Proiectul de logistică feroviară prin care tirurile ce tranzitează România ar fi trebuit transportate mai rapid, nepoluant și mai economic, de un tren special al CFR Marfă a rămas doar la stadiul de experiment. Mai mult, miniștrii perindați la Transporturi au abandonat proiectul demarat în anul 2002 prin care CFR Marfă a plătit peste 10 milioane euro pentru a cumpăra vagoane tip RO-LA pentru transportul tirurilor între Giurgiu și Curtici.

Directorul Asociației pentru Mobilitate Metropolitană, Ștefan Roșeanu ne-a confirmat că proiectul RO-LA, „că sistemul este înghețat“.

„CFR Marfă nu utilizează vagoanele RO-LA, acestea necesită anumite revizii pentru a puteafi puse în circulație. În urmă cu câțtiva ani, Ministerul Transporturilor și CFR Marfă au făcut un experiment în București-Gara Progresu. Garnitura de tren încărcată cu tiruri a parcurs distanța între București și Curtici în aproximativ 15 ore. Noi nu am avut serviciu comercial niciodată în România. Pentru a fi rentabil un astfel de proiect logistic această distanță trebuie parcursă în aproximativ 10 ore“, explică șeful Asociației pentru Mobilitate Metropolitană. Ștefan Roșeanu a precizat că proiectul RO-LA, „este nesustenabil din cauza tarifelor percepute camioanelor“.

„Transportatorii rutieri de marfă au cerut subvenționarea acestui proiect. Există infrastructură pentru încărcarea acestor vagoane tip RO-LA la Giurgiu, București și Arad. În prezent, este dificil să operezi astfel de trenuri, garniturile trebuie să ruleze cu o viteză medie de aproximativ 60 km/h pentru a parcurge distanța între Giurgiu și Curtici în timp util. O garnitură RO-LA între Giurgiu și Curtici o să fie în circulație când timpul parcurs de garnitură va fi mai mic decât timpul parcurs de autovehicul pe șosea“, ne-a mai precizat Roșeanu. Potrivit acestuia, Elveția și Austria, obligă șoferii de tirur să parcurgă anumite zone numai dacă autovehiculele sunt încărcate în tren pentru protejarea mediului înconjurător.

Garniturile de tip RO-LA achi­ziționate de CFR Marfă au rolul de a reduce cheltuielile de mentenanţă a vehiculelor rutiere, a cheltuielilor cu personalul întrucât durata petrecută de şoferi în trenul RO-LA constituie timp de repaus, decongestionează drumurile, diminuează numărul de accidente și protejează mediului înconjurător.