Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Veți fi surprinși, dar avem nevoie urgent de o reformă fiscală

Autor: | | 1 Comentarii

Schimbările de fiscalitate din ultimele luni au readus în atenția publică (parcă mai mult decât în situațiile precedente) mulțimea de probleme din administrarea taxelor: formulare peste formulare, informații necentralizate sau inexistente, interacțiune greoaie cu autoritățile și altele.

Aceste deficienţe se traduc la nivel macro în indicatori mai slabi privind colectarea impozitelor, combaterea evaziunii şi a fraudei, conformarea la plată. Or, din cauza veniturilor bugetare prea mici faţă de ambiţioasele obiective de cheltuieli (din păcate direcţionate în arii fără potential de creştere economică pe termen lung) apar soluţii ad hoc de compensare care înseamnă fie creşterea poverii fiscale, fie a celei birocratice, fie a ambelor (adică o creştere a ineficienţei în colectare). Este una dintre principalele cauze ale lipsei de predictibilitate pe care o acuză constant mediul de business. Însă obiectivele privind creşterea eficienţei colectării (traduse în mare măsura prin creşterea conformării voluntare) nu sunt de cele mai multe ori compatibile cu deciziile adhoc.

În acest context, două ştiri apărute la interval de câteva zile merită atenţie. Prima este că programul de modernizare a administrării veniturilor bugetare (RAMP) încheiat cu Banca Mondială în 2013 a stagnat. Cealaltă vine de la ministrul de finanţe care a constatat că fiscul cheltuieşte 10 milioane de euro anual pentru trimiterea plicurilor prin poştă, plicuri care, în multe cazuri, nici nu ajung la destinatar. Ce concluzii putem trage din aceste fapte? Administraţia fiscală are nevoie clară de reformă care, pe măsură ce întârzie, creează dificultăţi pentru business, autorităţi şi iroseşte resurse.

Cauzele stagnării proiectului de reformă nu sunt lămurite. Singurele informaţii făcute publice în această privinţă sunt de la Banca Mondială care arată că de la sfârşitul lunii octombrie 2017 nu au mai fost înaintate iniţiative în cadrul proiectului din cauza angajamentului politic slab. Totuşi, instituţia financiară consideră că România se confruntă cu o serie de provocări în administrarea fiscală atâta timp cât continuă să colecteze cea mai mică sumă din taxe ca pondere în produsul intern brut şi înregistrează cea mai mare diferenţă dintre TVA încasat şi potential de încasat (gap). Bulgaria este un exemplu, din acest punct de vedere. Proiectul pe care l-a derulat cu Banca Mondială a ameliorat semnificativ colectarea taxelor. Instituţia financiară internaţională enumeră şi câteva dintre urgenţele administraţiei fiscale: centralizarea informaţiilor despre contribuabili, analiza de risc sofisticată, îmbunătăţirea/înlocuirea sistemelor informatice. Indiferent de ceea ce se va întâmpla cu proiectul, avertizează Banca Mondială, aceste probleme rămân şi trebuie urgent rezolvate.

 

Digitalizarea este principala metodă care ar conduce la îmbunătăţirea colectării, combaterea evaziunii şi a fraudei şi care ar sprijini contribuabilii corecţi să îşi îndeplinească mai uşor obligaţiile fiscale. Din păcate, România nu a implementat încă nicio măsură de raportare standardizată electronică aşa cum au făcut aproape toate statele europene. Anul trecut Deloitte România a cules informaţii din reţeaua Deloitte şi a constatat că marea majoritate a statelor aplică cel puţin E-Audit (control electronic), multe au implementat Standard Audit File for Tax (SAF-T) - un format electronic standard şi E-reporting (raportarea electronică a unor documente, de exemplu facturi, balanţă etc). Sunt metode care ajută autorităţile fiscale să desfăşoare controale mai eficiente pentru că identifică mai rapid şi uşor principalele zone de neconformare în raportarea obligaţiilor fiscale, dar care vin şi în avantajul companiilor pentru că automatizează procesele, scad costurile şi aduc mai multă transparenţă şi certitudine în relaţia cu autorităţile.

În lipsa unui proiect amplu de implementare a unei viziuni de reformă a administraţiei fiscale pe termen lung, vedem măsuri intempestive, unele dintre ele netestate sau puţin testate de alte ţări, cum sunt plata defalcată a TVA, transferul integral al contribuţiilor la angajat etc. Pe lângă nervozitatea pe care o induc în mediul de business, mai ales că astfel de mutări au venit la pachet în ultimele luni, nu dau siguranţa că vor atinge obiectivele de colectare. Dacă ne uităm la ceea ce s-a întâmplat în ultimii zece ani, vom observa că s-au emis sute de acte normative de modificare a fiscalităţii, a procedurilor de înregistrare, declarare sau plată. Care a fost rezultatul? Nivelul încasărilor bugetare ca pondere în PIB continuă să fie cel mai scăzut din Uniunea Europeană, gap-ul de TVA să fie cel mai ridicat, incertitudinea legislativă şi povara birocratică să fie la cele mai ridicate cote. Cred că aceste statistici arată că, înainte de orice alte dezbateri despre fiscalitate, ar trebui asumată reforma administrării fiscale. Este evident că orice modificare, chiar şi una oportună, în zona legislativă riscă să producă efecte negative atâta timp cât administraţia lucrează cu sisteme, metode şi tehnici depăşite. 

Autor: Alin Chitu, director Deloitte Romania

Acest articol a fost publicat în numărul 7 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 19-25 februarie 2018

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

Editoriale

04 iunie 2018

Dictatura managementului prost

Editoriale

04 iunie 2018

Legalizăm mita electorală?

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.