privatizăm 51% din acţiunile companiei deoarece situaţia economico-financiară din prezent poate fi redresată doar printr-o infuzie masivă de capital privat’, a spus ministrul Transporturilor, săptămâna trecută, după întâlnirea cu reprezentanţii instituţiilor financiare internaţionale.

CFR Marfă, companie aflată pe calendarul privatizărilor nu a putut fi privatizată în 2012 deoarece Consiliul Suprem pentru Apărarea Ţării a respins privatizarea pachetului majoritar de acţiuni la societate, fiind considerată companie de interes strategic.

La finele anului trecut, CFR Marfă avea, conform datelor publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care 222,3 milioane lei provin din taxa pe valoarea adăugată, 176,8 milioane lei din dobânzi şi penalităţi de orice fel, peste 2,7 milioane lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane lei din alte impozite şi taxe şi 418.000 lei din impozitul pe venitul din salarii.
Sursa: Agerpres