CITEŞTE ŞI

Companii

Cum schimbă piața lactatelor tranzacția Lactalis-Albalact

Autor: |

În urma preluării Albalact de către Lactalis, marii câştigători sunt acţionarii majoritari ai producătorului român de lactate, care vor încasa circa 46 de milioane de euro. În schimb, noul proprietar va ajunge să se lupte cu branduri mari din industrie, precum Danone sau Napolact.

La sfârşitul lunii trecute, re­pre­zentanţii Albalact au anunţat că grupul francez Lactalis va prelua 70,3% din pachetul de acţiuni al producătorului de lactate. Pentru unii decizia a fost de bun augur. Astfel, familia Ciurtin (prin intermediul firmelor Crisware Hodings Limited şi Croniar Holdings Limited) şi Ion Florescu (prin fondul de investiţii Reconstruction Capital II), care deţineau împreună 70,3% din participaţiile companiei, vor încasa în urma finalizării acestei tranzacţii în jur de 46 de milioane euro, potrivit unui preţ pe acţiune de 0,4543 lei, dat ca exemplu de Albalact, într-un comunicat de presă remis către Bursa de Valori Bucureşti.

Ion Florescu, omul de afaceri care conduce fondul RC2, proprietarul a 25,4% din Albalact, susţine că această tranzacţie este o procedură normală de exit pentru o investiţie ajunsă la maturitate. „Credem că valoarea agreată reflectă valoarea corectă a companiei. Am lucrat împreună cu managementul şi am susţinut continuu echipa pentru a aduce compania la nivelul actual, inclusiv în poziţia de lider al pieţei locale a lactatelor, iar acum considerăm că un investitor multinaţional, cu resurse puternice, va putea susţine în continuare creşterea companiei“, a declarat Florescu pentru revista Capital. Legat de modul în care vor fi investiţi banii obţinuţi la finalul tranzacţiei, omul de afaceri a spus că o adunare generală a acţionarilor RC2 va hotărî în cursul acestui an.

Miza pentru Lactalis

În ceea ce priveşte impactul tranzacţiei asupra pieţei lactatelor, analiştii din domeniu susţin că se vor resimţi nişte efecte. Pentru cumpărători ar fi nişte modificări pozitive deoarece vor avea parte de mai multă diversitate. Asta pentru că,într-o piaţă de 800 de milioane de euro, grupul francez Lactalis va încerca să câştige o cotă cât mai mare din piaţă. În 2014, Albalact a devenit cel mai important producător de lactate obţinând cea mai mare cifră de afaceri, 474 de milioane de lei, dintre toţi jucătorii din piaţa locală. În acelaşi an, producătorul  avea o cotă de piaţă pe segmentul de lapte de aproape 30%. După tranzacţie, Lactalis va ajunge la o cotă de piaţă pe acestă categorie de circa 40%, având în vedere că La Dorna, companie aflată în portofoliul francezilor din 2008, deţine o cotă de piaţă de circa 10%. Pe acest segment al pieţei, cel mai mare competitor este Friesland Campina, care în 2014 a înregistrat o cifră de afaceri de 400 de milioane de lei.

În acelaşi timp, Lactalis va avea mult de lucru pe piaţa iaurturilor, având în vedere că pe această categorie lider este Danone, care se poate lăuda cu aproape 50% din vânzările totale. În 2014, Albalact avea doar 17% din piaţa iaurturilor. În schimb, Florescu crede că această tranzacţie nu va influenţa major piaţa de profil. „Lactalis are o prezenţă relativ redusă în România prin investiţia în compania LaDorna, iar această deţinere nu cred că va influenţa foarte mult evoluţia viitoare a Albalact sau piaţa lactatelor în general“, susţine Florescu, care însă ţine să precizeze că este o părere personală, pe care nu a discutat-o cu grupul Lactalis şi nu implică poziţia RC2.

Acordul Concurenţei

Însă, tranzacţia va putea fi finalizată după ce va primi acordul Consiliului Concurenţei. Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Lactalis nu au trimis încă notificarea pentru obţinerea acordului. Potrivit legii, după ce va fi completat tot dosarul trimis către Consiliul Concurenţei, cele două companii pot primit un răspuns în termen de 45 de zile. Oricum, în această tranzacţie, lucrurile se pare că nu vor fi deloc complicate. Cum nu e niciun pericol de a se crea un monopol, există o probabilitate infimă ca tranzacţia să nu fie încheiată din cauza legilor Concurenţei.


800 de milioane de euro reprezintă valoare pieţei lactatelor din România


Istoricul companiei Albalact

1971 A fost înfiinţată compania;
1990 Compania a fost transformată în societate comercială pe acţiuni, aflată în proprietatea statului;
1996 Societatea a fost listată şi la Bursa de Valori Bucureşti;
1999 Firma a fost privatizată şi a devenit o societate cu capital integral privat; Familia Ciurtin (Petru Ciurtin şi Raul Ciurtin) din Alba Iulia a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni;
2004 Albalact a lansat primul său brand sută la sută românesc - Fulga;
2006 A fost lansat brand-ul Zuzu, cel mai important brand al companiei;
2007 şi 2008 Au fost anii investiţiilor majore. Albalact a deschis porţile noii fabrici de la Oiejdea, din judeţul Alba - una dintre cele mai mari şi mai moderne investiţii greenfield din Europa Centrala şi de Est;
2008 Compania a achiziţionat şi pachetul majoritar de acţiuni al societăţii Rarăul Câmpulung Moldovenesc, specializată în producţia de brânzeturi şi lapte praf;
2014 Au fost finalizate investiţii de aproximativ 8 milioane de euro pentru modernizarea şi extinderea capacităţii de producţie a fabricii de la Oiejdea. Albalact a ajuns la o cifră de afaceri de 474.909.116 lei, situându-se, astfel, pe primul loc în topul producătorilor de lactate din România.

Acest articol a apărut în ediţia numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii