”Nivelul de îngrijorare este acelaşi ca şi pentru o evoluţie economică firească. Atât indivizii, corporaţiile, naţiunile, cât și băncile centrale se află într-o competiţie acerbă. Este un război surd, în care fiecare naţiune încearcă să exporte recesiune şi să importe creştere economică. Modelul de acum este o presiune a pieţelor pentru reaşezarea unor modele de business, care nu sunt adecvate timpului, care sunt neserviabile cu clientul deştept şi informat al zilelor noastre, care sunt ineficiente şi nu promit rentabilitate comerciala şi financiară”, spune Adrian Mitroi, profesor de investiţii şi finanţe comportamentale în cadrul Academiei de Studii Economice.

De exemplu, continuă acesta, cotaţiile bursiere ale titlurilor financiare sunt atractive, în primul rând, pentru că sunt ieftine şi nu pentru că a fi astăzi acţionar într-o entitate financiară mai este atât de promiţător. Mai mult, toată lumea este nemulţumită, cei care vin cu reglementări, clienţii de debit şi cei de credit. Astfel, extragerea uşoară de marjă de dobânzi nu mai este posibilă, iar băncile fac ce ştiu cel mai bine, transmit multe din problemele lor şi către ceilalţi deţinători de interese, pe lângă acţionari şi spre creditori deponenţi.

”Valul de criză este într-un format fără sunet, probabil mai puţin spectaculos decât ne-am obişnuit. Dobânzile sunt mici, taxele şi impozitele sunt relativ mici, internetul ne ajută să alegem ieftin şi eficient produse şi servicii. Un comentariu negativ despre dezinflaţie, care are o limită. Fiindcă nu mai este loc de reducere de preţuri, rămâne că se pot reduce doar costurile, şi cel mai simplu este să faci rabat de la calitate. Calitatea serviciilor şi produselor este din ce în ce mai slabă”, detaliază Adrian Mitroi.

Punctual, dacă ar fi să ne gândim la ce a avut mediul de business de învăţat din criza trecută, acesta spune că, probabil, cel mai important, am învăţat că o poziţie de avantaj net se schimbă obligatoriu, şi că performanţa economică, investiţională şi comercială ne întoarce, mai devreme sau mai târziu, spre o medie. Astfel, orice avantaj competitiv poate fi uşor copiat.

”Am învăţat că este important să luăm decizii în context mai larg şi mai lung. Că există africani, chinezi şi indieni care îşi doresc, şi ei, să trăiască mai bine, să aibă o casă şi un card de credit este și asta o poveste. Consumatorul modern este deştept, informat, superficial, cârcotaş. O duce mai bine decât părinţii lui, şi probabil aceasta este cea mai mare realizare”, adaugă Adrian Mitroi.