«Vodca este singura categorie care a crescut în fiecare an în perioada de criză», stabileşte de la bun început cadrul discuţiei Nearchos Papacharalampous, directorul general al filialei locale a distribuitorului cipriot Photos Photiades Distributors (PPD), importatorul Johnnie Walker.
„Un nou brand de vodcă, pe segmentul brandurilor premium accesibile, este o oportunitate fantastică pentru noi“, îşi continuă el ideea. Cum în portofoliul PPD România nu exista un astfel de produs, distribuitorul l-a creat de la zero. „Numai în studiile de cercetare am investit peste 300.000 de euro“ -, iar acum o lună a lansat pe piaţa românească propriul său brand, Tazovsky Vodka.
„E un proiect–cheie în strategia noastră de business, care ne va susţine obiectivele ambiţioase de viitor“, ţine managerul să precizeze. Concret, Papacharalampous speră ca, într-un an, marca privată a PPD să ajungă la o cotă de piaţă de 10% din segmentul mărcilor premium accesibile. Mai departe, în trei ani, „acest brand va avea o cotă de 25% în portofoliul pe care îl deţinem în România“, estimează el. Vodca are, acum, o contribuţie de 10% la afacerile PPD, care, anul trecut, au atins 27,5 milioane de euro. În termeni de portofoliu, pe lângă mărcile gigantului Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff, Baileys, J&B Rare etc.), PPD mai importă şi Camus Cognac, şampania Lanson şi vinurile Barton&Guestier.

Vodca este prima alegere
Că vodca e în topul preferinţelor o confirmă şi ceilalţi jucători din industrie. De exemplu, creşterea de 7% din prima jumătate a anului în curs a afacerilor Pernod Ricard (Ballantine’s, Absolut) are o strânsă legătură cu această licoare. „Vodca a fost driverul (…) Absolut a înregistrat o creştere de peste 20% faţă de 2011“, explică Tudor Furir, directorul general al companiei.
„Există un trend vizibil de creştere a consumului pentru vodcă în detrimentul whisky-ului… mai ales în HoReCa“, adaugă el. Cu ochii pe cifrele din prima jumătate a acestui an, care arată o creştere de 15%, Petru Berciu, managerul BDG Import (Jack Daniel’s, Finlandia), principalul rival al Pernod Ricard pe piaţa locală, a remarcat şi el „o migrare de la whisky la vodcă sau între branduri din aceeaşi categorie, în funcţie de promoţiile dintr-un anumit moment“. Mai mult, „a crescut consumul de vodcă super premium (in on trade), ceea ce este oarecum în contradicţie cu criza“, observă şeful BDG Import.
Lupta pe piaţa de vodcă este cu atât mai înverşunată cu cât consumul este în plin avânt în România – studiile IWSR, citate de Furir, arată că românii au băut, anul trecut, 45 mil. litri de vodcă, dintre care 1,8 mil. de litri s-au importat.
Cum la băuturi alcoolice consumul pe cap de locuitor (18,5 litri) este mai mare decât în ţările dezvoltate, de unde vor veni creşterile viitoare?
Tudor Furir spune că vor creşte importatorii în detrimentul producătorilor locali (Scandic Distilleries, Prodal ’94 sau Zarea).
„În perioada 2007-2011, importurile au crescut cu 5%, în timp ce producătorii locali au scăzut cu aproximativ 1%“. Altfel spus, nu va creşte foarte mult consumul de spirtoase per capita, dar se mută consumul dinspre spirtoasele locale spre importuri.