CITEŞTE ŞI

Interviu

Vasile Dâncu: Am schimbat legea. Nu dăm pomeni electorale în 2016

Autor: capital.ro | vineri, 15 ianuarie 2016 | 2 Comentarii

Într-un interviu acordat revistei Capital, Vasile Dâncu, vicepremier şi ministru al Dezvoltării, asigură că Executivul din care face parte a restricţionat la modul în care se fac alocări către autorităţile locale şi că nu se pune problema de „pomeni electorale“ în acest an.

Legea salarizării unitare ar trebui construită pe un nivel de venit de bază pentru toţi care prestează o muncă egală. Iar diferenţele de lefuri de la o instituţie la alta, pentru aceeaşi funcţie ar trebui eliminate de la stat. Totodată, directorii din instituţiile publice ar trebui să poată decide, în funcţie de performanţe, cine pleacă şi cine îşi păstrează locul de muncă. Sunt câteva din modificările pe care vicepremierul şi ministrul Dezvoltării, Vasile Dâncu le susţine pentru reformarea salarizării din sistemul bugetar. De asemenea, drama de la Collectiv „este o piatră de hotar între vechea şi noua politică“, mai explică în interviu Vasile Dâncu.

Capital: Anul 2016 este un an electoral, însă Guvernul din care faceţi parte este unul tehnocrat. Cum va gestiona acest guvern presiunile de finanţare venite din teritoriu?
Vasile Dâncu: Da, este un an electoral, dar condiţiile sunt mult schimbate în ceea ce priveşte finanţarea comunităţilor. În anul acesta nu se va putea vorbi despre finanţare cu scop electoral, cu siguranţă. Am prezentat în comisiile parlamentare de profil în două rânduri sistemul de finanţare al Programului Naţional de Dezvoltare Locală şi modalităţile de transparenţă şi echidistanţă prin care se finanţează proiectele comunităţilor.

Dar asta nu înseamnă că vom opri finanţarea proiectelor de dezvoltare, din contra, Guvernul condus de Dacian Cioloş caută să găsească cât mai multe forme de a cheltui banii publici pe proiecte de investiţii care dezvoltă România. Nu va exista nicio posibilitate de a distribui discreţionar resurse care să conducă la suspiciuni de finanţare cu scop electoral. Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) are un portofoliu de proiecte aflate în finanţare, iar proiecte noi nu pot fi incluse în program decât cele care nu pot fi finanţate din fonduri externe nerambursabile. După cum spuneam, aici am organizat un sistem de trasparenţă totală şi criterii clare împreună cu Ministerul Finanţelor Publice.


Mai există posibilitatea finanţării unor acţiuni urgente şi neprevăzute din Fondul de Rezervă Bugetară sau pentru înlăturarea efectelor unor calamităţi naturale din Fondul de Intervenţie, ambele aflate la dispoziţia Guvernului. Aici trebuie să vă spun că resursele alocate prin Legea bugetului de stat pe anul 2016 sunt limitate şi având în vedere că avem un an cu două rânduri de alegeri (locale şi generale), Guvernul României va fi foarte cumpătat şi în acelaşi timp foarte atent la modul de utilizare a resurselor.


Capital: Anii trecuţi, fostul ministru al Dezvoltării a militat pentru majorarea salariilor primarilor, lucru care s-a şi întâmplat. Funcţionarii din primării însă au aceleaşi aşteptări. Susţineţi eventuale majorari salariale?
Vasile Dâncu:
Eu aş spune că trebuie să punem accent pe toţi funcţionarii publici din administraţie; şi din cea locală şi din cea centrală, dar trebuie să recroim un sistem care de-a lungul timpului nu a mai evoluat. A încremenit în anul 1999, cu mici corecţii conjuncturale. Este captiv propriului statut.


Și legea unică de salarizare (284/2010), amânată de la aplicare an de an, este şi ea încremenită în acest sistem bazat pe: vechimea în muncă; statute speciale, sau sinecuri specifice unor instituţii restrânse create peste noapte în funcţie de conjuncturi; insuficienţa fondurilor determinate de creşterea/descreşterea economică înregistrată de România.


De ce un economist pe acelaşi palier are salariul diferit în funcţie de instituţie? De ce un jurist, fix în aceeaşi situaţie are un venit suplimentar, pentru că a avut „şansa“ să fie într-o anumită instituţie? La muncă egală salariul trebuie să fie egal. De aici trebuie să plece diferenţierile. Un sistem complex care să ţină cont de gradul de dificultate al activităţii şi de performanţa realizată. Trebuie să determine o creştere salarială. Ori creşterile salariale, ceea ce observăm din 1990 până în prezent, se obţin prin două elemente esenţiale: numărul celor care cer şi buna organizare a celor care cer.


Capital: Şi atunci cum ar trebui să arate sistemul de salarizare la stat?
Vasile Dâncu:
Sistemul bugetar trebuie regândit şi restartat în funcţie de criterii de meritocraţie:
Pasul 1. Nivel de salarizare de bază pentru toţi care prestează o muncă egală.
Pasul 2. Sistem de acordare de creşteri salariale bazate pe o evaluare a complexităţii şi dificultăţii activităţii.
Pasul 3. Stabilirea unui sistem clar care să coreleze obiectivele stabilite şi rezultatele obţinute, printr-o evaluare corectă.
Pasul 4. Stabilirea unei bugetări în strânsă concordanţă cu obiectivele şi misiunea instituţiei.
Pasul 5. Acordarea unei libertăţi managerilor din instituţii să-şi dimensioneze numărul de salariaţi în funcţie de competenţă şi stimulare salarială (aceeaşi bani împărţiţi la mai puţini sau la mai mulţi). Atingi obiectivele mai stai. Nu atingi obiectivele pleci.
În concluzie, da voi sprijini un sistem mai echitabil şi mai eficient al funcţionarului public şi o remuneraţie în funcţie de performanţă.


Capital: Ce şansă are acest guvern tehnocrat să primească susţinerea legislativă a Parlamentului? Este o susţinere negociată?

Vasile Dâncu: O bătălie a partidelor împotriva unui guvern de un singur an nu se mai justifică, ar întări doar stereotipurile negative despre clasa politică şi ar duce mai departe un proces periculos pentru România: discreditarea prin toate mijloacele a elitei politice. Sunt sigur că politicienii noştri au înteles acest lucru şi ne vor sprijini să construim un proiect pe care să-l poată duce ei mai departe după 2016.

Sunt optimist în ceea ce priveşte colaborarea guvernului cu Parlamentul României. Am avut foarte multe contacte cu comisiile şi cu grupurile parlamentare şi am credinta că vom reuşi un consens pe marile teme, consens care să scoată priorităţile de dezvoltare dintre temele de luptă politică parlamentară şi electorală. Eu cred că în urma unei profunde crize de încredere liderii partidelor politice caută o modalitate de reconstrucţie internă dar şi modalităţi noi de expresie politică. Toţi liderii politici importanţi au anunţat că nu mai este normală lupta surdă, demagogică, în schimb trebuie căutate proiectele pozitive care pot structura un nou proiect de ţară. Drama de la Collectiv este o piatra de hotar între vechea şi noua politică. Acceptarea largă a unui guvern de experţi a fost un prim semn de luciditate. Partidele au un spaţiu destul de larg de competiţie. Cred ca vor apărea mai mulţi tineri şi mai mulţi specialişti în politică, încă de pe listele din anul acesta, iar modul de a comunica se va schimba, dacă nu radical, măcar semnificativ. Sper că se va reuşi impunerea unor cote de acest gen, avem nevoie de inteligenţa şi moderaţia femeilor în politică şi mai avem nevoie de cât mai mulţi intelectuali.

Capital: Care este absorbţia pe POR pentru 2007-2013? Şi care este totalul dezangajărilor?
Vasile Dâncu:
Singurul program european gestionat de Minis­terul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice care are dezangajare din sumele alocate de Comisia Europeană este Programul de cooperare transfrontalieră România – Bulgaria pentru suma de 11,6 milioane euro. Când vine vorba de absorbţie, în cadrul POR 2007-2013, până la data de 31 decembrie 2015, plăţile efectuate către beneficiari din fondurile UE sunt aproape de 3 miliarde euro, atingând astfel un procent de 73,64% din suma alocată. În perioada următoare sunt previzionate plăti finale către beneficiari care vor depăşi suma de 250 milioane euro, realizându-se un grad de absorbţie al fondurilor la nivelul programului de 80%. În cadrul Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2007-2013, la 31 decembrie 2015 gradul de absorbţie este de 89,12%. Estimarea noastră în ceea ce priveşte gradul de absorbţie la închiderea programului este de peste 95%. Pe programele de cooperare transfrontalieră, media absorbţiei depăseşte 80%.
Capital: Ce proiecte ale ministerului au rămas nefinalizate şi au pierdut finanţare pe ciclul financiar 2007-2013?
Vasile Dâncu: Nu există niciun proiect nefinalizat. În total DGDRI a gestionat 12 proiecte în valoare totală de circa 52,7 milioane lei, iar cererile de rambursare vor însuma în total aproximativ 45 milioane lei, deci aproximativ 85 % din suma contractată. Diferenţa este în cea mai mare parte dată de economiile rezultate din procedurile de achiziţii publice, unde practic niciodată nu se atribuie contractele cu preţul estimat iniţial.

Capital: Care sunt priorităţile ministerului pentru Dezvoltare în următorul an?
Vasile Dâncu:
Priorităţile pentru dezvoltare sunt în continuare cele rezultate din nevoia de finanţare a principalilor noştri beneficiari, unităţile administrativ-teritoriale, pentru echiparea corespunzătoare a teritoriului naţional, prin programele finanţate de la bugetul de stat, în parteneriat cu beneficiarii acestor programe. Obiectivele de investiţii a căror realizare este prioritară în 2016 sunt sistemele de alimentare cu apă şi staţii de tratare a apei; sistemele de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate; drumurile publice ; podurile, podeţele sau punţile pietonale; unităţile de învăţământ. Programele de finanţare prin bugetul de stat care sunt prioritare ca şi componentă a dezvoltării vizează şi realizarea de locuinţe sociale şi locuinţe pentru chiriaşii evacuaţi din locuinţe retrocedate, reabilitarea şi consolidarea clădirilor cu risc seismic, programul de finanţare a creşterii eficienţei energetice a blocurilor de locuinţe, intervenţiile în primă urgenţă.

Nu va exista nici o posibilitate de a distribui discreţionar resurse care să conducă la suspiciuni de finanţare cu scop electoral. Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) are un portofoliu de proiecte aflate în finanţare, iar proiecte noi nu pot fi incluse în program decât cele care nu pot fi finanţate din fonduri externe nerambursabile.
Vasile Dâncu, vicepremier

 

Acest articol a fost publicat în numărul 2 al revistei Capital, din 11-17 ianuarie 2016

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii