Comitetul director al Porsche SE, companie care deține 52% din acțiuneile celui mai puternic producător european, Volkswagen AG, se va întruni înaintea Adunării Generale a Acționarilor grupului pentru a discuta posibilitatea unei blocări a pachetului de dividende pe care șefii constructorului l-au pregătit pentru acționari. Încă din luna aprilie membrii familiilor Porsche și Piech, deținătorii holdingului Porsche SE au amenințat oficialii Volkswagen că vor utiliza votul lor pentru a bloca plata dividendelor. Motivația unui astfel de demers ciudat, atâta timp cât se îndreaptă și împotriva propriilor buzunare este încercarea de a securiza cât mai mulți bani necesari plății daunelor cauzate de scandalul Dieselgate, dar și ideea că plata dividendelor se poate face doar după depășirea acestei probleme care a afectat și încă afectează întregul grup.

Șefii Volkswagen au propus în aprilie plata unor dividende de 0,11 euro pentru acțiunile ordinare și de 0,17 euro pentru cele preferențiale, în scădere de la 4,80 euro/acțiune, respectiv, 4,86 euro/acțiune.

Deși pare doar o problemă financiară, blocarea plății dividendelor poate avea efecte mult mai puternice asupra grupului și a acționarilor săi. Asta pentru că neplata timp de doi ani a dividendelor ar însemna, conform reglementărilor pieței germane, acordarea automată a permisiunii de vot acționarilor preferențiali. În prezent aceștia nu au drept de vot. Mai mult chiar, acordarea dreptului de vot acestor acționari ar dilua puterea acționarilor majoritari precum landul Saxonia Inferioară – care deține 20% dintre acțiuni – sau chiar Porsche SE. Aparent inexplicabilă, poziția holdingului Porsche SE, din consiliu director al căruia fac parte Wolfgang Porsche și vărul său Ferdinand Piech, are efecte previzibile: reducerea forței landului Saxonia Inferioară în boardul Volkswage AG și o deschidere către o restructurare majoră a producătorului auto care deține brandurile Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania, MAN și Volkswagen.

Până la Adunării Generale a Acționarilor, astăzi este programată o conferință de presă în care Matthias Mueller, CEO-ul grupului își va prezenta planurile de restructurare. Deși nu există informații certe este de așteptat ca acesta să anunțe renunțarea la planurile de creștere majoră a vânzărilor în favoarea unei atenții deosebite pentru vehicule electrice și sisteme de car-sharing. Mai important chiar, apropiați ai grupului susțin că Mueller va dezvălui un plan prin care diviziile de componente ale grupului, care până acum erau aferente fiecărei mărci în parte, să fie reunite într-o singură entitate. Ca efect, circa 70.000 de angajați din mai bine de 24 de uzine din întreaga lume vor produce componente pentru toate mărcile grupului. Măsura ar trebui să ducă la reduceri importante de costuri. În plus, este posibil ca unele dintre mărcile grupului să fie vândute. Deși o listă clară nu a fost făcută publică, acest document ar putea conține nume precum Ducati sau MAN.