„Situaţia este cumva similară cu ceea ce se întâmplă şi la nivelul UE (-7,7%), fiind state (chiar din cele dezvoltate) unde se înregistrează şi scăderi de până la 41% – 43%”, precizează reprezentanţii APIA. Mai exact, în România livrările de autoturisme au scăzut cu 11,9%.

Potrivit aceleiaşi surse, în luna mai 2012, au fost fabricate 32.040 autovehicule, cu 36,5% mai mult decât în aprilie, ceea ce face ca pe întreaga perioadă (ianuarie-mai) să fie consemnată o creştere totală de 1,9% (142.128 unităţi), comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011. Această creştere ar fi fost mai consistentă, apreciază APIA, dacă nu am fi avut scăderea de 22% înregistrată de vehiculele comerciale uşoare, pe fondul absenţei în 2012 a producţiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Fordanul trecut. În condiţiile unei cereri interne extrem de reduse, 91% din producţia pe primele cinci luni din 2012 a fost exportată.

La export, se înregistrează o creştere generală de 2,3% faţă de aceaşi perioadă din 2011, respectiv un volum total de 129.649 unităţi. La autoturisme s-a înregistrat o creştere cu 4,4% (volum total 122.557 unităţi faţă de 117.382 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 24,5% (volum total 7.092 unităţi, faţă de 9.399 în 2011).

Cel mai căutat model la export în luna mai a fost în continuare Dacia Duster, 11.477 unităţi în mai şi un total de 59.754 în primele cinci luni (ceea ce reprezintă 49% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (6.867 unităţi în luna mai şi un total de 27.689 în 2012) şi Logan (3.720 unităţi în luna mai), acesta din urmă înregistrând practic o dublare a volumului total exportat în 2012 (18.209 unităţi) faţă de 2011 (9.893 unităţi).

La autoturisme, pe primele cinci luni din 2012, topul pe mărci este format de Dacia, cu 7.882 unităţi vândute (27,2% din total), urmată de Volkswagen (3.212 unităţi/11,1%), Skoda (2.723 unităţi/9,4%), Renault (2.042 unităţi/7,1%), Ford (1.952 unităţi/6,7%) şi Hyundai (1.205 unităţi/4,2%).

Raportul dintre diesel şi benzină este favorabil motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piaţă de 50,3% faţă de 42,4% în 2011. În astfel de condiţii, deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 11,9%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creştere de circa 4,6% faţă de aceaşi perioadă a anului 2011.

,,Având în vedere rezultatele slabe înregistrate în primele 5 luni din 2012, cauzate, într-o oarecare măsură, şi de derularea deficitară a programului ‘Rabla’, iar pe de altă parte, condiţiile economice generale, menţinem revizuirea în sens negativ făcută luna trecută şi estimăm că fără stimulente corespunzătoare (iar programul <Rabla> este unul dintre ele), piaţa auto nu
poate depăşi anul acesta 90.000 – 92.000 de unităţi (autoturisme + vehicule comerciale), din care autoturisme circa 75.000", spun reprezentanţii APIA.