Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Macro

Viaţa de la înălţimea celei mai mari companii din România

Autor: |

Conduce cea mai mare companie din România. Şi este femeie. Citiţi azi un altfel de interviu cu Mariana Gheorghe, CEO al Petrom. Acesta este ultimul din seria de interviuri cu femei de succes prezentate de capital.ro în perioada 1-8 martie.În discuţia despre rolul său ca CEO al celei mai mari companii din România, Mariana Gheorghe pune accentul pe ascultarea şi împăcarea stake-holderilor, incluzând în această categorie de la politicieni, la acţionari, la salariaţi şi parteneri de

Conduce cea mai mare companie din România. Şi este femeie. Citiţi azi un altfel de interviu cu Mariana Gheorghe, CEO al Petrom. Acesta este ultimul din seria de interviuri cu femei de succes prezentate de capital.ro în perioada 1-8 martie.

În discuţia despre rolul său ca CEO al celei mai mari companii din România, Mariana Gheorghe pune accentul pe ascultarea şi împăcarea stake-holderilor, incluzând în această categorie de la politicieni, la acţionari, la salariaţi şi parteneri de afaceri.

Şi împăcarea tuturor părţilor interesate nu e o misiune uşoară, mai ales în cazul Petrom. Potenţial de conflicte există în mai multe zone: cu salariaţii, din cauza programului de disponibilizări la care Petrom trebuie să recurgă pentru eficientiza activităţile, dat fiind că înainte de privatizare compania avea un număr enorm de salariaţi- peste 50.000-, iar “productivitatea” lor se traducea prin pierderi de miliarde de lei vechi. Salariaţii nu sunt singurii stake-holderi care pot face viaţa grea companiei Petrom: autorităţile şi politicienii dispun chiar de puteri chiar mai mari. De exemplu, în 2007, autorităţile de mediu au dispus suspendarea activităţii la Rafinăria Arpechim. Iar pentru a exemplifica presiunile din sfera politică, putem menţiona contribuţiile la fondul de solidaritate - de zeci de milioane de euro - plătite de Petrom la solicitarea guvernului, pentru a ajuta la plata ajutoarelor de încălzire. Preţul reglementat al gazelor din producţia internă, la jumătate faţă de cel din import, este un alt domeniu sensibil pentru Petrom, Mariana Gheorghe solicitând recent, într-o declaraţie dată în faţa presei, ca guvernul să anunţe un calendar pentru liberalizarea pieţei gazelor.

Mariana Gheorghe a fost numită în fruntea Petrom în vara lui 2006, având, la momentul respectiv, 13 ani de experienţă ca bancher în Londra, la BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare).

Ascultă şi înţelege

“Rolul meu e de CEO şi nu de director general. Şi eu chiar fac diferenţa. Pentru mine CEO-ul nu este cel care  ştie toate operaţiunile, ştie când a început fiecare instalaţie să funcţioneze sau când se face reparaţia”, susţine Mariana Gheorghe. Ea spune că găseşte că activitatea pe care o derulează are trei dimensiuni: coordonarea operaţională - “să realizez o coerenţă, o coeziune, în întreaga organizaţie, care e foarte complexă”, dimensiunea strategică şi ce-a de-a treia: dialogul cu stake-holderii.

”Rolul meu este de le înţelegele nevoile – de la comunitatea de business, la angajaţi, la autorităţi, la media, la publicul general – şi să le răspund în modul în care luăm deciziile, fie operaţional, fie strategic”, spune Mariana Gheorghe, revenind la problema stakeholderilor.

De altfel, întrebată dacă managerii femei se diferenţiază de bărbaţi prin anumite trăsături, Mariana Gheorghe a menţionat din nou tendinţa femeilor de a asculta şi înţelege problemele celor din jur.

“Dorinţa de a înţelege nevoile stake-holderilor este mai mare la femei decât la bărbaţi. Empatia, dorinţa de  a face conexiunile este mai mare. Convingerea mea este că un business de succes nu se face doar cu obiective bine definite şi realizarea celor mai bune rezultate financiare. Pe termen lung, este nevoie de sustenabilitatea şi cred că aceasta este o trăsătură mai mult a femeilor CEO, decât a bărbaţilor CEO”, spune Mariana Gheorghe. Legat de steoretipurile clasice, şefa Petrom spune că nu crede în şabloanele potrivit cărora femeile se apleacă mai mult asupra detaliilor, pe când managerii bărbaţi  asupra abordării strategice.

“Într-o echipă, am nevoie şi de femei şi de bărbaţi, şi de tineri, şi de bătrâni, şi de români, şi de străini. Cred cu tărie în diversitate. Diversitatea duce la progres, duce la performanţă”, susţine Mariana Gheorghe.

Telefoane, întâniri, scris la calculator

Dar cum arată o zi din viaţa Marianei Gheoghe: începe munca dis-de-dimineaţă, la 7:30 şi deseori ajunge să plece după ora 21, eventual luându-şi documente de studiat şi acasă. Munca efectivă: şedinţe, întâlniri, vorbit la telefon şi scris. „La acestă poziţie profesională (n.r. CEO), nimeni nu ţi poate impune cât să stai la birou. Ţi-o poate impune doar conştiinţa ta sau dorinţa de a face diferenţa”, susţine Mariana Gheorghe.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro